سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خراسان رضوی/

روایت کار آفرین مشهدی که برکت بر سفره محرومان نشاند/ انتقاد از قفل بانک ها بر روی تولید

یک کار آفرین مشهدی با ایجاد اشتغال برای آسیب دیدگان اجتماعی برکت را بر سفره خالی خانواده های محروم آنان نشانده و عطر و بوی نان را در فضای خانه هایشان پراکنده و در این مسیر برای چهار هزار و 600 نفر اشتغال پایدار فراهم کرده است.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران علیرضا نبی آشنا نمونه ای از کار آفرینان موفق این مرز و بوم است که در سخت ترین شرایط تولید با پشتکار و اعتماد به نفس از هیچ، همه چیز ساخته است. خیلی ها با نام او آشنا هستند، سخنرانی توانمند، مدرس کلاسهای مهارت خانواده. غیر ممکن است که پای کلاس هایش بنشینی و مجذوب حرفهایش نشوی. او البته دستی هم در بازگشت موفق آسیب دیدگان اجتماعی به جامعه دارد، اما خیلی ها با اقدامات دیگر او آشنا نیستند، مردی که از جنس کار و کار آفرینی است.

كارآفريني براي 400 خانواده آسيب ديده اجتماعي

این کار آفرین تنها اهل حرف نیست، مرد عمل است. زیرا او فعل توانستن را به خوبی صرف کرده است. باورش سخت است اما امروز علیرضا نبی مدیر مجموعه هلدینگی است که برای 400 خانواده آسیب دیده اجتماعی شغل ایجاد کرده است.

البته این تمام ماجرا نیست زیرا او فقط در مشهد 70 خانه و 70 خانواده را به زنجیره تولید خود متصل کرده است.

او معتقد است تولید کنندگان نباید فقط برای پول کار آفرینی کند زیرا عرصه مقدس کار و کار آفرینی جایی برای ثروت اندوزی نیست؛ میدانی است برای عشق و عشق ورزی.

او می گوید: باور کنید کسی که به این میدان می آید، خدا جبیش را پر پول می کند البته اگر با عشق و ایمان برای اشتغال خود و دیگران آستین ها را بالا بزند.

اشک شوق زیر سوله اجاره ای

علیرضا نبی آنطور که خود می گوید اولین واحد تولیدی را با کمک یک خیر در سوله ای اجاره ای در شهرک صنعتی طوس و با جذب 15 نفر از آسیب دیدگان آغاز می کند.

وی تصریح می کند: وقتی که خیر نیکوکار از هدفم آگاه شد با روح بلندی که دارد بخشی از ثروتش را در اختیار من گذاشت تا کارخانه پا بگیرد برای همین وقتی که کارخانه راه افتاد او به شدت اشک می ریخت زیرا کارخانه برای خانواده های محروم حالا نان آور شده بود.

 نبی ادامه می دهد: ما می خواستیم کاری را آغاز کنیم که تاکنون در خراسان رضوی تجربه نشده بود و آن تولید انواع محصولات بر پایه زیتون، البته قبل از پروسه تولید نیاز سنجی کردیم زیرا معتقدیم  نیاز سنجی در بازار باید قبل از تولید محصول باشد،  از این رو پس از مطالعات کارشناسی اولین واحد تخصصی زیتون در خراسان رضوی راه اندازی شد.

نبی بیان می کند: این واحد در سال 83 با ظرفیت تولید و بسته‌بندی 30 تن در سال شروع و امروز به هزار و 800 تن در سال افزایش یافته است و دیگر آنکه 99 درصد تجهیزات، مواد اولیه و ماشین آلات این کارخانه ساخت داخل است.

کارآفرین نمونه سپس به آن روی دیگر سکه اشاره می کند و آن انقلابی است که  در برخی از شهر های استان برای توسعه نهالستانهای زیتون بوجود آمده است.

وی اظهار می دارد: با توسعه این صنعت در خراسان رضوی، در برخی از شهرها همچون کاشمر شاهد ایجاد و توسعه باغ های زیتون هستیم که به دلیل سود آوری مناسب رشد خوبی هم داشته است.

او در ادامه به ایجاد و راه اندازی  دومین شرکت اشاره می کند که قرار است در دهه مبارک فجر امسال با ایجاد 200 فرصت شغلی  افتتاح شود.

او می گوید: این واحد  بزرگترین واحد تولیدی تخصصی فرآوری زیتون بوده که قرار است در آن 30 محصول جدید بر پایه زیتون در زمینی به مساحت بیش از 4 هزار متر مربع شود.

انتقاد از قفل بانک ها بر روی تولید

او سپس درد دل خودمانی می کند از قفل  بانکها بر روی تولید می گوید و بیان می کند: در مسیر توسعه بارها به بانکها مراجعه کردم اما با پاسخ منفی آنها مواجه شدم.

او ادامه می دهد: سالها بود که مجموعه اسیر دلالان بود چون ما مجبور بودیم نیاز 1800 تنی خودمان را به زیتون از دلالان بخریم اما اکنون با ایجاد واحد سوم در استان گلستان که وظیفه پشتیبانی را بر عهده دارد امکان خرید مستقیم زیتون از باغداران با حذف و اسطه ها فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع برای 400 نفر در گروه ایجاد اشتغال شده است  می افزاید: تا مدتی قبل باغداران هر کیلوگرم زیتون را 300 تا 600 تومان به دلال می فروختند وآنها دسترنج باغداران را 3 تا 4 هزار تومان به ما می فروختند، به این ترتیب زیتون کاران انگیزه لازم را برای تولید نداشته و شاهد بودیم که خیلی از آنها باغات خود را تغییر کاربری داده بودند.

