سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لرستان/

پروژه آب‎رسانی به دریاچه کیو 90 درصد پیشرفت دارد

پیمانکار پروژه آب‎رسانی به دریاچه کیو خرم‎آباد گفت: برای اجرای طرح، یک میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران لرستان محمدتقی میرزائیان افزود: پروژه آب‎رسانی چشمه گلستان به دریاچه کیو خرم‎آباد توسط استاندار لرستان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه طبق برآوردهای صورت گرفته این دریاچه 8 آبان‎ماه آبگیری خواهد شد، ادامه داد: تمامی تلاش‎ها در راستای تحقق این پروژه مهم زیرساختی بوده و باید در این بین از زحمات استاندار، معاون عمرانی، شهردار خرم‎آباد، مدیرعامل آب منطقه‎ای، آب و فاضلاب، مدیرعامل سازمان پارک‎ها و... قدردانی کرد.

میرزائیان یادآور شد: به عنوان پیمانکار هنوز قراردادی امضاء نکرده‎ام، امیدوارم هر چه سریعتر تکلیف این قرارداد مشخص شود.

وی کل مسیر آب‎رسانی به دریاچه کیو را 4 کیلومتر عنوان کرد و گفت: بیش از3 هزار متر لوله‎گذاری انجام شده، مابقی لوله‎ها نیز خریداری شده هرچند تأخیر داشته ولی به‎زودی خواهند رسید.

مدیرعامل شرکت آبادگران لرستان با بیان اینکه در کمتر از 12 روز، طرح 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، خاطرنشان کرد: برآورد هزینه‎ای این طرح، یک میلیارد و 700 میلیون تومان است، اگر اعتبار تزریق شود یکم آبان،‎ کیو آبگیری خواهد شد.

وی ترافیک شهری و دست‎وپاگیر بودن را از جمله مشکلات آب‎رسانی کیو برشمرد و گفت: کیو دریاچه فصلی و زیرساخت مهم گردشگری استان و خرم‎آباد بوده و نیاز است هرچه سریعتر دائمی شود.

درياچه كيو در كنار پاركي به نام كيو در خرم‎آباد واقع شده و آب آن از چشمه تامين مي‎شود. اين درياچه، زيبايي خاصي به شهر بخشيده است. مساحت آن هفت هكتار و عمق آن بين سه تا هفت متر است.

اين درياچه از ارزش‎هاي توريستي درون شهري بر خوردار بوده و داراي شهر بازي و امكانات تفريحي متنوعي است. کیو در شمال غربی شهرستان خرم‎آباد و در کنار پارکی به همین نام واقع است. مساحت دریاچه کیو 7 هکتار و عمق آن بین 3 تا 7 متر است. کیو در گویش لری به معنی کبود رنگ و آبی است و علت نامگذاری آن آب زلال و عمق دریاچه‌است که به رنگ آبی و نیلی دیده می‌شود.

این دریاچه از ارزش‌های توریستی درون شهری فراوانی برخوردار بوده و زیستگاهی مناسبی برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر است.

دریاچه کیو با نمای دیدنی و زیبای خود به شهر خرم‎آباد جلوه خاصی داده و در کنار جاذبه‌های تاریخی فراوان در این شهر و چشمه‌های پر آب دره خرم‎آباد، این شهرستان را در ردیف یکی از شهرهای زیبای توریستی قرار داده است. سراب کیو به لحاظ منشا تامین آب از چشمه‌های آهکی واقع در محدوده شهر خرم آباد تغذیه می‌شوند که این چشمه‌ها از جمله چشمه‌های بزرگ شهر خرم‎آباد هستند.

با کاهش بارندگی‌ها چشمه‌های تامین کننده آب دریاچه کیو تا اواخر خردادماه آبدهی‌شان به حداقل می‌رسد. چون چشمه دریاچه کیو فصلی است دبی آن از صفر در هنگامی که خشک است تا حداکثر 3 مترمکعب در ثانیه می‌رسد و دبی آن بستگی به میزان آبدهی آن در حوضه دارد.

دریاچه کیو که در یک محوطه تفریحی به همین نام در مرکز شهر خرم‎آباد واقع شده دارای امکانات و فضای مناسب برای برگزاری مسابقات ورزشی در رشته‌های شنا، دو و میدانی و دوچرخه سواری است. این دریاچه ظرفیت لازم برای فعالیت در قالب پایگاه ورزش‌های سه گانه کشور را نیز دارد./س

برچسب ها: آب رسانی ، دریاچه ، کیو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.