سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

جام جهانی فوتبال فرصت طلایی صنعت کرمان/ قطر بازار داغ سرمایه‌گذاران خارجی است

برگزاری بازی‌های جام‌جهانی فوتبال در قطر این روزها موجب ساخت و سازهای گسترده و جذب سرمایه در این کشور کوچک عربی شده است در این میان تجار کرمانی به ویژه در بخش سنگ‌های صنعتی و قیمتی و مصالح ساختمانی فرصتی تکرار نشدنی برای تصاحب بخشی از این بازار را در دسترس دارند.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران مسابقات جام جهانی برای نخستین بار در غرب آسیا و در یک کشور عربی برگزار می‌شود این مسئله در کشور کوچکی مانند قطر به این معنی است که قطر باید خود را به بهترین وجه ممکن برای برگزاری این مسابقات آماده کند از سوی دیگر عرب بودن کشور میزبان جام جهانی موجب شده است اکثر کشورهای عربی در راستای آبرو داری و به رخ کشیدن دلارهای نفتی خود با قطر هم سو شوند و پروژه‌های متعدد عمرانی در این کشور کوچک در جنوب ایران کلید بخورد.

هم اکنون ده‌ها ورزشگاه بزرگ با امکانات رویایی در قطر در حال ساخت و ساز است ورزشگاه‌های که در دمای بالای تابستان قطر حتی دمایشان نیز قابل تنظیم است.

هجوم هزاران توریست و تماشاگر فوتبال به قطر این کشور را در زمانی اندک به مرکز توجه‌های دنیا تبدیل می کند و قطریها که می‌خواهند از این میزبانی سربلند بیرون بیاییند دلارهای نفتی خود را به کار گرفته‌اند و در کنار ساخت ورزشگاه‌های پیشرفته که گاه در جهان بی‌نظیر هستند ساخت هزاران هتل و اقامتگاه، رستوران و توسعه شهرهای میزبان جام جهانی فوتبال را در دستور کار خود قرار داده اند.

کشوری با دلارهای نفتی و منابع محدود؛ فرصتی برای تجار کرمانی

اما از سوی دیگر قطر به‌عنوان یکی از کشورهای تک قطبی در زمینه اقتصادی با منابع بسیار محدودی مواجه است و ناچار است منابع و مواد اولیه ساخت و ساز و حتی کارگران و متخصصان ساخت و ساز و بازاریابی و ارائه خدمات را از کشورهای دیگر وارد کند.

در این میان قطر از زمانی که به عنوان میزبان مسابقات در نظر گرفته شده است ساخت و سازها و برنامه ریزیهای دقیقی را آغاز کرده است. این روزها قطر کوچک به محل اصلی سرمایه گذاری کشورهای مختلف و شرکتهای بزرگ ساخت و ساز تبدیل شده است.

کارزار رقابت هیئتهای تجاری در آن سوی آبهای خلیج فارس

اگر این روزها به قطر سفر کنید تنها در کنار احداث ساختمان‌های نیمه کاره و عظیم حضور گسترده هیئت‌های تجاری و اقتصادی به چشم می آید.

دو سال قبل نیز هیئتی از تجار و مسئولان استان کرمان سفری در راستای هماهنگی برای حضور صنعتگران کرمانی در این بازار پر سود انجام دادند.

استان کرمان به دلیل وجود معادن گسترده سنگهای قیمتی و معادن شن و ماسه از یک سو و تخصص موجود در استان و همچنین وجود باغهای گسترده میوه و مواد غذایی با توجه به بعد مسافتی کمی که با قطر دارد می تواند نقش تعیین کننده ای در این تجارت پر سود داشته باشد.

در سفر هیئت ایرانی قرارداد صادرات دو میلیارد دلار سنگ قیمتی از استان کرمان به قطر منعقد شد که خود مقدمه‌ای برای حضور در سرمایه‌گذاری‌های جام جهانی قطر بود.

اینکه این سرمایه‌گذاری هم اکنون درچه مرحله‌ای قرار دارد هنوز اطلاع رسانی نشده است اما پویایی و بازاریابی در این کشور عربی فرصتی است که برای صنایع و معادن و نیروهای متخصص موجود در استان فراهم شده است که استفاده از آن نیاز به تدبیر و پیگیری مسئولان بخش خصوصی و دولتی در کرمان دارد.

کرمان توان تبدیل شدن به مرکز تامین مصالح ساختمانی قطر را دارد

محمد ایلاقی، کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه در کرمان در این خصوص در گفتگو با  اظهارداشت: استان کرمان یکی از استان‌های اقتصادی کشور است که به خصوص در زمینه معادن حرف نخست را در کشور می زند بطوریکه این استان به بهشت معادن شهره شده است.

