سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست رسانه اي چهارمين همايش بين المللي باران غدير؛

ماندگاري غدير خم با زبان هنر و ادبيات

پيامبر اكرم(ص) ماندگاري غدير خم با زبان هنر و ادبيات اشاره كردند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل نشست رسانه‌اي چهارمين همايش بين المللي باران غدير در اين نشست حجت الاسلام والمسلمين محمدرضا زائري دبير همايش و حبيب ايل بيگي دبير اجرايي همايش حضور داشتند.

ايل بيگي در اين مراسم با عرض تبريك ولادت امام هادي و عيدهاي قربان و غدير گفت: در خدمت حجت الاسلام والمسلمين زائري دبير همايش باران غدير هستيم كه در چهار سال گذشته زحمت همايش را با وجود مشغله‌هايشان عهده دار بودند. حوزه هنري براي دبيري همايش باران غدير ما را ياري كردند.

حجت الاسلام والمسلمين زائري در اين نشست با همايش باران غدير از چهار سال پيش كار خود را آغاز كرد به دنبال ايجاد فضايي بود كه از يك طرف ولادت اميرالمونين و فرزندان ايشان را در آثار غير شيعي معرفي و شناسايي كند و از طرف ديگر زمينه‌اي براي تقدير و تشكر از كسانيكه در اين حوزه ‌آثاري دارند فراهم كند.

حجت پور ويژگي كه در غدير خم مي‌بنيم اين است كه پيامبر به ماندگاري غدير خم با زبان هنر و ادبيات  اشاره كردند. يكي از ويژگي‌هاي خاندان اهل بيت اين بود كه برخلاف پادشاهان كه در جنگها و فتوحاتشان را به آثار هنري تبديل مي‌كردند پيامبر اكرم جشن جانشيني و برادري حضرت علي را به وسيله هنر و ادبيات خواستند ماندگار شوند.
زائري ادامه داد: به تقدير از افراد فعال در حوزه غدير و شناسايي آثار آن پرداختيم و هدف ما در همايش غدير اين بود كه زمينه آشنايي هنرمندان و نخبگان غير اسلامي با هنرمندان شيعي ايجاد شود همچنين زمينه سازي براي انتشار و ترجمه آثار در زمينه غدير صورت بگيرد.

دبير همايش باران غدير عنوان كرد: بسياري از آثار در زمينه غدير پر معني يا ترجمه نشده است از زحمات و تلاش نويسندگان غدير قدرداني شود در اين سه دوره برگزاري همايش غدير، 44 نفر مهمان از 8 كشور تونس، مصر، تركيه، پاكستان ، لبناني و ايران شركت كردند.

زائري با اشاره به يادي از شاعر ارامي شاعر اهل سنت كشورمان بيان كرد: نخبگان مسيحي، زرتشتي و هندو علاوه بر مسلمان در همايش باران غدير شركت داشتند مراسم همايش باران غدير در سال پيش علاوه بر تهران در شيراز و مشهد نيز برگزار شد.

دبير همايش باران غدير با اشاره به طرح موضوع غدير در فضاي علمي كشور از چهار سال پيش كه همايش باران غدير برگزار مي شود اظهار داشت: از چهار سال پيش پايان نامه‌هاي دكتري با موضوع غدير داشتيم ويژگي آثار غدير ميان ديني بودن آن است.

وي با اشاره به ويژگي ميان ادبي آثار غدير خاطرنشان كرد: از ديد ديگري به خلق اثر درباره غدير پرداخته مي شود در سال اول برگزاري همايش باران غدير، شاعران در سالهاي بعد هنرمندان هنرهاي تجسمي و موسيقي حضور داشتند هنرمندان غير مسلمان نمايش و به طور خاص آثاري درباره حضرت علي (ع) دارند كه بايد مورد شناسايي قرار گيرد.

وي عنوان كرد: پس از برگزاري همايش باران غدير هنرمندان جديدي در زمينه غدير مطرح شدند و هنرمندان انگيزه خلق‌ آثار ديگري با موضوع غدير را پيدا كردند حداقل سه چهار عنوان كتاب در خارج از كشور از 4 سال پيش تاكنون منتشر شد.

