سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سمنان /

پنج قلاده يوزپلنگ آسيايي در پارك ملي توران مشاهده شد

براي اولين بار در ايران پنج قلاده يوزپلنگ آسيايي به صورت گروهي در پارك ملي توران مشاهده شد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان، دريك اتفاق بي نظير براي اولين بار تعداد پنج يوزپلنگ آسيايي در پارك ملي توران مشاهده و از آنها فيلمبرداري و تصويربرداري شده است.
رييس اداره پارك ملي توران با اشاره به اينكه يوزپلنگ آسيايي جزء گونه هاي در معرض انقراض محسوب مي شود خاطر نشان كرد : پارك ملي توران يكي از بزرگترين و اصلي ترين زيست گاههاي يوزپلنگ آسيايي است.
 وي اعلام كرد : با حمايت هايي انجام شده ،جمعيت اين گونه در سالهاي گذشته رو به بهبود است و ماموران پارك ملي پارك توران گاهي مي توانند اين يوزپلنگ ها را مشاهده كنند.
 قربانلو گفت:اما تاكنون در ايران مشاهده پنج قلاده يوزپلنگ آسيايي باهم سابقه نداشته است. وي اعلام كرد : آخرين بار در سال ۸۹ چهار قلاده يوزپلنگ آسيايي دراين منطقه مشاهده شده است.
 وي اظهار داشت : در حال حاضر يوزپلنگ آسيايي فقط در ايران يافت مي شود. رييس اداره پارك ملي توران گفت :باتوجه به اينكه يوزپلنگ آسيايي يكي از گونه هاي نادر و در معرض انقراض است از تمام دوستداران محيط زيست و علاقمندان به طبيعت مي خواهيم ماموران پارك ملي توران را در حفظ و نگهداري آن كمك و ياري كنند. مجموعه مناطق حفاظت شد‌ه، پارك ملي و پناهگاه حيات وحش توران به عنوان ذخيره‌گاه زيستكره توران شناخته مي‌شود. ذخيره‌گاه و زيستكره توران را آفريقاي ايران لقب داده‌اند و بزرگترين ذخيره گاه زيست كره ايران است كه بعد از سرنگتي آفريقاواقع در كشور تانزانيا دومين منطقه بيوسفر جهان به شمار مي‌آيد كه در فاصله ۱۴۰ كيلومتري جنوب شرقي شاهرود و ۲۸ كيلومتري جنوب شرقي مركز بخش بيارجمند و درشمال مركزي كوير ايران واقع است./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.