سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسیر گردشگري ورزشي مشخص نيست

رويداد ورزشي ابزاري در جهت توسعه صنعت گردشگري است كه در ضمن توسعه زيرساخت ها موجب توسعه فرهنگي، رشد اقتصادي، اشتغال زايي و ... مي شود ولي متاسفانه هنوز الگو و برنامه گردشگري كشور هنوز مشخص نيست.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، رضا خوش سرور رئيس انجمن گردشگري ورزشي، در گردهمایی مسئولان و کارشناسان گردشگری ورزشی با ارائه گزارش عملكرد و برنامه هاي اجرايي اين انجمن،‌ گفت: اين گردهمايي تخصصي زمينه ساز برگزاري سمپوزيسيم بين‌المللي با صاحبنظران و فعالان عرصه گردشگري ورزشي تا پايان سال 92 خواهد بود.
وي در ادامه با اشاره  انعقاد تفاهم نامه همكاري معاونت گردشگري كشور با  انجمن گردشگري ورزشي ، فدراسيون وزرش هاي همگاني، گفت: با تلفيق دو صنعت بزرگ، گردشگري و ورزش، صنعت گردشگري ورزشي پديد آمده به طوري كه  در سطح بين الملل، برگزاري اولين دوره المپيك با خلق رويداد ورزشي عامل جذب تماشاگران و گردشگري شده است.

وي افزود:‌ در زمان جنگ جهاني اول و دوم به واسطه رويداد هاي ورزشي جنگ متوقف مي شده كه نشانگر اهميت گردشگري ورزشي در جهان است.

وي گردشگري وزرشي را عامل توسعه صنعت سبز گردشگري دانست و افزود:‌ گردشگري به لحاظ درآمدزايي اولين صنعت برتر جهان است به طوري كه درآمد گردشگري كشورهاي همسايه از درآمد نفت ايران بيشتر مي باشد.

** جاي گردشگري ورزشي در گردشگري خالي است

خوش سرور گردشگري را عاملي فقر زدايي ، اشتغال زايي و توسعه كشور عنوان كرد و افزود: امروز ‌مسئولان كشور بر اهميت گردشگري پي برده ولي متاسفانه جاي توسعه گردشگري ورزشي در كشور همچنان خالي است.

وي ادامه داد:‌با گذشت چندين سال از تشكيل انجمن گردشگري ورزشي در سازمان تربيت بدني، فعاليت هاي موثر اين انجمن ناچيز و غير قابل شمارش است.

وي تاكيد كرد :‌ در سايه همكاري فدراسيون ورزشهاي همگاني، انجمن گردشگري ورزشي فعال تر شده در نهايت با تعامل با معاونت گردشگري كشور منعي در مقابل گسترش صنعت گردشگري ورزشي در كشور وجود ندارد و تنها به حضور متولي براي پيشبرد اهداف اين صنعت نياز است.

رئيس انجمن گردشگري ورزشي با اشاره به بهره برداري سياستمداران كشورهاي جهان از ورزش در توسعه صنعت گردشگري،‌ گفت:‌ در جريان مسابقات المپيك زمستاني ونكور كانادا، 250 هزار گردشگر را از طريق خلق رويداد ورزشي جذب اين كشور شدند.

وي ادامه داد: انگليس، تركيه، چين، افريقاي جنوبي و ... با برگزاري فستيوال و مسابقات در رشته هاي مختلف ميزبان هزاران نفر گردشگر و در نهايت برزيل با ميزباني مسابقات جهاني 2014،‌ ميزبان حضور ميليون ها نفر گردشگري خواهد بود.

وي جذب گردشگري را دغدغه صنعت گردشگري كشور دانست و افزود: رويداد ورزشي ابزاري در جهت توسعه صنعت گردشگري است كه در ضمن توسعه زيرساخت ها موجب توسعه فرهنگي، رشد اقتصادي، اشتغال زايي و ... مي شود.

*** مسیر و برنامه گردشگري ورزشي مشخص نيست

رییس انجمن گردشگری ورزشی با تاكيد بر الزام هدفمند کردن برنامه‌های گردشگری ورزشی، اظهار کرد: شرایط ما مانند داستان «آلیس در سرزمین عجایب» است كه باید از این داستان کوتاه درس بگیریم، آلیس وقتی در سرزمین عجایب فرود آمد، با مسیرهای متفاوتی مواجه شد و از کلاغی راهنمایی خواست که  در جواب شنيد؛ اول بگو کجا می‌خواهی بروی تا من مسیر را نشان دهم، این داستان می‌تواند الگوی ما باشد، یعنی اول باید هدف داشته باشیم تا مسیر و برنامه مشخص شود.

وي با اشاره به تجربه ميزباني مسابقات بين المللي شطرنج در استان گيلان، گفت: در قالب اين رقابت بين المللي  40 ورزشكار در طول يك هفته اقامت با برنامه ريزي انجمن گردشگري ورزشي در ورزش صبحگاهي در شهر هاي اين استان شركت داشتند كه در سايه آن ضمن معرفي اين منطقه به ورزشكاران خارجي، زمينه اشتغالزايي مردم محلي نيز فراهم شد.

خوش سرور در ادامه با اشاره به اينكه گردشگري بهينه بايستي فرهنگ سازي شود و افزود: ايران قاره كوچك چهارفصل، درمنطقه پتانسيل بي نظير برخوردار است كه با تعريف الگو و برنامه گردشگري كشور شاهد توسعه اين صنعت خواهيم بود.

رییس انجمن گردشگری ورزشی، سوئدي ها را سالم ترين مردم جهان دانست و ادامه داد: کشور سوئد با داشتن هشت‌میلیون نفر جمعیت، 30هزار باشگاه ورزشی دارد، یعنی دولت، شهرداری‌ها را موظف کرده تا در هر محله باشگاه ورزشي با گرايش هاي مختلف ورزشي ايجاد کند. 

وي ادامه داد:‌ مقام معظم رهبری نیز در 26 آبان‌ماه 91، در خراسان شمالی تأکید کردند که دولت به حمایت از کشاورزی، گردشگری و تولید موظف خواهد بود ولي با گذشت 6 ماه از سال حماسه سياسي و اقتصادي، همچنان اقدام موثري از سوي انجمن گردشگري ورزشي صورت نگرفته و در جلسه تخصصي مسئولان كميته و كارشناسان گردشگري ورزشي به دنبال مسير مي باشيم.

خوش‌سرور با اشاره به پیشنهاد تشکیل ستاد اعزام تماشاگران به رویدادهای ورزشی، تصريح كرد: یکی دو هفته دیگر با موافقت معاون گردشگری، دستورالعمل این ستاد اعزام تماشاچيان به رويدادهاي ورزشي نهایی می‌شود تا برای رویدادهایی مانند جام جهانی فوتبال برزیل، برنامه‌ریزی هدفمندی انجام شود.

وي در ادامه تاكيد كرد: تاكنون پیش ‌ثبت‌ نام‌هایی جام جهاني فوتبال برزيل انجام شده و چه پول‌هایی گرفته شده ،‌ كه با تشکیل ستاد اعزام تماشاگران به رویدادهای ورزشی این شرایط سامان‌دهی و کنترل خواهد شد.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.