سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/ رئیس سازمان مدیریت بحران کشور؛

315 شهر ایران در معرض طغیان سیلاب قرار دارد

مهندس حسین قدمي که به مناسبت هفته ايمني در برابر زلزله و بلاياي طبيعي به عنوان سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه قم سخن می گفت افزود: از مجموع بیش از 43 حادثه طبیعی در جهان بیش از31 نوع آن از قبیل زلزله، سیل، خشکسالی، سرمازدگی، طوفان و.... درجمهوری اسلامی ایران رخ داده است که استان قم هم بعنوان یک استان حادثه خیز از این قاعده مستثنی نبوده وتا کنون زلزله وسیل ودیگر حوادث طبیعی را از نزدیک تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم، مهندس قدمی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد زلزله وحوادث طبیعی اظهار داشت:برابربیانات رهبر معظم انقلاب زلزله بلا نیست بلکه این عملکرد هاوبهره براری های غیر اصولی ماست که از زلزله بلا می سازد.
وی با تا کید بر مقاوم سازی اماکن مسکونی ونوسازی بافت های فرسوده با هدف پیشگیری از اثرات وتلفات بلایای طبیعی بویژه زلزله ،افزود:هریک ریشتر زلزله، قدرت تخریبی آن معادل انفجار 180 گرم TNT وهر زلزله 6 ریشتری معادل 6 هزار و 270 تن TNT وهر زلزله 7 ریشتری قدرت تخریبی آن معادل انفجار 199 هزار تن ماده منفجره تی . ان . تی است که با این مثال می شود به عمق فاجعه وقدرت تخریبی زلزله پی برد.
وی با تبریک هفته ايمني در برابر زلزله و بلاياي طبيعي تصریح کرد:روز 12 اکتبر در جهان با عنوان روز ايمني در برابر زلزله و بلاياي طبيعي نامگذاری شده است که امسال این هفته در ایران از تاریخ 20 مهر ماه لغایت 26 مهر ماه جاری با شعار" انسجام ملي، نگاه پيشگيرانه، مديريت جامع مخاطرات" با اجرای برنامه های مختلفی بطور همزمان در سراسر کشور برگزار شد.
وی با تاکید بر ضرورت فراگیری وآموزش روشهای مقابله با اثرات حوادث طبیعی وانجام اقدامات پیشگیرانه در مراحل مختلف مدیریت بحران بیان داشت:یکی از عواملی که می تواند در زمینه کاهش اثرات بلایای طبیعی بسیار موثر باشد،بحث آموزش مردم است که باید دستگاههای مسئول زمینه فراگیری آن را برای مردم فراهم کنند
وی با انتقاد از برخی رویکردهای گذشته در مورد برخورد با حوادث طبیعی گفت: متاسفانه در گذشته بیشتراعتبارات وحجم فعالیت های دستگاههای دولتی درمرحله پس از بحران هزینه ویا صورت می گرفت این در حالی است که با رعایت اصول ایمنی در ساخت وساز ها وقبل از بحران ها می شود با انجام اقدامات پیشگیرانه از اثرات بلایای طبیعی وتلفات آن کاست.
وی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم مقاوم سازی و احیای بافت های فرسوده اعلام کرد:بالغ بر 400 هزار واحد فرسوده روستایی در کشور توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور بازسازی ومقاوم سازی شده است که این سازمان با همه توان خود درجهت تداوم این برنامه در شهرها وروستاهای دیگر تلاش وهماهنگی لازم را انجام خواهد داد.
وی در پایان سخنان خود با تاکید بر آمادگی این سازمان برای کاهش اثرات حوادث وبلایای طبیعی در کشور،اظهار امیدواری کرد که در ایران هیچ گونه حادثه ایی نداشته باشیم./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.