سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشنال پست:

شکاف بین واشنگتن-تل‌آويو بر سر برخورد با موضوع هسته‌ای ایران/ آمریکا در معامله با ایران، به خواسته‌های رژیم صهیونیستی جامه عمل نخواهد پوشاند

با وجود مخالفت‌های نتانیاهو، نشانه‌های روزافزونی به چشم می‌خورند که حاکی از این است که آمریکا در معامله با ایران، به خواسته‌های رژیم صهیونیستی جامه عمل نخواهد پوشاند. در این میان، مقامات آمریکا اعلام کردند که کاخ سفید در حال بررسی پیشنهاد دسترسی ایران به میلیاردها دلار دارایی‌های مسدود شده تهران در آمریکاست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی "نشنال پست"، به نقل از «آسوشیتد پرس»، در مقاله‌ای به قلم "جوزف فدرمن" می‌نویسد: تنها پس از گذشت چند روز از نخستین دور مذاکرات بین المللی با ایران، به نظر می‌رسد که شکافی بین اسرائیل و نزدیکترین متحد آن یعنی آمریکا پدیدار شده است.


درحالیکه مقامات آمریکایی به احتمال کاهش فشارهای شدید اقتصادی اشاره کرده‌اند، نخست‌وزیر اسرائیل در روز یکشنبه از آمریکا خواست تا فشار خود بر  روی ایران را افزایش دهد. در این میان، یک روزنامه اسرائیلی، به زعم خود، خلاصه‌ای از آنچه را که می‌تواند در غرب به عنوان مصالحه واقعی با ایران در مذاکرات تعبیر شود، گزارش داد.


*** مذاکرات ایران و غرب، از آینده خوبی برای اسرائیل خبر نمی‌دهد
در حالیکه مذاکرات بین 6 قدرت برتر جهان و ایران در ماه‌های آینده قوت می‌گیرند، رویکردهای متفاوت، از آینده خوبی برای اسرائیل خبر نمی‌دهند. مذاکره کنندگان به دنبال مذاکرات هفته گذشته، ابراز خوشبینی کردند و قرار است که دور بعدی مذاکرات نیز در تاریخ 7 نوامبر (آبان ماه) آغاز شود.


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی معتقد است که ایران به دنبال ساخت سلاح‌های هسته‌ای است و ایرانی‌ها سعی دارند غرب را با حیله و نیرنگ، وادار به کاهش تحریم‌های اقتصادی کنند و در عین حال، برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرند. این در حالی است که ایران همواره تاکید دارد که برنامه هسته‌ای آن، تنها مقاصد صلح آمیز را دنبال می‌کند.
نتانیاهو به کابینه خود گفت: «به نظر من در این شرایط، فشارهای بین المللی علیه ایران باید همچنان ادامه پیدا کرده و حتی بیشتر شود. هر قدر این فشار بیشتر باشد، شانس اینکه برنامه هسته‌ای نظامی ایران به طور حقیقی خنثی شود نیز، بیشتر خواهد بود.»


*** کاخ سفید در حال بررسی پیشنهاد دسترسی ایران به میلیاردها دلار دارایی‌های مسدود شده تهران در آمریکاست
اسرائیل، ایران مجهز به سلاح‌های هسته‌ای را تهدیدی علیه موجودیت خود می‌داند. به گفته نتانیاهو، تا زمانی که ایران برنامه غنی سازی اورانیوم خود را که گام اصلی در تولید سلاح هسته‌ای به شمار می‌رود، به طور کامل متوقف نکرده؛ تمام ذخایر اورانیوم غنی سازی شده خود را از کشور خارج نکرده؛ و تاسیسات غنی سازی مشکوک و یکی از تاسیساتی که قادر به تولید پروتولیوم است را تعطیل نکرده، فشارها باید ادامه پیدا کنند.  
با وجود هشدارهای نتانیاهو، نشانه‌های روزافزونی به چشم می‌خورند که حاکی از این است که هرگونه معامله بین المللی با ایران، به خواسته‌های وی جامه عمل نخواهد پوشاند. مقامات آمریکا در طول آخر هفته اعلام کردند که کاخ سفید در حال بررسی پیشنهاد دسترسی ایران به میلیاردها دلار دارایی‌های مسدود شده تهران در آمریکاست. به گفته مقامات  آمریکایی، این پیشنهاد در صورتی است که ایران گام‌های مشخصی برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای خود بردارد. این طرح در هر صورت می‌تواند تا حدودی از بار فشارها بر روی ایران بکاهد.


