سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از قتل مؤسس سلسلهٔ قاجاریه تا کشف سرزمین "کوبا"

استاد "سیدجلال الدین محدث اُرموی"، رحلت آیت اللَّه "سید روح اللَّه خاتمی"، کشف سرزمین "کوبا"، قتل "آقامحمدخان قاجار" مؤسس سلسلهٔ قاجاریه، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 5 آبان 1392 خورشیدی برابر با 21 ذی الحجه 1434 هجری و 27 اكتبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

درگذشت محقق و دانشمند فرزانه استاد "سیدجلال الدین محدث اُرموی" (1358 ش)
استاد سیدجلال‌الدین محدث محدّث ارموی، مدرس، محقق، مصحّح و ادیب معاصر، در آذرماه 1283 ش در شهر ارومیه به دنیا آمد. وی در سال 1320 ش به هنگام ورود روس‌ها به آذربایجان، به تهران رفت و ریاست بخش کتب خطی کتابخانه ملی ایران را به عهده گرفت. استاد محدّث ارموی همچنین دکترای الهیات در رشته علوم منقول را اخذ کرد و در دانشکده معقول و منقول تدریس می‌نمود. علاوه بر آن این مدرس بزرگ، از علما و مراجع، اجازات بسیاری کسب نمود که اجازه روایت از آقا بزرگ تهرانی و شیخ محمدعلی معزّی دزفولی از آن جمله است.

علامه ارموی بعد از بازنشستگی در 1347، تا پایان عمر به تألیف کتاب مشغول بود. کتاب‌هایی که وی تصحیح و تحقیق و چاپ نموده است بالغ بر 45 جلد می‌باشد. کتب عشق و محبت، ایمان و رجعت در 4 جلد و تشریحُ الزَلازل باَحادیثِ الاَفاضل و نیز کشفِ الکُربة در شرح دعای ندبه که حاصل شصت سال کار اوست، از جمله آثار این استادِ محقق می‌باشند. استاد سیدجلال‌الدین محدث ارموی سرانجام در پنجم آبان 1358 ش برابر با پنجم ذی‌حجه 1399 ق در 75 سالگی بر اثر سکته قلبی در تهران در گذشت و در جوار آرامگاه شیخ ابوالفتوح رازی واقع در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در شهر ری به خاک سپرده شد.

رحلت عالم بزرگوار و فقیه جلیل آیت‌اللَّه "سید احمد زنجانی" (1352 ش)
آیت‌اللَّه سیداحمد زنجانی در حدود سال 1269ش در شهرستان زنجان به دنیا. وی پس از رحلت آیت‌اللَّه حائری به آیت‌اللَّه سیدمحمدحجت کوه‌کمره‌ای پیوست و به دلیل کسالت آیت‌اللَّه حجت، ایشان امور مربوط به استفتائات دفتر آن مرجع بزرگ و اقامه نماز باشکوه جماعت در مدرسه فیضیه را انجام می‌داد. پس از رحلت آیت‌اللَّه حجت، اقامه نماز جماعت مدرسه فیضیه، رسماً بر عهده آیت‌اللَّه زنجانی قرار گرفت. آیت‌اللَّه زنجانی از دهه 1320 با حضرت امام خمینی(ره) آشنا شد و جلسات بحث علمی متعددی با حضور آن دو بزرگوار تشکیل می‌شد. این عالم سترگ در طول حیات پر بار علمی خویش علاوه بر سال‌ها تدریس، به تالیف کتب ارزشمندی نائل شد که برخی از آنها بدین قرارند: اربعین، اَفواهُ الرِّجال، فروقُ الاحکام و بیست کتاب دیگر. آیت‌اللَّه سید احمد زنجانی سرانجام پس از سال‌ها کوشش در راه دین و نشر فقه جعفری در پنجم آبان 1352 ش برابر با 29 رمضان 1339 ق در 83 سالگی دیده از جهان فروبست و پس از تشییعی باشکوه، در جوار حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

ارتشبد غلامعلی اویسی فرمانده ژاندارمری کل کشور فرمانده نیروی زمینی شد و ارتشبد مین باشیان فرمانده سابق بازنشسته شد(1351ش)

تولد "ابن قَفَطی" نویسندهٔ نامدار اسلام(568 ق)
ابوالحسن علی ابن یوسف، معروف به ابن القفطی و قاضی اکرم از مشاهیر مورّخین می‌باشد و در فقه، حدیث، نحو، لغت، اصول، قرائت، منطق، نجوم و هندسه نیز ماهر بوده است. تاریخ آل سلجوق و الرُّد علی النَّصاری از اوست. وی در 88 سالگی در سال 656 ق درگذشت.

