سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در صحن علنی؛

آخرین وضعیت زلزله‌هاي سه استان کشور منتشر شد + جزییات

سخنگوی کمیسیون عمران گزارش این کمیسیون در مورد بررسی زلزله‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان را قرائت کرد

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، "حامد قادرمرزی" سخنگوی کمیسیون عمران در جلسه علنی امروز سه شنبه گزارش این کمیسیون در مورد بررسی زلزله‌های اخیر استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان را در اجرای ماده 49 آیین نامه داخلی مجلس قرائت کرد.  
 
براساس این گزارش در مقدمه گزارش مذکور آمده است: زلزله‌ای با بزرگی 6.1 ریشتر در ساعت 16و 21 دقیقه روز سه شنبه مورخ 20 فروردین ماه امسال استان بوشهر را لرزاند و خساراتی را به هموطنان عزیز بوشهری وارد کرد متاسفانه در این حادثه 37 نفر از هموطنان بوشهری جان خود را از دست داده و بیش از 110 نفر مجروح شدند.  
 
موضوع در جلسه علنی روز چهارشنبه 31 فروردین 92 مطرح و مقرر شد کمیسیون عمران هیئتی را با همراهی اعضایی از کمیسیون بهداشت و درمان به مجلس اعزام و ضمن بررسی جوانب امر گزارش آن را ارائه دهد. بعدازظهر همان روز هیئت مذکور متشکل از آقایان رضایی کوچی، آرامی و احمدی نمایندگان عضو کمیسیون عمران و آقایان عباسی و آریایی نژاد نمایندگان عضو کمیسیون بهداشت و درمان به ریاست آقای رضایی کوچی در بین مردم زلرله زده حضور یافتند.  
 
این هیئت حوالی ساعت 17 روز چهارشنبه وارد فرودگاه بوشهر شده و بلافاصله به منطقه زلزله زده عازم و ساعت 18 و 45 وارد شهر حادثه دیده شمنبه شدند و تا ساعت 22 و 30 به بررسی جوانب امر و دیدار با مردم پرداخته و مشکلات را از نزدیک مورد ارزیابی قرار دادند.  
 
ساماندهی حادثه با توجه به گذشت حدود 24 ساعت از وقوع زلزله در مرحله پایانی امداد و نجات و اسکان موقت قرار داشت و بعضی مشکلات مدیریتی موجود در مجموع عملکرد مناسبی برخوردار بود.  
 
جلسه‌ای با حضور استاندار در ساعت 23 و 40 دقیقه برگزار و موارد مورد نظر اعضای هیئت مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
هیئت مذکور نیز روز بعد از ساعت 7 صبح به بررسی زمینی و هوایی کل منطقه زلزله زده پرداخته و نیروگاه اتمی بوشهر را نیز بازدید کردند.
 
زلزله دیگری با بزرگی 7.5 ریشتر یک هفته بعد در ساعت 14 و 15 دقیقه روز سه شنبه مورخ 27 فروردین 92 مناطق سراوان و خاش در استان سیستان و بلوچستان را لرزاند و حوزه وسیعی از کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرار داد این موضوع نیز در صحن علنی همان روز مطرح شد و روز بعد هیئتی به ریاست آقای رضایی کوچی و متشکل از آقایان پشنگ، محمدزاده و چاردولی نمایندگان عضو کمیسیون عمران و آقایان اربابی و میرمراد زهی نمایندگان عضو کمیسیون‌های اقتصادی و کشاورزی مناطق زلزله زده را مورد بازدید قرار دادند.  
 
هیئت پارلمانی بررسی زلزله این استان نیز با حضور در بین مردم خاش و سراوان، مناطق آسیب دیده را از نزدیک مورد بررسی قرار داد این زلزله علی رغم بزرگی بالا و تاثیر بر منطقه وسیعی از کشورهای همسایه به دلیل عمق زیاد و پراکندگی جمعیت خسارات جانی و مالی کمتری به همراه داشت به طوری که بیشترین خسارات متوجه زیرساخت‌ها بود.  
 
متاسفانه این حادثه 12 نفر مجروح در کل منطقه و یک نفر فوت شده در شهرستان خاش به همراه داشت.  
 
