سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

كردستان/

زندگی بدون الفبای سرزندگی

کمبود دارو، پرداخت هزینه گزاف و عدم دسترسی مناسب به دارو، دغدغه بیماران خاص است و این مشکل همواره دامنگیر کردستانی‌هاست.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران  بیماری علل گوناگونی دارد که امروزه روانشناسان بر این باورند که اکثر بیماری‌ها ریشه در اضطراب انسان‌ها دارد.

فشارهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بار سنگینی را بر دوش مردم می‌گذارد که گویی بعضی از آنها همیشه تابستان قلبشان یخی است.

سرطان بیماری نیست بلکه نوعی از بیماری است که در آن سلول‌های بدن در یک تومور بدخیم به طور غیرعادی تقسیم و تکثیر شده و بافت‌های سالم را نابود می‌کنند.

سرطان شامل همه انواع تومورهای بدخیم می‌شود که در پزشکی آنها را بیشتر با نام نئوپلاسم می‌شناسند و تومورهای خوش‌خیم در زمره سرطان نیستند.

بیش از 200 نوع متفاوت از بیماری سرطان وجود دارد که هرکدام از آن به شیوه خاصی ایجاد می‌گردد.

سرطان دومین عامل مرگ و میر در دنیا و سومین عامل مرگ و میر در ایران است. سالانه بیش از 30 هزار نفر از هموطنان ما در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

لازم به ذکر است بیش از 70 درصد موارد مرگ و میر ناشی از سرطان در کشورهای دارای درآمد پایین یا متوسط است، اما مشکل واقعی سرطان بیشتر از این اعداد است، چرا که یک سوم بیماران دچار افسردگی و اضطراب شده و به دلیل از دست رفتن درآمد و لزوم تامین مخارج درمان، آسیب شدیدی به عملکرد اقتصادی خانواده وارد می‌گردد.

بر اساس آمارها، 351 هزار بیمار خاص در استان کردستان شناسایی شده است.

با توجه به میزان مرگ و میر بالا، سرطان به عنوان سومین اولویت بهداشتی کشور در نظر گرفته شده است و این خود نیاز به برنامه ریزی دارد.

سرطان بیماری مزمنی بوده که به مداوای طولانی نیاز دارد، در طول مداوا  افراد خانواده در سیر این ماه‌ها در اضطراب سلامتی بیمارشان هستند که این خود می‌تواند موجب اضطراب، افسردگی و افت تحصیلی در فرزندان هم شود.

امروزه بیماران علاوه بر درد بیماریشان، دغدغه یافتن داروها و رنج پرداخت هزینه آن را هم دارند.

از مقابل بیمارستان توحید که رد می‌شدم، یک زن جوان اما با چهره‌ای پر از غم، پیشانی پر از چروک و چشمانی گریان و پف‌کرده نظرم  را به خود جلب کرد. 55 ساله به نظر می‌رسید. جلوتر که رفتم به بهانه دادن دستمال کاغذی به وی جویای احوالش شدم.

شبنم لطیفی زن 43 ساله سنندجی که اخیرا متوجه شده است که به سرطان سینه مبتلا گشته، خیلی مسن‌تر از سنش به نظر می‌رسید.

وی ضمن اشاره بر درد بیماریش، اظهار کرد: علاوه بر غم و غصه بیماری‌ام که روحیه خود را نیز از دست داده‌ام، هم و غم پیدا کردن داروهایم را هم دارم.

خانم لطیفی می‌گوید: برای خرید هر واکسن که دکتر تجویز می‌کند باید پول هنگفتی پرداخت کنم.

وی ضمن اشاره به مشکلات مالی‌اش، خاطر نشان کرد: برای خرید داروهایم که باید یک دوره درمانی را سپری کنم، مجبور شدم تا منزل مسکونی را بفروشم. با وجود اینکه جزو بیماران خاص هستم ولی هیچ بیمه‌ای به من تعلق نگرفته است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان ضمن اشاره به کمبود دارو در استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر استان کردستان از استان‌های مجاور شامل کرمانشاه، قزوین، همدان، زنجان و آذربایجان غربی تغذیه دارویی می‌شود.

محمد تمیمی تصریح کرد: استان کردستان همانند سایر استان‌ها و به تبع از کشور دارای یک سری کمبودهای دارویی است.

وی به بیماران پیشنهاد کرد در صورت پیدا نکردن داروی مورد نیاز در استان، به معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مراجعه کنند تا داروی مورد نظر  را در اختیارشان قرار دهیم.

تمیمی اظهار کرد: 20 شرکت دارویی به صورت هفتگی داروخانه‌های استان را ویزیت کرده و نیاز دارویی آنان را برطرف می‌کنند به طوریکه در حال حاضر 14 شرکت توزیع دارو در استان فعال هستند و کردستان از این نظر اشباع شده است.

وی ضمن بیان اقلام داروهای کم موجود در استان، گفت: این داروها شامل یکسری داروهای بیماری‌های مغز و اعصاب، شیمی درمانی، داروهای بیماران خاص و شیرهای خشک رژیمی نوزادان است که اکنون وضعیت در حال ساماندهی است و این کمبودها طی ماهای آینده کم‌رنگتر می‌شود.

تمیمی در خصوص نظارت بر داروخانه‌ها نیز گفت: تمامی مراکز ارائه کننده خدمات دارویی شامل داروخانه‌های بخش خصوصی و دولتی و بیمارستانی تحت نظارت معاونت غذا و دارو استان بوده و در سنندج بصورت روزانه مورد بازرسی و نظارت قرار می‌گیرند و در سایر شهرهای استان هم به صورت ماهانه از طرف معاونت غذا و دارو کنترل می‌شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان اظهار کرد: بازرسان دارویی در شبکه‌ها به صورت منظم و روزانه از داروخانه‌های خود بازرسی به عمل آورده و مراتب را گزارش می‌دهند.

تمیمی ضمن اشاره بر ارزشیابی داروخانه‌های استان کردستان به صورت فصلی، خاطرنشان کرد: سعی بر این است که در ارزشیابی بعدی که صورت بگیرد، نواقص موجود را برطرف نماییم.

با توجه به اینکه مهم‌ترین دغدغه مردم پیدا نکردن برخی داروها در سطح استان و صرف هزینه‌های گزاف آن است، بیمه‌ها هم حمایت‌های لازم را انجام نمی‌دهند و همکاریاشان در این راستا کمرنگ است، امیدواریم در سال‌های آینده شاهد رونق و تولید در بخش دارویی باشیم تا مشکلات بیماران خاص توسط  متولیان دستگاه‌های مربوطه برطرف شود./ج1

برچسب ها: الفبا ، معاونت ، کردستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.