سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انديشه هاي جاودان "احمد پژمان"

"حمبد ديبازر" در بزرگداشت احمد پژمان گفت: انديشه ها و ديدگاه زيبايي شناختي استاد پژمان براي ما همواره جاودان است.

به گزارش خبرنگار حوزه موسيقي باشگاه خبرنگاران حاضر در مراسم بزرگداشت "احمد پژمان" اين برنامه 29 مهرماه پس از تلاوت قرآن كريم و پخش سرود كشور عزيزمان در تالار وحدت آغاز شد.

حميد "ديبازر" مجري برنامه ضمن عرض سلام و خوشامد به حضار عنوان كرد: اين مراسم پس از سه ماه برنامه‌ريزي و پيگيري‌هاي دوستداران و شاگردان "احمد پژمان" نوازنده و آهنگساز پيشكسوت و بدون حمايت هيچ يك از نهادهاي دولتي برگزار شد.

"فرهاد فخرالديني" پيشكسوت و هنرمند بزرگ عرصه موسيقي نيز در اين مراسم اظهار داشت: "احمد پژمان" ضمن تحصيل به نگارش قطعات موسيقي براي اركستر مجلسي و اركستر ملي وين نيز مي‌پرداخت و از همان ابتدا به عنوان آهنگساز مطرح بود و اين  امر به سبب استعداد درخشان وي بر عرصه موسيقي است.

"فخرالديني" همچنين اظهار داشت: اين هنرمند با موسيقي اصيل ايراني به خوبي آشنايي دارد و سه‌ تار را به زيبايي مي‌نوازد.

وي افزود: نت‌هاي موسيقي ايراني براي جاذبه و گرايش خاصي است و به همين سبب شناخت ريزه كاري‌هاي آن در نوشتن موسيقي نقش بسزايي دارد و "احمد پژمان" در اين زمينه چيره دست است.

"فخرالديني" خاطرنشان كرد: در عرصه موسيقي، برخورداري دانش بالا و خلاقيت و نوآوري رمز اصلي موفقيت است.

وي همچنين تصريح كرد: استفاده از ظرايف خاص موسيقي اصيل ايراني، به كارگيري صحيح آنها در نوشتن مجموعه‌هاي موسيقي و درنهايت همكاري با بهترين اركسترهاي اروپا و امريكا از جمله نكات قابل توجه در كارنامه هنري پژمان است.

"فخرالدين" در آخر خاطرنشان كرد: براي دوست قديمي و عزيزم "احمد پژمان" آرزوي سلامتي ، تندرستي و موفقيت دارم و اميدوارم بيش از پيش با خلق آثار زيبا سبب شادي مردم شود و ما نيز از شنيدن نواي موسيقي وي لذت ببريم.

در بخش بعدي برنامه گروه سازهاي ايراني به اجراي دو قطعه از بالاي عياران اثر استاد پژمان پرداخت و پس از آن تصاويري از فيلم‌هاي سينمايي "بهمن فرمان‌آرا" و آهنگسازي "احمد پژمان" نمايش داده شد كه از جمله آن مي‌توان به "بوي كافور عطر ياس" ، "خانه‌اي روي آب" ، "يه بوس كوچولو" و "شارزده احتجاب" اشاره كرد.

بعد از اتمام اين نماآهنگ بهمن فرمان‌ارا به روي صحنه آمد و عنوان كرد: آشنايي من و "احمد پژمان" پس از ساخت "شازده احتجاب" و آهنگسازي وي براي اين فيلم رخ داد.
وي افزود: مهمترين نكته در ساخت موسيقي فيلم ارتباط كامل آن با موضوع اصلي داستان است و پژمان به اين امر توجه بسياري دارد.

"فرمان آرا" همچنين اظهار داشت: يكي از خصايص "پژمان" صداقت و بي حاشيه بودن اوست و اين بزرگداشت نيز صرفا به جهت علاقه و احترام شاگردان و دوستدارانش براي وي برگزار شده است.
اين كارگردان بزرگ سينماي ايران خاطرنشان كرد: به دوستي با پژمان افتخار مي‌كنم و اين ستايش ديرهنگام را به وي تبريك مي‌گويم.

در بخش بعدي برنامه گروه كر شهر تهران به رهبري "مهدي قاسمي" دو قطعه اي يار و ‌آينه اثر "احمد پژمان" را اجر كرد و سپس ناماهنگي از فيلمهاي سينمايي بيد مجنون و باران ساخته مجيد مجيدي با آهنگسازي "احمد پژمان" نمايش داده شد.

 در ادامه "ديبازر" مجري برنامه تصريح كرد: آنچه امشب رخ داده تجلي عملي عشق و علاقه ما نسبت به استاد بزرگوارمان است همچنين در اين مراسم موسيقي متن فيلم سرزمين كهن به كارگرداني كمال تبريزي آخرين ساخته "احمد پژمان" براي نخستين بار شنيده شد.


"ديبازر" در ادامه عنوان كرد: "احمد پژمان" در آثار خود داراي سبك و امضاي مشخص است و ديدگاه زيبايي شناختي وي براي ما هميشه جاودان مي‌ماند.

وي از برگزاري جشن دوسالانه با نام استاد "پژمان" براي آشنايي جوانان با ديدگاه و انديشه‌هاي اين پيشكسوت موسيقي خبر داد.
همچنين سخنراني "احمد پژمان" پايان بخش اين برنامه بود.

"احمد پژمان" پيشكسوت عرصه موسيقي عنوان كرد: من هر كجاي دنيا كه باشم متعلق به ايران و اين خاك هستم و امشب با وجود اين همه عشق و محبت يكي از خاطره‌ انگيزترين شب‌هاي زندگيم رقم خورد.

وي افزود: اولين اجراي ما در تالار وحدت مقارن با افتتاح اين مجموعه بود.

پژمان همچنين اظهار داشت: من نخستين اپرا را در وين نوشتم زيرا هماهنگي و تعادل اركستر و گروه كر بسيار دشوار است اما پس از ورود به تهران تصميم گرفتم  اين اپرا را به مرحله اجرا درآورم.

وي افزود: سال بعد نيز اپراي دلاور سهند را در وصف "بابك خرمدين" به رشته تحرير درآوردم.
وي خاطرنشان كرد: اميدوارم گروههاي موسيقي بار ديگر رونق گرفته و شروع به فعاليت كنند همچنين از همه شما عزيزان و دوستان بسيار سپاسگذارم.

"پژمان" در ادامه از مادر و همسرش به پاس زحمات و همراهي شان سپاسگذاري كرد.
وي در آخر اظهار داشت: موسيقي ايراني بسيار دلنشين است و نيازي به تغيير ندارد اميدوارم نوازندگان و خوانندگان اين موسيقي در انتقال روح اين موسيقي به مخاطبان كوشا باشند و در نهايت اميدوارم جوانان علاقمند خصوصا بانوان فعال عرصه موسيقي كه در سالهاي اخير فعاليت‌هاي گسترده‌اي را در اين عرصه انجام داده‌اند به موفقيت‌هاي بزرگي دست پيدا كنند.

گفتني است "علي تفرشي" ، بهمن فرمان آرا و كمال تبريزي مهمانان ويژه اين برنامه بودند.
لازم به ذكر است اين برنامه به همت آقايان "ديبازر" و "اسلامي" و "آقاپور فياضي قاسمي" و جمعي از دوستداران و شاگردان استاد پژمان برگزار شد./ص

انتهاي پيام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.