سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نفر به نفربا اعضای تیم ملی وزنه برداری در جهانی لهستان

هشتادمین دوره مسابقه‌های جهانی وزنه‌برداری در حالی از امروز (سه‌شنبه 30 مهر) با روی تخته رفتن مجید عسکری در دسته 62 کیلوگرم برای تیم ملی وزنه‌برداری ایران آغاز خواهد شد.

به گزارش گروه ورزشي باشگاه خبرنگاران، هشتادمین دوره مسابقه‌های جهانی وزنه‌برداری در حالی از امروز (سه‌شنبه 30 مهر) با روی تخته رفتن مجید عسکری در دسته 62 کیلوگرم برای تیم ملی وزنه‌برداری ایران آغاز خواهد شد که پولادمردان کشورمان طی 64 سال گذشته، سی و هشتمین حضور خود را در این عرصه تجربه می‌کنند.

از 1949 تا 2011 که هفتاد و نهمین دوره رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری به میزبانی شهر پاریس در فرانسه برگزار شد، تیم ملی وزنه‌برداری ایران 37 بار در رقابت‌های جهانی حضور داشته و در 25 دوره موفق به کسب مدال شده‌اند. جمع کل مدال‌های کشورمان نیز در این رقابت‌ها 49 مدال مجموع شامل 18 طلا، 7 نقره و 24 برنز بوده که توسط 22 وزنه‌بردار به دست آمده است.

آنچه در زیر می آید آنالیز نفر به نفر تیم ملی وزنه برداری در هشتادمین دوره رقابتهای جهانی وزنه برداری است:

مجید عسکری ‌/‌ 62 کیلوگرم
سبک‌ترین وزنه‌بردار تیم ملی، مجید عسکری است. نماینده دسته 62 کیلوگرم کشورمان برای نخستین بار صحنه رقابت‌های جهانی بزرگسالان را از نزدیک تجربه می‌کند. البته او دو سال پیش در رقابت‌های جوانان جهان خوش درخشید و مدال نقره را به گردن آویخت، اما آن زمان در دسته 56 کیلوگرم وزنه می‌زد. عسکری برای کسب مدال جهانی دسته 62 کیلوگرم کارش دشوار است، چراکه در تاریخ وزنه‌‌برداری ایران، هیچ وزنه‌بردار 62 کیلویی، روی یکی از سکوهای قهرمانی جهان نایستاده است. بهترین رکوردهای عسکری در این وزن 134 کیلو گرم در یکضرب و 174 کیلوگرم در دوضرب است.
 
سجاد بهروزی ‌/‌ 69 کیلوگرم
سجاد بهروزی را باید باتجربه‌ترین عضو تیم کنونی وزنه‌برداری ایران نامید. او نخستین بار سال 2005 زمانی که فقط 16 سال داشت در رقابت‌های جهانی بزرگسالان شرکت کرد و پس از آن در سال‌های 2009 و 2011 هم در این رقابت‌ها شرکت کرد. بهروزی حالا در بیست وپنج سالگی برای چهارمین بار رقابت‌های جهانی بزرگسالان را تجربه می‌کند. نفر سوم سال 2012 آسیا و دارنده مدال برنز جوانان جهان در سال 2009، بهترین رکوردهای خود در این دسته را سال گذشته در رقابت‌های قهرمانی آسیا به ثبت رساند؛ جایی که وزنه‌های 148 کیلوگرم در یکضرب و 175 در دوضرب را مهار کرد.

جابر بهروزی /‌ 69 کیلوگرم
از آخرین بار که یک وزنه‌بردار ایرانی در این دسته صاحب مدال جهانی شد 39 سال می‌گذرد. آن زمان رقابت‌های دسته سبک وزن میان وزنه‌برداران 67.5 کیلویی برگزار می‌شد که نصرالله دهنوی توانست در رقابت‌های جهانی 1974 مانیل مدال برنز را به گردن بیاویزد. حالا جابر بهروزی می‌خواهد این عنوان را تکرار کند. آن هم در شرایطی که برای نخستین بار صحنه رقابت‌های جهانی بزرگسالان را تجربه می‌کند. بهترین رکوردهای او در دسته 69 کیلوگرم همان‌هایی بود که به قهرمانی امسالش در آسیا منجر شد؛ 147 در یکضرب و 176 در دوضرب. البته جابر که نایب‌قهرمانی یونیورسیاد جهانی 2013 و برنز جوانان جهان را هم در کارنامه دارد در رقابت‌های لیگ، پنج کیلوگرم بیشتر از این وزنه‌ها را بالای سر برد.
 
