سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس كميسيون اجتماعي مجلس:

"طرح پیوست سلامت" ضمانت اجرایی ندارد/ بهتر است كه اين آئين نامه ابلاغ نشود

طرح پیوست سلامت باید در تمام عرصه های مختلف مانند بهداشت، اجتماع اقتصاد و سایر زمینه ها انجام گردد تا شاهد ارتقاء سلامت در تمامی این زمینه ها بوده و توسعه پایدار بدون طرح پیوست سلامت عملا بی معنا است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛  برنامه  نبض این هفته با موضوع طرح پیوست سلامت برنامه پنجم توسعه با حضور  عزیزی شیروان، دلاوری، متصدی و تقدیمی انجام شد.

 دکتر دلاوری، رئیس شورای عالی سیاستگذاری وزارت بهداشت در پاسخ به سوال چه نهادی وظیفه گزارش طرح های ملی کشور را بر عهده دارد گفت، همانطور که قبلا اشاره شده مصادیق مشخص شده و 5 گروه از این مصادیق و طرح های کلان عملا توسط  "وزارت بهداشت" تعیین شده و توسط معاون اول ریاست جمهوری ابلاغ گردیده که به معنی وجود الزام آور قانون آن است.

 دکتر دلاوری اضافه کرد: طرح هایی که از این به بعد طرح های توسعه ای بوده و در این گروه قرار می گیرند، می بایست پیوست سلامت داشته باشند.

وی در پاسخ به نحوه پایش این طرح ها گفت: هر طرح توسعه ای که به پیمانکار سپرده می شود قبل از اینکه شروع عملیات کند، باید یک کارگروهی پیوست سلامت آنرا تائيد کند.

 وی ادامه داد: این بدان معنا نیست که طرح حذف شود بلکه اثرات طرحی که می خواهد اجرا شود بر سلامت دارد، یعنی همان چهار بعد جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی دارد مورد بررسی قرار گیرد و نقاط قوتی که طرح می تواند ایجاد کند تشدید شود و اگر نقاط  منفی نیز وجود داشته  باشد آنرا پوشانده یا به شکلي جبران گردد.

وی افزود: این به معنا فراموش کردن طرح های در حال انجام نیست بلکه طرحی مثل اسلویه اگر پیوست سلامت داشته باشد، معنی آن دیدن سلامت اجتماعی و معنوی در آن محیط است که قطعا با این نتیجه برای اینکه پارس جنوبی راه اندازی شود، قبل از آن شهرکی برای کارمندان و کارگردان درست می کنند تا بتواند خانواده های آنان را تامین کند و افراد نزدیک خانواده های خود باشند.

 دکتر دلاوری گفت: در نتیجه این پیوست سلامت ممکن است هزینه های دیگری را نیاز داشته باشد اما طرح در حال اجرا اثرات مثبت بر سلامتی افراد گذارد و اینکه  کدام در طرح ها این اتفاق رخ دهد یک مرحله غربالگری صورت گرفته و در حال حاضر طرح های کلان ملی مصادیق بیشتری دارد ولی سیاست های شفاهی نیز در این قضیه مصداق پیدا می کند.

 سازمان توسعه تجارت  حق اعلام مصدیق طرح پیوست سلامت را ندارد
 دکتر عزیزی شیروانی ،رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: دکتر دلاوری گفت از اینجا به بعد یعنی تا به حال هر چه گناه شده باید ببخشیم یا به آن بی توجه باشیم ك

وی ادامه داد: هم اکنون که در استان مازندران  که پساب کارخانجات صنعتی به رودخانه ها و دریا ریخته شده و ماهی آنها را خورده  ما با خوردن ماهی سرطان می گیریم نیز باید در نظر گرفته شود یا شهر اراک که آلودگی کارخانه ها زیاد است دیگر کارخانجات صنعت نباید رشد کند.

دکتر عزیزی شیروانی مصادیق ابلاغی معاون اول ریاست جمهوری را خواندم و آنرا بسیار ضعیف می دانم و معتقد هستم مصادیق را باید وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست انتخاب و اعلام نمایند.