رحلت آیت اللَّه "سید روح اللَّه خاتمی" نماینده امام و امام جمعه یزد(1367 ش)
آیت‌اللَّه سیدروح‌اللَّه خاتمی در سال 1258 ش (1324 ق) در اردکان یزد به دنیا آمد. پس از آن که مقدمات علوم را در زادگاهش فراگرفت، راهی اصفهان شد و در آنجا از محضر استادانی همچون میرزا علی‌آقا شیرازی، سیدمحمد و سیدعلی نجف‌آبادی و حاج‌آقا رحیم ارباب استفاده برد. آیت‌اللَّه خاتمی همچنین سالیانی در حوزه علمیه قم در دروس آیت‌اللَّه شیخ عبدالکریم حائری‌یزدی شرکت کرد و به مدارج والای علمی و اخلاقی دست یافت. وی از آن پس ساکن اردکان شد و به تدریس و ارشاد مردم همت گماشت.

آیت‌اللَّه خاتمی به عنوان روحانی شاخص منطقه، نقش مهمی در حرکت انقلابی مردم بر ضدرژیم پهلوی داشت و مورد توجه خاص حضرت امام‌خمینی واقع بود. این عالم دینی پس از شهادت آیت‌اللَّه صدوقی، سومین شهید محراب، از طرف حضرت امام، به نمایندگی آن حضرت وامامت جمعه یزد منصوب شد و تا پایان عمر شریف خود، در این سنگر خدمت نمود. سرانجام آیت‌اللَّه سیدروح‌اللَّه خاتمی، در 5 آبان 1367 ش برابر با 15 ربیع الاول 1409 ق در 82 سالگی دار فانی را وداع گفت و پس از تشییعی با شکوه، در زادگاهش مدفون گردید.

باز پس گرفتن هرات توسط "شاه طهماسب اول"(936 ق)
در سال 930 ق شاه اسماعیل صفوی درگذشت و فرزند او، شاه طهماسب در یازده سالگی بر تخت سلطنت نشست و کشور دچار آشفتگی شد. نیروهای ازبکان هرات را متصرف شده و بلخ رامحاصره کردند و گمان داشتند که شاه صفوی، قادر به باز پس‌گیری آن نمی‌باشد. ولی شاه طهماسب در شانزده سالگی به همراه تعدادی از یاران شجاع خود، ازبکان را شکست سختی داد و به عقب راند و هرات را تصرف کرد.

رحلت "آخوند ملامحمد کاظم خراسانی" استاد بزرگ حوزهٔ علمیهٔ نجف(1329 ق)
آخوند ملا محمدکاظم خراسانی در سال 1255 قمری در مشهد به دنیا آمد. آخوند سیزده سال، از درس میرزای شیرازی استفاده کرد و اندک اندک آوازهٔ علمی آخوند در نجف پیچید. سیدابوالحسن اصفهانی، سید ابوالقاسم کاشانی، سیدمحمد تقی خوانساری، سیدحسن مدرس، سیدصدرالدین صدر، آقا ضیاء عراقی، شیخ عبدالکریم حائری، میرزای نایینی، سیدمحمدحسین بروجردی، سیدمحمد شاهرودی و ده‌ها عالم فاضل از جمله شاگردان وی بودند. هم‌چنین تألیفات متعددی از ایشان به جا مانده است. که از جملهٔ آنها، کتاب مهمِ کفایةُالاصول می‌باشد. از حیث مبارزات سیاسی نیز، آخوند خراسانی از مدافعان مشروطیت بود که تلاش زیادی دراین زمینه از خود نشان داد. قرار بود که بسیاری از علمای نجف، کربلا و کاظمین، خود را برای سفر به ایران آماده کنند. همچنین آخوند خراسانی آمادهٔ عزیمت به ایران بود که در شب چهارشنبه 21 ذی‌الحجهٔ سال 1329 ق به طرز مشکوکی به دل درد دچار شد و پس از اقامهٔ نماز صبح، در 74 سالگی به سوی دوست شتافت. برخی بر این باورند که وی به وسیلهٔ جاسوسان روسی و یا انگلیسی مسموم شده است. پیکر پاک این استوانهٔ فقاهت پس از تشییعی با شکوه در حرم مطهر علوی به خاک سپرده شد.

