سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تغيير سياست بکارگيري پهپادهاي آمريکايي ساده نخواهد بود

شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: تحقق وعدههای "اوباما" درخصوص تغییر در بهره برداری از پهپادها کار ساده ای نیست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل ازفرانس 24؛ بنابراین گزارش، مسئله بکارگیری پهپادها از سوی آمریکا مجددا بین واشنگتن و اسلام آباد مطرح شده است. سازمان عفو بین الملل در گزارشی اعلام کرد که از سال دو هزار و چهار تاکنون بین دو تا چهار هزار نفر در پاکستان توسط پهپادهای آمریکایی کشته شده اند و صدها تن از این کشته شدگان غیر نظامی بوده اند. مجری خطاب به استانیسلاو دو سن ایپُلیت گفت: این گزارش در آستانه ملاقات" اوباما" و "نواز شریف" نخست وزیر پاکستان منتشر شد.

 گزارشگر گفت: بله. این همزمانی اتفاق خوبی نیست؛ اما آمریکایی ها به مواجه شدن با گزارش هایی از این دست از سوی سازمان های غیر دولتی عادت دارند. آمریکایی ها می دانند که همزمان با دیدارهای مهم رسانه ها اغلب اخباری ناخوشایند منتشر می کنند. سازمان عفو بین الملل و سازمان دیدبان حقوق بشر صبح روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری که در واشنگتن برگزار شد، این گزارش را منتشر کردند. نیویورک تایمز نیز در مقاله ای به حملات پهپادهای آمریکایی در مرز بین دو کشور پاکستان و افغانستان اشاره کرد. در یک سال و نیم گذشته حملات پهپادهای آمریکایی در شمال وزیرستان که فاصله زیادی تا مرز افغانستان ندارد، شدت گرفته است. باراک اوباما بهار گذشته وعده تغییر سیاست بکارگیری پهپادها را داده بود. اما باید دانست که تغییر جدی در این مسئله کار دشواری است؛ چرا که آمریکایی ها به طور گسترده ای از پهپادها استفاده می کنند. از این پس شمار کسانی که برای خلبانی پهپادها آموزش می بینند، از خلبانان هواپیماهای جنگنده بسیار بیشتر خواهد شد.

 آمریکایی ها چنین تصمیمی را باید به قیمت به خطر انداختن جان نظامیان اتخاذ کنند. به هر حال بر خلاف گفته های آمریکا، جلوگیری از کشته شدن غیر نظامیان در جریان عملیات پهپادها که حملات موثری انجام می دهند، ممکن نیست. سازمان عفو بین الملل نیز این گفته آمریکایی ها را تایید نکرده است. در حال حاضر افکار عمومی در آمریکا چندان دولت را در رابطه با تغییر سیاست نظامی در بکارگیری پهپادها فشار قرار نداده است؛ تنها چند سازمان و یا تشکل جنجال به راه انداخته اند. اما باید دانست که مسئله بکارگیری پهپادها در رسانه ها بازتاب گسترده ای داشته است.

واشنگتن پست چندین صفحه خود را به تمجید از یک نماینده کنگره که چند روز پیش فوت کرد، پرداخت. هزینه چاپ این مطلب توسط لاکهید مارتین که اصلی ترین سازنده پهپادهای آمریکایی است، پرداخت شد. مجری گفت: نواز شریف در دیدار با اوباما از وی خواست که حملات پهپادها را متوقف کند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.