سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

چهار طاقی خرمدشت کاشان مرمت و باززنده سازی شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری کاشان از مرمت و باززنده سازی چهارطاقی خرمدشت از توابع شهرستان کاشان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان ، حسین یزدان مهر گفت:آتشكده خرمدشت در كنار روستاي خرمدشت به فاصله 20كيلومتري جنوب شرقي كاشان نزديك اتوبان كاشان اصفهان قرار دارد ، و از بناهاي بجا مانده از دوران ساسانيان است.

به گفته وی: ساختمان آتشكده كه با مصالح سنگ و گچ ساخته شده شامل يك چهار طاقي با پلان مربع شكل به طول هر ضلع حدودا 10متر است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری کاشان ، پیگردی جهت یافتن پی اصلی دیوارها ، تراشیدن اندود گچ و خاک الحاقی روی بدنه دیوارهای اطراف و جرزها طبق مستندات و عکس های قدیمی بنا ، اجراي بندکشي توخالي با ملات گچ زنده روي ديوارها و جرزها، ، سنگ چینی با سنگ لاشه در دیوارهای طواف با ملات گچ نیم کوب نیم پخته به همراه تهیه سنگ از اطراف محوطه به روش آناستیلوز و تفکیک مصالح قدیمی و جدید بنا، اجرای لایه ای از ماسه بادی در داخل بنا و محوطه اطراف جهت حفاظت از لایه های کف اصلی ، اجرای اندود کاه گل روی سطوح افقی دیوارهای اطراف جهت جلوگیری از فرسایش آنها توسط نزولات جوی و هدایت آب به خارج از محدوده را از اقدامات عملیاتی چهارطاقی خرمدشت عنوان کرد.

وی تاکید کرد: اين بنا از جمله آتشكده هاي داراي دالان طواف است که آثار اين دالان به عرض 50/2 متر در بخش هاي شرقي،غربي و شمالي بنا وجود دارد. همچنين در بخش شمالي مستحدثاتي از سنگ وجود دارد كه شامل يك فضاي بزرگ چهار گوش در امتداد پايه هاي چهار طاقي با جهت شمالي جنوبي و اتاق هاي جانبي است .

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به وجود طاقچه ها در اين ارتفاع مي توان بيان داشت كه كف اين مستحدثات پائين تر از كف بناي چهار طاقي مي باشد و به مسافتي دورتر از اين بناي تاريخي ، آثار ديوار ديگري كه حصار آتشكده را تشكيل مي داده است به چشم مي خورد كه روي هم رفته از لحاظ نشان دادن هيأت كامل يك آتشكده و چهار طاقي روستايي اثر تاريخي قابل توجهي محسوب مي گردد . اين مستحدثات در ضلع شمالي آتشكده قرار دارد كه مشتمل بر ديوار راهرو و طاقچه مي باشد.در اين مكان هم سفال هايي در سطح اثر تاريخي پيدا شده است.

یادآور می شود چهاطاقی خرمدشت در تاریخ 25/12/1341 به شماره 431 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است./ب

برچسب ها: اصفهان ، میراث ، فرهنگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
۰۱:۵۵ ۰۱ مرداد ۱۳۹۵
خیلی مسئولین شورا و دهیاری روستا کوتاهی میکنن در رسیدگی به امور روستا
شهريار
۱۴:۳۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۳
متاسفانه به دليل بي تدبيري و بي مسووليتي مديران و مسوولين مربط و خود اين روستا آب قناتهاي اين روستا كم شده و مسوولين اين روستا بايد در اولويت كاريشون بازسازي و احياي قناتهاي اين روستا باشه.
شهريار
۱۳:۵۸ ۲۳ مهر ۱۳۹۳
اين آتشكده واقعا ديدني و يكي از مهم ترين آثار باستاني اين مملكته ولي متاسفانه ولش كردن به امان خدا و دولت وظايف خودشو در قبال اينجور آثار باستاني انجام نميده.
از مسوولين خواهشمندم يك كمي به اينجور مسائل هم اهميت بدن.
اين آتشكده زير باران و برف و آفتاب داره از بين ميره.
خوشگله
۱۳:۴۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
خوب روستا ی خودمونه حتی اگه بدم باشه میگم قشنگه آتشکده اش باحاله بهتون پیشنهاد میکنم