کشف سرزمین "کوبا" توسط "کریستف کُلُمْبْ" دریانورد ایتالیایی (1492م)
در 27 اکتبر 1492م، کریستُف کُلُمْب، دریانورد ایتالیایی برای اولین بار سواحل شرقی کوبا را کشف کرد. در آن زمان اقوام سرخ پوست در کوبا سکونت داشتند که تعداد آن‌ها به یک میلیون نفر می‌رسید. کوبا قبل از سرزمین‌های دیگر قاره امریکا تحت سلطه استعمارگران درآمد و پایگاه اصلی تهاجم آن‌ها به نقاط دیگر از این قاره بود.

افتتاح تصفیه خانه آب تهران (1344 ش)

قتل "آقامحمدخان قاجار" مؤسس و اولین پادشاه سلسلهٔ قاجاریه(1211 ق)
آقامحمدخان قاجار پسر بزرگ محمدحسن خان قاجار قوانلو در محرم 1155 ق در گرگان متولد شد. در 1160 ق که عادل شاه، برادرزادهٔ نادر شاه افشار برای سرکوبی محمدحسن خان، عازم مازندران شده بود، دستور داد آقامحمدخان را در خردسالی مقطوع النسل کردند. بعداز روی کار آمدن کریم خان زند و در بدری فراوانِ خاندان قاجار، به دربار زندیه فرستاده شد و مورد توجه خانِ زند قرار گرفت. آقامحمدخان به مدت 16 سال با بستگانِ خویش در شیراز در نهایت رفاهِ حال به سر برد ولی به محض اطلاع از مریضیِ کریم خان، به طرف مازندران حرکت کرد و با کمک برادرش، مدعیان را مغلوب نمود.

سرانجام در 11 جمادی الثانی 1200 ق در تهران تاجگذاری نمود و از آن پس به تصرف نقاط مختلف کشور مشغول گردید. در این مدت، ده‌ها هزار نفر از مردم بی‌گناه به دستور او کشته شدند و جنایات فراوانی انجام داد. آقا محمدخان سرانجام هنگامی که در گرجستان حضور داشت به دست دو تن از خدمتکاران خود به قتل رسید. پس از کشته شدن آقامحمد خان قاجار، چون او از خود فرزندی نداشت، برادرزاده‌اش باباخان معروف به فتحعلی شاه در عید فطر سال 1212 ق به پادشاهی رسید.

مرگ "لویی بلان" نظریه پرداز برجسته فرانسوی (1882م)
لویی بلان، نظریه‌پرداز فرانسوی در چهارم آوریل 1812م در مادرید اسپانیا به دنیا آمد. او مدافع سرسخت کارگران و رفاه حال آنان بود و برای اولین بار پیشنهاد کرد که کارگران در کارخانه‌ها سهام داشته باشند. بلان در این زمینه چندین طرح ارائه نمود که اهدافی چون تهیه سرمایه توسط دولت از طریق انتشار اوراق قرضه، تعیین دستمزدهای برابر برای همگان، توزیع سود بین کارگران، بیماران و سالمندان و اختصاص بخشی از سود به سرمایه‌گذاری‌های بعدی و... از آن جمله‌اند. بر اثر تلاش‌های لویی بلان، مصوبه‌ای به امضای هیأت وزیران فرانسه به امضا رسید که بر اساس آن، دولت فرانسه متعهد گردید موجودیت کارگران را با ایجاد کار تضمین نماید. هم‌چنین طرح ایجاد انبارهای دولتی، بیمه دولتی و ملی کردن بانک‌های فرانسه از دیگر پیشنهادات وی بود که در آن زمان عملی نگردید. بلان در کتاب خود به نام سازمان کار، نظام اجتماعی جدیدی را ترویج می‌کرد که مبنای آن روی این اصل قرار گرفته بود که از هر کس به فراخور استعدادش بگیرید و به هر کس طبق احتیاجش بدهید. وی بر این عقیده بود که رقابت آزاد بر دستمزدها تاثیر می‌گذارد و ماشینیزم باعث بیکاری کارگران می‌شود، بنابراین، این دو مقوله را به شدت مورد حمله قرار می‌داد. لویی بلان سرانجام در 27 اکتبر 1882م در هفتاد سالگی درگذشت.