*** نتانیاهو نگران لغو تحریم‌های زودهنگام آمریکا علیه ایران است
«جک لو»، وزیر خزانه داری آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «ان بی سی» گفت که برای صحبت کردن در مورد کاهش تحریم‌ها هنوز زود است و در ادامه اظهار داشت که ما باید شواهد واقعی و ملموسی مشاهده کنیم، و تا زمانی که شاهد برداشتن چنین گام‌ها و اقداماتی از سوی ایران نباشیم، اقداماتی را در خصوص تحریم‌ها انجام نخواهیم داد.
نتانیاهو در پاسخ به این سوال که آیا وی نگران این نیست که آمریکا بخواهد تحریم‌ها را پیش از موعد لغو کند، نسبت به این توافق جزئی جبهه گرفت و گفت: «من چنین توصیه‌ای نمی‌کنم.»
با اینکه جزئیات مذاکرات هفته گذشته در ژنو شدیدا محرمانه نگاه داشته شده‌اند اما اولویت‌های کوتاه مدت مشخص شده‌اند. آمریکا و متحدان آن به دنبال این هستند که میزان درصد غنی سازی اورانیوم ایران را کاهش دهند. خواسته ایران نیز از غرب این است که تحریم‌ها را کاهش دهد.


*** وقوع یک «انفجار» بین نتانیاهو و باراک اوباما اجتناب ناپذیر است
روزنامه اسرائیلی «هاآرتص»، روز یکشنبه در گزارشی مدعی شد که از پیشنهادهای اصلی ایران در هفته گذشته مطلع است. این روزنامه به نقل از یکی از مقامات ارشد ناشناس اسرائیلی که توسط آمریکایی‌ها در جریان امور قرار گرفته بود، گفت ایران حاضر است که غنی سازی اورانیوم را با درصد 20 متوقف کرده و آن را به غنی سازی تا سطح 5 درصد محدود کند و همچنین شمار سانتریفیوژهای خود را کاهش دهد. این روزنامه به علاوه مدعی شد که ایران تمایل خود را برای کاهش فعالیت‌های تاسیسات هسته‌ای خود نشان داده است و شاید به بازرسان بین المللی اجازه بازدید سرزده را بدهد.


دفتر نتانیاهو از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کرد. هر چند تایید کرد که آمریکا این رژیم را در جریان مذاکرات هسته‌ای قرار داده است. به نوشته روزنامه «یدیعوت آحرونوت»، وقوع یک «انفجار» بین نتانیاهو و باراک اوباما اجتناب ناپذیر است. در حالیکه مقامات اسرائیلی مجذوب پیشنهاد ایران شده‌اند، مقامات محفل داخلی نتانیاهو نگران این هستند که رئیس‌جمهور آمریکا حتی  پیش از کامل شدن مذاکرات، تصمیم به کاهش تحریم‌ها علیه ایران بگیرد.


*** مقامات اسرائیلی با دنبال کردن خواسته‌های بیشتر، امیدوارند که بتواند تا جايي که امکان دارد امتياز بيشتري در خصوص ایران به دست آورند
«افرایم آسکولای»، از مقامات سابق کميسيون انرژي اتمي اسرائيل و از محققان موسسه مطالعات امنيت ملي اسرائيل گفت که اکنون خیلی زود است که در خصوص شکاف بین اسرائیل و آمریکا حرف بزنیم؛ چرا که موضع آمریکا در خصوص مصالحه با ایران هنوز روشن نیست. وی گفت که در حال حاضر مهمترین چیز، جلوگیری از طفره روی ایران و پیشبرد برنامه تسلیحاتی‌اش است.
اما «يوئل گازانسکي»، کارشناس مسائل ايران در موسسه مطالعات امنيت ملي اسرائيل و دستيار سابق امنيت ملي دفتر نخست وزيري اسرائيل گفت که این شکاف به خاطر توانمندی‌های متفاوت نظامی و سطح تهدیدی که آمریکا و اسرائیل با آن رو به رو هستند، بین این دو کشور وجود خواهد داشت. وي افزود، مقامات اسرائيلي مي دانند که هر آنچه را که مي خواهند به دست نخواهند آورد و با دنبال کردن خواسته‌های بیشتر، امیدوارند که بتواند تا جايي که امکان دارد امتياز بيشتري در خصوص ایران به دست آورند.


*** در صورت معامله هسته‌ای ایران و آمریکا، احتمال اقدام یکجانبه نظامی علیه ایران، منتفی خواهد شد
وی گفت: «به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها تمایل دارند تا رویکری طبق بندی شده را دنبال کنند. اسرائیل در این خصوص بسیار نگران است. با این حال،  درصورتی که معامله‌ای صورت بگیرد، اسرائیل چاره‌ای جز اعتماد کردن به آمریکا نخواهد داشت و در این صورت، احتمال اقدام یکجانبه نظامی علیه ایران، منتفی خواهد شد. در واقع پس از آنکه آمریکا معامله خود را انجام داد، احتمال اینکه اسرائیل بخواهد به تنهایی اقدام کند، بسیار ناچیز است.»
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.