همزمان با بازدید هیئت از زلزله استان سیستان و بلوچستان آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به همراه هیئتی از روند امدادرسانی و بازسازی زلزله استان بوشهر بازدید کردند.  
 
هم چنین زلزله دیگری با بزرگی 6.2 ریشتر در تاریخ 21 اردیبهشت امسال در منطقه بشاگرد در استان هرمزگان به وقوع پیوست که متاسفانه موجب فوت یک کودک و آسیب‌های جدی به یک شهر و هفت روستا شد. پس از طرح موضوع در صحن علنی مجلس هیئتی به ریاست آقای رضایی کوچی و آقایان آرامی، چاردولی، احمدی، علوی و فیروزی نمایندگان عضو کمیسیون عمران و آقای هاشمی نخل ابراهیمی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به منطقه اعزام و جوانب امر را مورد بررسی قرار دادند.  
 
موضوع مهم و مشترک در روند امدادرسانی و بازسازی این سه زلزله مصوباتی است که توسط هیئت ویژه دولت جهت کمک به آسیب دیدگان اعلام ولی اجرایی نشده است.  
 
نتایج ارزیابی: 

الف: استان بوشهر در زلزله بوشهر بخش‌های شمنبه، تسوج، کاکی و شهرستان دشتی و روستای جاشک در شهرستان دیر آسیب دیده‌اند طبق آخرین برآورد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دو شهر شمبه، کاکی و 23 روستا، تعداد هزار و 190 واحد مسکونی تخریب شده و نیاز به احداث و بازسازی کامل دارد و 956 واحد مسکونی خسارت‌های جزیی دیده که باید تامین شود.  
 
لازم به ذکر است بناهایی که دارای مشخصات فنی مناسب مانند شناژهای قائم و افقی بودند عموما سالم مانده و بعضا دچار خسارت‌های جزیی و تعمیراتی شده‌اند اما اکثر دیوارها و بناهای فاقد مشخصات فنی تخریب شده یا قابلیت بهره برداری نداشتند.  
 
ب: استان سیستان و بلوچستان زلزله استان سیستان و بلوچستان به دلیل عمق بالای زلزله منطقه وسیعی در کشور ایران و کشورهای همسایه را تحت تاثیر قرار داد. ریزش و کاهش آبدهی چاه‌های آب، آسیب دیدگی بناهای فاقد مشخصات فنی مناسب، مخازن آب، تاسیسات برق رسانی و زیرزمینی از مهمترین حوزه‌های خسارت دیده می‌باشند.  
 
طبق آخرین برآورد استانداری سیستان و بلوچستان تعداد 2 هزار و 253 واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب دیده که بیشترین آسیب‌های در شهرستان‌های سراوان، سیب، سوران و خاش است. استانداری خسارات وارده به این استان را حدود هزار و 34 میلیارد ریال اعلام کرده است اما آقای پشنگ نماینده مجلس معتقدند حجم خسارات بیشتر بوده و برآورد مزبور بالاخص در حوزه خاش و میرجواه مورد تجدید نظر قرار گیرد. 

ج: استان هرمزگان: بشاگرد یکی از محروم ترین مناطق کشور در زلزله مذکور مورد آسیب قرار گرفت در زلزله بشاگرد یک شهر و 7 روستا آسیب دیدند ریزش و کاهش آبدهی چاه‌های آب، تخریب منازل و ابنیه عمومی مانند مدارس، مساجد و ساختمان‌های اداری منطقه از مهمترین حوزه‌های خسارت دیده است.  
 
طبق برآورد استانداری هرمزگان تعداد 3 هزار و 450 واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب دیده و بیشترین تخریب‌ها در شهر گوهران و روستاهای ایرر، هور و کرمیان مشاهده شده است استانداری هرمزگان خسارت وارده را حدود هزار و 574.9 میلیارد ریال برآورد کرده است.
 
اضافه می‌شود در این گزارش مشکلات و نیازهای یاد شده پیشنهاد و ارائه راهکار در مدیریت بهتر حوادث نیز اشاره شده است. 

انتهاي پيام/

برچسب ها: زلزله ، استان ، کمیسیون
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
بوشهر
۱۸:۴۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
نام صحیح شنبه هستش.shonbeh