آغاز جمهوری چهارم فرانسه پس از جنگ جهانی دوم (1946م)
پس از حمله آلمان نازی و اشغال فرانسه در ژوئن 1940م، جمهوری سوم فرانسه که از سال 1870م آغاز شده بود، پس از هفتاد سال پایان یافت. با پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم و برگزاری همه‌پرسی در فرانسه، قانون اساسیِ چهارمین دوره جمهوری فرانسه به تأیید مردم این کشور رسید و بدین ترتیب جمهوری چهارم فرانسه آغاز شد. از ویژگی‌های این دوره از جمهوری باید از عدم ثبات سیاسی و اختلاف‌ها و برخوردهای شدید میان حزب کمونیست و شارل دوگل نظامی برجسته، سیاست‌مدار مشهور و رئیس‌جمهور وقت فرانسه یاد کرد. در این جمهوری که دوازده سال به طول انجامید، به دلیل مشکلات گسترده اقتصادی در فرانسه، سی و سه دولت بر سر کار آمدند. شکست فرانسه در برابر مبارزات آزادی‌بخش مردم مسلمان الجزایر و نیز بحران‌های سیاسی در داخل کشور به ویژه درباره قانون اساسی، جمهوری چهارم فرانسه را با ناکامی روبرو کرد و سبب ایجاد جمهوری پنجم در این کشور در سال 1958 شد.

کودتای ژنرال "محمد ایوب خان" در پاکستان (1958م)
یازده سال پس از استقلال پاکستان، در حالی که این کشور دوره‌ای از بی‌ثباتی سیاسی را پشت سر می‌گذاشت ژنرال محمد ایوب خان، از فرماندهان ارتش پاکستان، در کودتایی بدون خون‌ریزی در 27 اکتبر 1958م، قدرت را در این کشور به دست گرفت. و اسکندر میرزا به عنوان اولین رئیس‌جمهور پاکستان مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد. وی که ابتدا فرماندهی ارتش و سپس وزارت دفاع را بر عهده داشت، قبل از کودتا جانشین رئیس جمهور بود. پس از کودتا، وی با در اختیار گرفتن سمت‌های ریاست جمهوری و نخست وزیری، در پاکستان حکومت نظامی اعلام کرد.

ایوب‌خان، اگر چه هفت سال بعد در انتخابات ریاست جمهوری 1965م به پیروزی رسید، اما به تدریج به سبب افزایش مشکلات اقتصادی و سیاسی، با شورش‌های مردمی روبرو شد. بنابراین وی تصمیم گرفت برخی از آزادی‌های اجتماعی را احیاء نماید. در همین رابطه به ایجاد هسته‌هایی به نام واحدهای دموکراتیک بنیانی، پرداخت. ژنرال ایوب خان پس از این که نتوانست برای تحقق خواسته‌های مردم مسلمان پاکستان کار مهمی انجام دهد. پس از یازده سال حکومت، در سال 1969م، قدرت را به داماد خود، ژنرال یحیی خان واگذار کرد.

برخی از رویدادهای امروز
•  1399:   مداد در انگلستان ساخته شد. سالها به جای زغال سنگ، در آن سرب بکار برده می شد.
•  1924:   کمپانی امریکایی «دوپونت» نخ مصنوعی اختراعی خود را «نایلون» نام گذاری کرد.
•  1949:   دولت آلمان غربی حاضر نشد با دولت آلمان شرقی برای تامین وحدت آلمان وارد مذاکره شود!!.
•  1961:   باردیگر در شهر برلین تانکهای روسیه دست به صف آرایی زدند و وضعیت تهاجمی به خود گرفتند و مردم نگران آغاز جنگ دیگری در اروپا شدند. مقامات شوروی دلیل این عمل خود را تمرکز جاسوسان خارجی در برلن غربی اعلام کردند
•  1966:   در لندن بیش از 50 هزار تن بر ضد ادامه جنگ در ویتنام تظاهرات کردند.
•  2004:   کوبا اعلام کرد که معاملات با دلار را در این کشور ممنوع می کند و به جای آن یورو ، فرانک سویس و ... قرار خواهد گرفت.
•  1994:   ویلیام کلینتون رئیس جمهوری وقت آمریکا از سوریه دیدن کرد. وی نخستین رئیس جمهوری آمریکا بود که از 1974 از سوریه دیدن می کرد.
•  1996:   اعضای چند جمعیت اسلامی بر ضد بانو «بینظیر بوتو» نخست وزیر پاکستان در این کشور به نشانه اعتراض راهپیمایی کردند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.