سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سازمان بورس:

رسانه ها براي کاهش "ريسک" و "آموزش" تلاش کنند

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينکه رسانه‌ها نقش کليدي در کاهش ريسک سرمايه‌گذاران به ‌ويژه افراد غيرمتخصص دارند ، تأکيد کرد : شرايط بازار سرمايه بايد واقع‌بينانه براي سرمايه‌گذاران تبيين شود.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا) ، سعيد مستشار گفت : بايد زمينه لازم براي تحليل منطقي و به دور از شتابزدگي براي سرمايه گذاران فراهم شود.

وي اظهار داشت : افزون ‌بر عواملي همچون رکود بازارهاي موازي و عملکرد مثبت شرکت‌ها در شش ماهه نخست سال ، بخش قابل‌توجهي از رشد قيمت سهام در هفته‌ هاي اخير ناشي‌از نگاه مثبت سرمايه‌گذاران به آينده و تحولات پيش‌رو است.

مستشار گفت : نکته‌اي که ‌بايد به طور مستمر و تحت هر شرايطي ، اعم از رشد يا کاهش شاخص‌ها و ساير نماگرها براي سرمايه‌گذاران تبيين شود اين است که همه عوامل تأثيرگذار بر قيمت سهام ، اعم از عوامل مثبت يا منفي، به اندازه خود و نه بيش‌از حد واقعي در تصميم‌گيري‌ها مدنظر قرار گيرد.

وي خاطرنشان کرد : دغدغه‌اي که وجود دارد اين است که در شرايط رونق يا کاهش فزاينده بورس ، عوامل بنيادين از سوي برخي سهامداران ، به ‌ويژه افراد تازه‌وارد و غيرحرفه‌اي ناديده يا کمرنگ انگاشته شود و اين گونه افراد با شنيدن اخبار نوسانات شاخص و با تصور اينکه شاخص به تنهايي، بيانگر همه واقعيت ‌هاي بورس است، به صورت هيجاني اقدام به خريد سهام کنند.


وي افزود : اين عده به اميد کسب سود چشمگير يا فروش سهام با هدف گريز از زيان در کوتاه‌مدت مي کنند ، در حالي که اين پيش‌فرض که شاخص بيانگر همه واقعيت‌هاي بورس است، پيش‌فرض صحيحي نيست و افزايش يا کاهش شاخص‌ها، به معناي اين نيست که همه شرکت‌هاي حاضر در بورس، پتانسيل سودآوري و يا زيان‌دهي دارد.

اين مقام مسئول با بيان اينکه بازار سهام، همواره در معرض اخبار متنوع و داراي آثار مثبت و يا منفي بر قيمت سهام است، به نقش مثبت و محوري رسانه‌ها در توسعه بازار سرمايه و جلب هرچه بيشتر مشارکت مردم در اين بازار، به‌ويژه در سال‌هاي اخير اشاره کرد.

مستشار افزود: همکاران رسانه‌اي اين موضوع را همواره مدنظر داشته باشند کوچکترين اخبار و گزارش که در باره  شرايط بازار منتشر مي‌شود، در تصميم‌گيري‌هاي سرمايه‌گذاران تأثيرگذار است.

وي گفت : همانگونه که انعکاس اخبار مربوط به افزايش يا کاهش نماگرهاي کليدي بازار، همچون شاخص و حجم معاملات مورد توجه رسانه‌ها قرار مي‌گيرد، اطلاعات مربوط به شرکت‌ها و ابهام هاي احتمالي آنها و همچنين ريسک‌هاي بازار نيز به طور شفاف، گويا و واقع‌بينانه براي سرمايه‌گذاران، به‌ويژه افراد غيرمتخصص مطرح و تکرار شود تا سرمايه‌گذاران داده‌هاي واقعي و جامع را براي تصميم‌گيري را در اختيار داشته باشند و قابليت تحليل ايشان افزايش يابـد.

مستشار در ادامه، توجه بيش از حد برخي سرمايه‌گذاران، به‌ويژه افراد تازه‌وارد و غيرمتخصص به شاخص، به‌عنوان معيار کليدي تصميم‌گيري را مدنظر قرار داد و گفت: اگرچه شاخص‌ کل و ساير شاخص‌ها و نماگرهاي بورس، جزو مهمترين معيارها براي بازگوکردن شرايط عمومي بورس به شمار مي‌رود، اما لزوما فراگيري و جامعيت لازم براي تصميم‌گيري را ندارد.

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار تصريح کرد : در کنار توجه و پايش مستمر اين نماگرها‌، ‌بايد اطلاعات شرکت‌ها و شفاف‌سازي‌هاي آنها و همچنين متغيرهاي کلان محيطي به طور واقع‌بينانه مدنظر قرار گيرد.

مستشار گفت : مناسب است رسانه‌ها با بهره‌گيري از نقش موثر و کليدي خود در منطقي‌کردن فضاي تصميم‌گيري در بازار، به سرمايه‌گذاران به‌ويژه افراد غيرحرفه‌اي و تازه‌وارد در مديريت ريسک سرمايه‌گذاري‌هاي خود کمک کنند. 

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: اينکه مسئولان بازار همواره، در شرايط رونق و  افت بازار، سرمايه‌گذاري ازطريق صندوق‌ها يا استفاده از خدمات مشاوران سرمايه‌گذاري را به افراد تازه‌وارد توصيه مي‌کنند، دقيقا به همين علت است که ريسک سرمايه‌گذاري اينگونه افراد ازطريق مديريت حرفه‌اي دارايي‌ها کاهش يابد و تجربه خوشايندي از سرمايه‌گذاري در بورس براي آنها شکل گيرد.

مستشار ، ارزيابي افراد از ميزان ريسک‌پذيري خود را پيش‌شرط اساسي براي سرمايه‌گذاري در بورس دانست و افزود: خوشبختانه ابزارها و شيوه‌هاي متنوع و متناسب با سطوح مختلف ريسک‌پذيري افراد، از افراد به‌شدت ريسک‌گريز تا افراد به‌شدت‌ ريسک‌پذير در بازار سرمايه وجود دارد.

وي افزود: لازمه بکارگيري موثر اين ابزارها اين است که سرمايه‌گذار شناخت واقع‌بينانه از ميران ريسک‌پذيري خود داشته باشد و شناخت و دانش کافي براي بهره‌گيري از برخي ابزارها، به‌ويژه ابزارهاي پرريسک مانند قراردادهاي آتي را به دست آورد.

مدير روابط عمومي سازمان بورس در پايان، به راه‌اندازي سامانه تالار مجازي بورس ايران (www.irvex.ir  با حدود 178 هزار کاربر اشاره و خاطرنشان کرد به افرادي‌که به تازگي قصد دارند وارد بازار سهام شوند توصيه مي‌کنيم قبل از سرمايه‌گذاري ، خريد و فروش در تالار مجازي را تجربه کنند و از نزديک با شرايط و افت و خيزهاي بورس آشنا شوند.

مستشار گفت : اين افراد پس از کسب توانمندي لازم ، سرمايه واقعي خود را در معرض ريسک قرار دهند، بعلاوه پس از تصميم به ورود به بازار نيز تا حد امکان ازطريق صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري وارد بورس شوند يا از خدمات سبدگرداني اختصاصي و شرکت‌هاي مشاور سرمايه‌گذاري استفاده کنند تا تجربه ورود به بورس، براي آنها تجربه‌اي موفق و تکرارپذير باشد.
انتهاي پيام/
برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، بورس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.