سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهریه تضمینی برای خوشبختی نیست

یک آسیب شناس گفت: دختران باید توجه داشته باشند که مهریه زیاد باعث دوام زندگی نیست.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، ازدواج یکی از با ارزش ترین نعمت هایی است که خداوند جهت تکامل انسان ها قرار داده است و بی تردید مهریه نیز یکی از شروط ازدواج است که لازم است پیش از وقوع عقد، زن و مرد بر سر آن با هم به توافق برسند.
باید توجه داشت که مهریه هیچ تضمینی برای ادامه زندگی مشترک نیست بلکه یک سنت الهی است که در فرهنگ دینی اهمیت بسیاری دارد زیرا وسیله ای برای جلب نظر زن در قبول همسری است.
ابهری درباره، مهریه و عوامل فرهنگی اجتماعی موثر بر آن در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران گفت: مهریه به عنوان حق قانونی و شرعی بانوان در تمام فرهنگ ها به اشکال مختلف وجود دارد. در کشور ما که باورهای فرهنگی و اجتماعی آن از ارزش های اسلامی سرچشمه می گیرد تعیین مهریه تا دو دهه قبل شرایط طبیعی و منطقی داشته اما با گذشت زمان ظهور مهریه های غیر متعارف و دور از منطق باعث تعجب و ایجاد رقابت بین خانواده ها و دختران گردید.
وی ادامه داد: 80 درصد از دختران میزان عشق و علاقه ی همسر خود را با میزان مهریه ارزیابی می کنند در حالی که این حرکت ریشه ی منطقی و علمی ندارد و مهریه های نامعقولی مثل سکه طلا به اندازه سال تولد یا به اندازه ارتفاع کوه دماوند و یا رونویسی از شاهنامه ی فردوسی و امثال آن باعث وحشت پسران از ازدواج گردیده و در کنار آن جهیزیه، شیربها، هزینه های بالای عروسی، مسکن را می توان از دلایل کاهش آمار ازدواج دانست.
این آسیب شناس اضافه کرد: باید توجه داشته باشند که این فلسفه ی غلط که مهریه ی زیاد باعث دوام زندگی می شود از نظر منطقی بسیار نادرست است.
ابهری افزود: مهریه های نامتعارف بین خانواده ها ایجاد رقابت و چشم و هم چشمی منفی می نماید و سبب می شود آمار ازدواج کاهش پیدا کند.خانواده ها و جوانان برای عبور از گردنه ی خطرناک ترس از ازدواج باید حرکت به سوی مهریه های غیر متعارف را متوقف کنند و جوانان آگاه باشند که به جای مهریه های سنگین شناخت از یکدیگر و وفاداری و تفاهم و عشق و علاقه را ایجاد نمایند که این فرآیندها سبب دوام در زندگی می شود.
وی در پایان گفت: فرهنگ سازی و بسترسازی فکری برای برقراری مهریه مناسب باید از رسانه ها آغاز شود و هنرمندان با تهیه ی فیلم ها و سریال ها در ژانرهای مختلف عوارض مهریه های غیرمتعارف را در جامعه نمایش دهند. خانواده ها نیز باید در این مسیر گام های علمی بردارند و جوانان به دور از ساده اندیشی و افکار غلط در جهت استقرار نظام عاقلانه و منطقی مهریه قدم بردارند./ف
برچسب ها: مهریه ، تضمین ، خوشبخت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۲
خیلی جالب بود ممنون
ناشناس
۱۹:۳۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۲
خیلی ممنون البته اگه دختر خانم ها گوش دهند.