زائري با اشاره به خلق انتشار كتاب در زمينه غدير در دبيرخانه همايش تصريح كرد: برنامه هاي ديگري به دنبال برگزاري همايش باران غدير اجرا شد از مهمانان همايش باران غدير در چندين كنگره در داخل و خارج از كشورهاي ديگر استفاده شد.

دبير همايش باران غدير با اشاره به اينكه امسال به دنبال جلب حمايت سازمان هاي ديگر هستيم ادامه داد: امسال حوزه هنري با تمام تلاش خود در حمايت از همايش باران غدير اقدام كرد امسال سياست جلب مشاركت اعلا شد سازمان حوزه هنري، اوقاف و امور خيريه به اين عرصه وارد شدند.

زائري با اشاره به اعلام آمادگي مديريت شهري تهران براي مشاركت و همكاري با همايش باران غدير افزود: ويژگي امسال همايش باران غدير اين است كه موضوع همايش امسال با توجه به همزماني با ماه محرم كربلاست و نهادهاي ديگر در برگزاري همايش همكاري مي كنند.

وي با اشاره به موضوع تكريم پيامبر اكرم به عنوان موضوع سال گذشته همايش باران غدير افزود: در همايش هنرمندان ساير اديان، ميهمانان شيعي ايراني هموطنان اهل سنت و زردشتي نيز در سال گذشته حضور داشتند زمان همايش در آستانه ماه محرم است كه به نوعي امتداد غدير در ماه محرم و كربلا رخ مي دهد.

دبير همايش باران غدير با اشاره به گرايش آكادميك همايش باران غدير در سالهاي گذشته تصريح كرد: امسال همايش بيشتر به سمت فضاهاي هيات هاي مذهبي و نهادهاي ديني كه مراسم عاشورا را برگزار مي‌كنند گرايش پيدا كرده است و معاونت حوزه علميه قم به شدت با همايش باران غدير همكاري دارد.

ايل بيگي دبير اجرايي همايش در اين نشست خبري گفت: امسال همايش از روز دوازدهم تا پانزدهم آبانماه در تهران، مشهد و احتمالا در قم نيز برگزار مي شود. ميهمانان امسال همايش باران غدير از 8 كشور روسيه، لبنان، پاكستان، هندوستان، كويت، مصر، تاجيكستان و ايران حضور دارند.

وي افزود: همچنين 13 هنرمند از 7 كشور، سه شاعر و هنرمند از ايران حضور دارند. در سالهاي گذشته 3 يا 4 شاعر ايراني در همايش باران غدير حضور داشتند، از جمله اين شاعران شاهرخ آرامي شاعري از كردستان و اهل سنت بود كه در زمينه اهل بيت شعر مي سرود.

ايل بيگي ادامه داد: از يازدهم آبانماه مهمانان همايش باران غدير وارد ايران مي شوند.

صبح روز دوازدهم آبان نشست هم انديشي و معارفه هنرمندان به يكديگر با هدف آشنايي با نقش هنرمندان در بسط و گسترش فرهنگي و ادبي برگزار مي شود. در اين جلسه هم انديشي و معارفه همچنين با چگونگي كار اين هنرمندان آشنا مي شويم.

دبير اجرايي همايش باران غدير با اشاره به لزوم حمايت از هنرمنداني كه در زمينه اهل بيت اثر خلق مي كنند، بيان كرد: مراسم بزرگ همايش باران غدير در روز دوازدهم با توجه به راه اندازي مجموعه شهداي هفت تير و محل جمع شدن شاعران اهل بيت در اين محل شعرخواني انجام مي شود.

ايل بيگي با اشاره به هماهنگي با نهاد رهبري دانشگاه ها براي حضور هنرمندان حاضر در همايش باران غدير در دانشگاه ها عنوان كرد: همايش باران غدير در د روز در مشهد با هماهنگي با دفتر حوزه هنري برگزار مي شود.