وی گفت: در این میان معادن سنگ‌های قیمتی، شن و ماسه و صنایع موجود در کرمان اکثرا در زمینه ساخت و ساز کار برد دارند این مسائل در کنار این حقیقتکه قطر میزبان جام جهانی فوتبال است و به تمام این داشته های استان کرمان نیاز دارد شرایطی را به وجود آورده است که کرمان بتوان وارد بازاری پرمنفعت شود.

ایلاقی افزود: در دولت نهم و دهم ارتباطات بسیار نزدیکی با قطر گرفته شد و سرمایه گذاریهای زیادی از سوی این کشور در استان کرمان صورت گرفت. جدای از اینکه این سرمایه گذاری ها تا چه حد میتواند در توسعه استان تاثیر گذار باشد و بدون اینکه به نقاط منفی و مثبت برخی از این سرمایه گذاریها بیندیشیدم این امر را مطرح می کنیم که هم اکنون زمینه مناسبی برای سرمایه گذاری در قطر ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: این مسابقات در سال 2022 در قطر برگزار می شود اما قطر کشوری کوچک است که بسیاری از منابع لازم برای ساخت و ساز را ندارد با این وجود با حجم بالایی از ساختمانهایی مواجه است که باید احداث شوند در چنین شرایطی قطر با شرکتهای و سرمایه گذاران خارجی قرار داد می بندد و منابع لازم از جمله مصالح ساخت و ساز را نیز از کشورهای دیگر وارد می کند.

لزوم برنامه ریزی برای تصاحب بازارهای مصرفی قطر

وی گفت: کرمان نزدیکترین معادن غنی و با کیفیت منطقه را به قطر دارد و می‌تواند موارد لازم را در دسترس عربها قرار دهد.

ایلاقی افزود: از سوی دیگر به طور همزمان هزاران نفر به قطر سفر میکند و این مسافران به خدمات مختلف نیاز دارند که البته این خدمات نیز توسط کشورهای دیگر که خدمات مطلوبی را ارائه می دهند انجام می شود که در این بازار نیز می توانیم وجود پیدا کنیم.

وی بازار مواد غذایی قطر را نیز بسیار با اهمیت دانست و گفت: جنوب استان کرمان به‌عنوان قطب کشاورزی جنوب کشور می تواند در تامین مواد غذایی مورد نیاز تاثیر مطلوبی داشته باشد بطوریکه از مزرعه تا بازار مصرف تنها فاصله ای اندک است و در صورت برنامه ریزی مناسب به خوبی می‌توان این بازار را نیز در دست گرفت.

لزوم حرکت پویای اقتصادی با همکاری دولت و بخش خصوصی

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز در گفتگو با این بازار را برای تجار کرمانی بسیار با اهمیت دانست و سفر انجام شده در سال‌های گذشته را نیز در راستای ایجاد شرایط لازم برای این سرمایه گذاری دانست و گفت: در این سفر زمینه صادرات سنگ‌های قیمتی به قطر فراهم شد.

محسن جلال پور گفت: هم اکنون بسیاری از هیئتهای اقتصادی جهان در حال رایزنی برای سرمایه گذاری در قطر هستند و سعی می کنند در این بازار سهمی داشته باشند.

وی ادامه داد: استان کرمان از پتانسیلهای بالایی برای سرمایه گذاری در قطر در راستای اماده سازی برای برگزاری جام جهانی برخوردار است.

جلال‌پور افزود: سرمایه گذاری در زمینه تامین مصالح ساختمان برای قطری‌ها بسیار جذاب است و برای تجار کرمانی نیز سود مناسبی در بر دارد و می‌توان در دراز مدت نیز موجب توسعه همکاریهای اقتصادی شود.

وی با اشاره به نیازسنجیهای انجام شده گفت: مواد غذایی و مصالح ساختمانی اولین نیازهای قطر است که باید در این بازار ورود کنیم هم اکنون بسیاری از کشورها دور در حال تامین این نیازها هستند و ما که مسافت کمی با قطر داریم باید در این راستا پویا عمل کنیم و بخش خصوصی و دولتی در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

این مسئول فاصله مسافتی کرمان با قطر را از طریق پرواز 45 دقیقه دانست و گفت: برخی آمار در این زمینه قابل توجه است در قطر روزانه همان میزان مواد غذایی که در جنوب کرمان تولید شود مصرف می شود که به دلیل عدم وجود زیر ساختها در بازار داخلی در حال هدر رفت است و باید برای این بازار فکری کرد.

وی گفت: باید تولید صادرات محور همراه با کیفیت مناسب را در دتسور کار خود قرار دهیم و در این راستا برنامه‌ریزی کنیم./ش



برچسب ها: جام ، جهانی ، فوتبال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.