وی ادامه می دهد: در این شرایط بود که مدیران موسسه مالی و اعتباری میزان پس از این که از اهدافم آگاه شدند به یاری ام شتافتند و با تامین نقدینگی و سرمایه در گردش، این هلدینگ را روی باند توسعه قرار دادند، آنهم نه با بورکراسی پیچیده بانکها بلکه فقط با ضمانت خودم و در 5 روز انجام شد.

نبی تصریح می کند: این اتفاق در حالی روی داد که برخی از مسوولان این استان بارها از این که باغات زیتون در حال نابودی است ابراز نگرانی کرده بودند و امروز شاهدیم که با همین همت بزرگ مدیران میزان نه تنها از نابودی 3 میلیون درخت باغات جلوگیری شده بلکه زیتون کاران ازانگیزه های کافی برخوردار بوده و برای همین شاهدیم که 6 هزار هکتار به سطح باغات زیتون در منطقه اضافه شده است و این یعنی ایجاد 4200 اشتغال مستقیم دیگر.

طمع شیرین سود

او می گوید: به این ترتیب هم ما از شر دلالا ن خلاص شدیم وهم باغداران طمع شیرین سود را چشیدند.

وی در ادامه به فراز و فرودهای تولید اشاره می کند و می گوید: به تعداد روزهایی که کار کردم شکست را تجربه کردم اما تمام این شکست ها تجربه هایی بود برای اینکه اشتباهات را تکرار نکنم  زیرا هدفی که برای این کار داشتم خدمت به مردم بود.

او در ادامه به ماجرای ایجاد اشتغال خانگی اشاره می کند و می افزاید: هر کارگر می تواند علاوه بر کار در کارخانه با همکاری اعضای خانواده خود در تولید و تهیه  مواد اولیه مورد نیاز شرکت هم سهیم باشد و با ایجاد روح تعاون و همکاری در جامعه کوچک خانه خود، حقوقی مضاعف دریافت کند، شاید باور نکنید اما 3 خودروی نیسان مرتب در بین 70 خانه و کارخانه در حرکت است تا مواد اولیه را جابجا کند.

نبی افزود: با همکاری کارگران وخانواده های آنان حدود 50 در صد بازدهی در شرکت ما افزایش یافته و ایجاد اشتغال خانگی سطح درآمد خانواده در کارگران این واحد صنعتی را افزایش داده است.

سلطان مبارزه با ضایعات

اما در شرایطی  هم اکنون زیتون پرورده و سایر محصولات این هلدینگ به آمریکا، قطر، مالزی، کویت و بحرین صادر می‌شود، نبی را باید سطان جلوگیری از ضایعات دانست، زیرا در 3 واحد گروه دور ریزی وجود ندارد؛ حالا می خواهد برگ درخت باشد یا هسته زیتون.  

او یکی از دلایل انتخاب، به عنوان کارآفرین برتر خراسان رضوی در سال 91 تولید چای از برگ زیتون و همچنین تولید نان سنگک غنی شده از هسته زیتون دانسته  و می افزاید: این دو ابتکار برای اولین در کشور اتفاق افتاده است.

وی تصریح می کند: برگ زیتون حاوی مقادیر زیادی” فنل” است که مانع از پیری زودرس سلول‌ها در بدن می‌شود و از آن به عنوان اکسیر جوانی نیز یاد می‌شود.

نبی می افزاید: در گذشته برگ زیتون به عنوان ضایعات شناخته و دور ریخته می‌شد که خوشبختانه با اجرای این طرح امروز برگ زیتون سودآوری بیشتری حتی از خود زیتون دارد.

او تصریح می کند:  در سال چیزی بالغ به 500 تن هسته زیتون دور ریخته می‌شود و از آنجا که هسته زیتون سرشار از کلسیم، فسفر و حدود 3 درصد روغن زیتون است، تصمیم به بهره‌گیری از آن را گرفتیم و خوشبختانه توانستیم آرد رژیمی از هسته آن تولید و روانه بازار کنیم.

مافیایی واردات چه می کند

او به تولید عسل زیتون برای اولین بار اشاره می کند: برای این کار 2006 بار درب کندوهای عسل را زدیم اما پاسخ نگرفتیم اما در 2007 بار پاسخ گرفتیم و عسلی را تولید کرده ایم که هم خواص زیتون را دارد و هم عسل؛ عسلی که  انجمن زنبور داران آمریکا حاضر است در برابر اجازه تولید آن گرین کارت بدهد اما ما نپذیرفته ایم.

او البته در کنار پیشرفتها گلایه های هم دارد ، جای که به مافیای واردات اشاره می کند . مافیایی که باعث شده با وجود پیگیری های فراوان تعرفه واردات مواد اولیه این صنعت 90 باقی بماند در حالیکه  تعرفه واردات محصولات کارخانه های خارجی که اشتغال صنعت داخلی را تهدید می کند فقط42  درصد  باشد.

اما اینها برای کارآفرینی که عشق کار دارد؛ جایی برای توقف نمی گذارد./ش
برچسب ها: آسیب ، دیدگان ، اجتماعی ، برکت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.