سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

واقعه غديرخم با برنامه ريزي صحيح و اصولي واقع شد

كارشناس نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها تاكيد كرد: واقعه غدير خم عين عقلانيت است و با برنامه‌ريزي صحيح و اصولي اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،حجت الاسلام و المسلمين محسن عباسي در سلسلسه همايش‌هاي تخصصي «غدير منادي ولايت و تعميق بصيرت» با موضوع «انحرافات و جريان‌شناسي غدير در بستر زمان» كه در تالار همايش‌هاي بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي برگزار شد، به بحث و بررسي درباره واقعه غدير و انحرافت آن پرداخت.

وي گفت: حدیث غدیر از احادیثی است که تواتر آن را بزرگان و دانشمندان علم رجال و اهل سنت تأیید کرده‌اند، لذا نمی‌توان در اصل صدور آن تردید کرد.

اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اين‌كه شیعیان بر این عقیده‌اند كه رسول خدا (ص) مأمور بود تا ولایت امیر مؤمنان علي(ع) را به تمامی مسلمانان ابلاغ كند، عنوان كرد: حضرت رسول(ص) بنا بر وظیفه‌ای که داشت با بلیغ‌ترین و صریح‌ترین کلمات، این وظیفه خطير را به انجام رساند.

وي ادامه داد: برخي بر اين اعتقادند که هدف رسول خدا(ص) ابراز محبت و دوستی ايشان به حضرت علي(ع) بوده و از اين رو جمله «من کنت مولاه فعلی مولاه» نمی‌تواند ولایت و امامت علی(ع) را ثابت کند.

كارشناس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري همچنين درباره اتفاقات غدير و واقعه سقيفه گفت: دو حادثه مهم در تاريخ صدر اسلام رخ داده كه در وقايع درونى نظام اسلامى تأثير به سزايى داشته است.

وي با اشاره به اين كه هر دو واقعه در خصوص مسئله جانشينى و پيشوايى امت اسلامى پس از پيامبر(ص) واقع شده است، گفت: اين دو واقعه، مبدأ پيدايش دسته‌بندى مذهبى در اسلام و پيدايش دو نظام امامت و خلافت در تاريخ اسلام شده است و به عبارتى اين دو واقعه، نقطه پيدايش دو مذهب تشيع و تسنن در جهان اسلام است.

حجت الاسلام و المسلمين عباسي در پايان با بيان تفاوت‌هاي اين دو واقعه، تصريح كرد: اجتماع غدير به صورت عام و گسترده از همه افراد قبايل و شهرهاى اسلامى كه در حجه الوداع همراه پيامبر(ص) حضور داشتند، برگزار شد، در حالى كه اجتماع سقيفه بيشتر قبيله‌اى بود تا يك مجمعى عام و ابتدا با حضور چند تن از انصار برگزار شد و سپس تني چند از مهاجران به اين اجتماع پيوستند.

برچسب ها: غدیر ، خم ، صحیح ، اصولی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.