وي تصريح كرد: دفتر حوزه هنري در مشهد و سازمان اوقاف و امور خيريه استان خراسان رضوي شرايط برگزاري همايش باران غدير در مساجد و تكيه ها را فراهم كردند. امسال هنرمندان حاضر در همايش باران غدير ر ماه محرم مهمان ما هستند.

ايل بيگي با اشاره به اشعار بسيار هنرمندان درباره حضرت رقيه و امام حسين عنوان كرد: همايش در تكيه ها برگزار مي شود تا جنبه مردمي همايش باران غدير اتفاق بيفتد، با توجه به همكاري حوزه علميه قم با سازمان حوزه هنري، نشستي با علما و فضلاي حوزه علميه قم خواهيم داشت.

دبير اجرايي همايش باران غدير اظهار داشت: هنرمندان حاضر در همايش باران غدير به ترتيب الياس شويري خطيب كشور لبنان و مسيحي، دلبر تاش تات شاعر هندو از هندوستان، بلرام شكلا شاعر هندو از كشور هندوستان هستند.

ايل بيگي با اشاره به هنرمندان حاضر در همايش باران غدير ادامه داد: همچنين مندرسينگ اشك شاعر هندو از هندوستان، افتخار عارف شاعر مسلمان اهل سنت پاكستان، محمد سرفراز ظفر خطيب و شاعر اهل سنت كشور پاكستان، انطوال بارا خطيب و شاعر مسيحي كشور كويت جمال محمد نجيت شاعر اهل سنت مصري در همايش باران غدير حضور دارند.

وي خاطرنشان كرد: آقاي عجمي شاعر اهل سنت كشور تاجيكستان، سمير فراج شاعر اهل سنت مصري، غسان مطر شاعر مسيحي از لبنان معروف عبدالمجيد شاعر شيعي مصر، عليرضا قزوه، احمد ويسي و پرويز بيگي حبيب آبادي از ديگر مهمانان همايش باران غدير هستند.

زائري در پاسخ به سوال خبرنگاري علت اضافه نشدن بخش موسيقي و نمايشي به همايش باران غدير را بحث مالي عنوان كرد و افزود: تهيه دكور و تجهيزات فني براي موسيقي و نمايش هزينه اي به برگزاري همايش تحميل مي شود.

دبير همايش باران غدير در پاسخ به اين خبرنگار گرايش هاي صوفيانه و ميان ديني هنرمندان در دنياي پر از آشوب را دليل روي آوردن موسيقي و نمايش به موضوعات اهل بيت بيان و تصريح كرد: اين هنرمندان به دنبال ايجاد فرصتي براي گفتگوي مذاهب هستند.

وي در پاسخ به خبرنگار ديگري درباره لزوم حضور هنرمندان مذاهب ديگر در اين همايش با اشاره به مفصل بودن جواب اين سوال، تصريح كرد: در بدترين حالت در صورت معتقد نبودنف خواستار ايجاد ارتباط با مسائل مذهبي است. اين افراد نخبگان جامعه خودشان هستند و ايجاد ارتباط با ساير مذاهب برايشان مهم است.

ايل بيگي ر ادامه سخنان زائري با اشاره به مشاهدات خود در پاكستان و ديدن علاقه مندي مردم پاكستان به انقلاب اسلامي ايران، مراسم محرم و عاشورا بيان كرد: تمام ميهمانان همايش شرط حضور در همايش را زيارت امام رضا (ع) مطرح مي كنند.

در پايان اين مراسم ايل بيگي دبير اجرايي همايش باران غدير به استفاده از فرصت حضور قوالان پاكستان در همايش سال گذشته باران غدير و فراهم آمدن مجموعه اي از آثار آنان اشاره كرد.

همچنين، در پايان مراسم از پوستر همايش باران غدير با حضور ايل بيگي دبير اجرايي همايش و حجت الاسلام و المسلمين زائري دبير همايش رونمايي شد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: غدیر خم ، نشست ، رسانه ، پیامبر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.