رسول تقیان ‌/‌ دسته 77 کیلوگرم
شانس اول کسب مدال طلای ایران در رقابت‌های جهانی 2013، کسی نیست جز رسول تقیان. وی با 26 سال، مسن‌تر از دیگر افراد تیم اعزامی به لهستان است، اما جالب آن‌که برای نخستین بار، حضور در رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری را تجربه می‌کند. او بهترین عناوینش را با دو قهرمانی متوالی در آسیا و یونیورسیاد جهانی، همین امسال به دست آورد و حالا امیدوار است در رقابت‌های جهانی بزرگسالان هم روی سکو برود. تقیان بهترین رکوردهایش در دسته 77 کیلوگرم را با مهار وزنه‌های 163 در یکضرب و 203 در دوضرب، در رقابت‌های قهرمانی 2013 آسیا به ثبت رساند. ده سال از آخرین قهرمانی یک ایرانی در دسته 77 کیلوگرم جهان می‌گذرد؛ قهرمانی​ای که توسط محمدعلی فلاحتی‌نژاد به دست آمد.
 
علیرضا دهقان ‌/‌ دسته 94 کیلوگرم
کسی از جوان‌ترین عضو تیم ملی وزنه‌برداری با 16 سال و 293 روز انتظار کسب مدال در رقابت‌های جهانی بزرگسالان ندارد، آن هم در شرایطی که مدعیان سرشناسی همچون الکساندر ایوانف و ولادیمیر سیدوف در وزن 94 کیلوگرم حضور دارند، اما علیرضا دهقان ـ که در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت ـ در لهستان یک هدف دارد؛ شکستن رکوردهای نوجوانان جهان.رکورد مجموع جوانان جهان در این دسته با 375 کیلوگرم در اختیار آندره آرامنائو از بلاروس است. او این حدنصاب را سال 2005 ثبت کرد، اما دهقان امیدوار است این رکورد را به نام خود ارتقا دهد. نماینده کشورمان که عناوین قهرمانی نوجوانان آسیا و جهان را در کارنامه دارد در رقابت‌های لیگ به حدنصاب مجموع 377 کیلوگرم رسید.
 
کیا قدمی ‌/‌ دسته 105 کیلوگرم
یکی دیگر از وزنه‌بردارانی که برای نخستین بار قرار است در رقابت‌های جهانی بزرگسالان روی تخته برود، کیا قدمی است. وزنه‌بردار بیست و یک ساله‌ای که امسال و در رقابت‌های قهرمانی آسیا با ایستادن روی سکوی سوم، صاحب نشان برنز شد. قدمی هرچند تیر امسال و در آسیایی 2013 به رکورد مجموع 379 کیلوگرم رسید، اما ماه گذشته و در رقابت‌های لیگ این حدنصاب را به 400 کیلوگرم افزایش داد تا اعتماد کادر فنی را برای حضور در ترکیب نهایی تیم ملی به دست بیاورد. قدمی در استارت فهرست در دوره دوازدهم قرار دارد، اما برای کادر فنی، امتیاز تیمی توسط او و براری در دسته 105 کیلوشاید اولویت اصلی باشد.
 
محمدرضا براری‌ /‌ دسته 105 کیلوگرم
بعد از سجاد بهروزی، باتجربه‌ترین عضو تیم ملی محمدرضا براری است؛ وزنه‌بردار بیست و پنج ساله‌ای که برای سومین بار همراه با تیمی که کورش باقری، سرمربی آن است، به رقابت‌های جهانی می‌رود. براری سال 2010 در آنتالیا با رکورد مجموع 377 کیلوگرم چهاردهم شد، سال 2011 در پاریس با رکورد مجموع 391 کیلوگرم دهم شد و حالا در جهانی 2013 با رکورد ورودی 403 کیلوگرم وارد رقابت‌ها شده است تا عناوینی بهتر از سال‌های قبل به دست بیاورد. براری بهترین وزنه‌هایش را در این دسته با مهار وزنه‌های 181 کیلوگرم در یکضرب و 223 کیلوگرم در دوضرب، ماه گذشته در رقابت‌های لیگ به ثبت رساند.

بهادر مولایی‌ /‌ دسته 105+ کیلوگرم
در غیاب بهداد سلیمی که غیبتش در اردوهای تیم ملی با حرف و حدیث‌های بسیاری همراه بود، خیلی‌ها می‌خواهند بدانند فوق‌سنگین بعدی وزنه‌برداری ایران چگونه می‌خواهد جای خالی قهرمان المپیک و جهان را پر کند. این وظیفه سنگین به عهده بهادر مولایی است؛ وزنه‌بردار بیست و یک ساله‌ای که برای نخستین بار حضور در رقابت‌های جهانی بزرگسالان را تجربه می‌کند. مولایی گوشه‌ای از توانمندی‌های خود را در رقابت‌های یونیورسیاد جهانی 2013 به نمایش گذاشت، جایی که با حدنصاب مجموع 450 کیلوگرم نایب‌قهرمان شد. او که سال 2009 قهرمان نوجوانان جهان شد و سال 2011 نیز عنوان قهرمانی جوانان جهان را به دست آورد، برای تکمیل کلکسیون افتخارات جهانی‌اش، چشم به مدال طلای بزرگسالان جهان دارد. او در استارت فهرست صدرنشین دسته 105+ کیلوگرم رقابت‌های جهانی است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.