سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رونمايي از كتاب طوفان البكاء دوره قاجار در كاخ گلستان

كتابهاي نفيس چاپ سنگي "طوفان اابكاء" ، "برهان جامع" و "حديقة الشيعه "صبح امروز در كاخ گلستان رونمايي شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل "پروين ثقة الاسلام" مدير گكاخ گلستان" در مراسم رونمايي از كتب نفيس چاپ سنگي كاخ گلستان گفت: 12 سال در 20 مهر پيش به  عنوان مدير كاخ گلستان معرفي شدم  و امروز نخستين سخنراني‌ام پس از انتصاب جديد به مديريت اين مجموعه سخنراني خودم را درباره كتاب آغاز مي‌كنم.

وي افزود: تمام عمرم را با كتاب بزرگ شدم به مدت 3 سال رئيس كتابخانه مركزي و رئيس اسناد دانشگاه بودم.از كتابخانه وارد كاخ گلستان شدم.

ثقه‌الاسلام تصريح كرد: از سال 89 تا 92 مسئول كتابهاي چاپ سنگي و سربي كاخ گلستان تعدادي از كتابهاي موجود در اين مجموعه را ساماندهي كرد.

طاهره يارمحمدي مسئول و امين اموال كتابخانه كاخ گلستان در ادامه افزود: در تابستان سال 90 مخازن كتاب را به ما تحويل دادند و تاكنون 156 جلد كتاب نفيس از اين مخازن پيدا  و ساماندهي شده است به طوريكه 106 جلد كتاب چاپ سنگي و 10 جلد كتاب نيز به چاپ سربي اختصاص دارد.

وي تصريح كرد اين كتابها به دو دوره مربوط به دوره هاي قبل از سال 1300 و بعد از 1300 تقسيم مي شوند.

ما امروز شاهد رونمايي 3 جلد كتاب چاپ سنگي كه معروف ترين آن طوفان البكاء، برهان جامع و حديقة الشيعه بوده همچنين يك جلد كتاب چاپ سربي به نام جلاء العلوم هستيم.

علي بوذري، پژوهشگر در مورد كتاب طوفان البكاء گفت: از اين كتاب  تاكنون 68 در جهان شناسايي شده كه 58 جلد آن مصور بوده است جلد شناسايي شده و نويسنده آن محمد ابراهيم ابن محمدباقري جوهري بوده و موضوع آن در مورد زندگي حضرت محمد (ص) و حضرت فاطمه و ائمه اطهار بوده است.

وي تصريح كرد تاريخ صنعت چاپ در ايران در دوره قاجار وارد ايران شد. اولين كتاب نيز در سال 1233 هجري قمري منتشر شد.
مجيد غلامي جليسه پژوهشگر خاطرنشان كرد: آغاز ورود به كتابهاي چاپي به ايران در دوره صفويه اتفاق افتاد و در سال 1239 هجري قمري ما شاهد ورود به چاپ سربي به تهران هستيم.

وي ادامه داد: ورود صنعت چاپ سنگي به ايران از نظر ارزاني و سهولت در انجام كار مورد استقبال قرار گرفت.

ادامه دارد...

انتهاي پيام
برچسب ها: کتاب ، رونمایی ، انصاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.