سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

۳۰ هزار هكتار ديم زار در اصفهان مستعد كشت گياهان دارويي است

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري اصفهان گفت: حدود ۳۰ هزار هكتار ديم زار رها شده در مناطق غربي و جنوبي استان وجود دارد كه مستعد كشت گونه هاي دارويي است.

محمدحسين شاملي درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، افزود: از اين ظرفيت و تسهيلات موجود با همكاري تعاوني ها و تشكل هاي بهره برداران منابع طبيعي در راستاي توليد و رفع نياز كارخانه ها مي توان استفاده كرد.

وي به لزوم حفاظت رويشگاه ها و جلوگيري از برداشت، حمل و خريد ريشه هايي كه بصورت غير مجاز و قاچاق برداشت مي شود، تاكيد كرد و گفت: با توجه به نياز روز افزون صنايع داخلي و نياز بازارهاي خارجي انجام تحقيقات در زمينه گسترش رويشگاه ها و كاشت شيرين بيان براي تأمين صنايع داخلي ضروري است.
مديرعامل كشت و صنعت عطران دارو نيز در اين جلسه اظهار كرد: محصولات عصاره شيرين بيان به سه صورت مايع با رطوبت ۱۶درصد، جامد با رطوبت ۱۲درصد و به صورت پودر براي صادرات به خارج از كشور توليد مي شود.
عبدالصمد شاكرين ظرفيت اسمي كارخانه را روزانه شش تن در روز اعلام كرد كه بيش از دوهزار تن در سال توليد خواهد داشت.
وي افزود: اين مجتمع بصورت مستقيم ۴۰ نفر و بصورت غير مستقيم براي ۵۰۰ نفر اشتغال ايجاد مي كند.
در ايران شيرين بيان علاوه بر رويشگاه هاي طبيعي در باغات و ديم زارهاي غلات يافت مي شود كه داراي ريشه عميق با مغز زردرنگ و طعم شيرين است.
ارزش دارويي اين گياه در ريشه آن و ماده اي بنام گليسيرهيزين است كه ۵۰ برابر شيرين كنندگي بيشتر نسبت به ساكارز دارد كه از داروهاي مهم طب سنتي با خواص متعدد و عمدتاً در درمان ورم معده و ناراحتي هاي گوارشي مصرف مي شود .
علاوه برآن در افزايش فشار خون و همچنين در صنايع غذايي بعنوان شيرين كننده و در دخانيات نيز براي عطر و طعم توتون مصرف دارد/س.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.