 دکتر عزیزی شیروانی ادامه داد: سازمان توسعه تجارت اطلاعاتی در رابطه با بیماری ها و بهداشت ندارد و همان طور که ما اطلاعات صنعتی مانند آنها نداریم پس آنها حق اعلام به چنین مصادیقی را ندارد.

وی ادامه داد: آیین نامه نگارش شده در طرح پیوست سلامت ضعیف بوده و معاون اول رئیس جمهور باید آنرا بهتر می نوشت  که این نحوه نگارش مفهومی جز سمبل کاری این آیین نامه یا عمل به آن است که بهتر اینکه اصلا چنین آیین نامه ای ابلاغ نگردد.

دکتر عزیزی شیروانی افزود: باید آیین نامه ای وضع گردد تا حدی اگر وزیری در حیطه عملکرد سلامت  جامعه را خطر می اندازد و پیشنهاد عزل وی از رئیس سازمان محیط زیست یا وزیر بهداشت صورت گیرد  این کار می تواند در همین آیین نامه شورای عالی سلامت تصویب گردد.

وی افزود: آلودگی هوا در تهران مهم ترین عامل سرطان است که ورود خودروهای گوناگون غیر استاندارد و موتور سیکلتها است هیچ نظارتی به آن وجود نداشته و باید به آن نظارت دقیق صورت گیرد.

 دکتر دلاوری افزود: در تمام سیاست های ما باید پیوست سلامت اعمال و حتی در زمینه  های پولی نیز چنین است به طوریکه اگر پایداری بازار که مولفه ای اجتماعی سلامت می باشد که اگر اتفاق نیافتد مشکلات بعدی اجتماعی و معنوی در افراد رخ خواهد داد.

 ارزیابی اثرات زیست  محیطی باید  هر چه سریعتر  در پروژه های کلان اجرا گردد
دکتر متصدی، معاون انسانی سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه باید چه کنیم در حوزه سلامت تا بتوانیم پیوست سلامت را به خوبی اجرا کنیم گفت: از سال 76 در سازمان محیط زیست الگوی ارزیابی محیطی را داشتیم، براساس این الگو  کلیه طرح ها باید در شورای عالی محیط زیست تصویب می شده  که این الگو از سال 76 تا 84 به دقت  مورد توجه قرار گرفته که این سبب شده تا  در مرحله امکان سنجی و طراحی این الگو انجام می گرفته در ابتدا آنرا برای 7 گروه پالایشگاه ، نیروگاه، پتروشیمی، مجتمع های صنعتی، فرودگاه ها و برخی راه ها اجرا گردید که در طول این مدت حدود 37 پروژه می بایست این ارزیابی در آنها صورت گیرد که حدود 190 گزارش را نیز داشتیم.

 دکتر دلاوری طرح پیوست سلامت را متفاوت از اثر زیست محیطی عنوان کرده که  آنها ارزیابی اثراتن بهداشت محیطی یا ارزیابی اثرات سلامت EHIA يا EIA می نامند كه به لحاظ علمی در ارزیابی  داریم.

 وی افزود:  ما نیز به اجرای آن معتقدیم تا اثرات مثبت و منفی آن بر بهداشت محیط مورد ارزیابی صورت گیرد.

وی مهمترین نکته این روند را برنامه مدیریت زیست محیطی که شامل پایش و نظارت هم است در زیل این الگو این گزارش آورده شود.

دکتر متصدی ادامه داد: بحث پایش روند اثرات را خواهد داد و بحث نظارت اصلاح روندها را به ما خواهد داد که اگر پیش بینی اشتباه داشته باشد به وسیله نظارت آنرا اصلاح می کنیم.

EIA, EHIA ابزارهای مدیریتی برای کنترل مدیریتی سلامت بر طرح که می خواهد اجرا کرده است که هم اکنون نیز در گزارش های خود یک بخشی به عنوان ریسک RISK ASSESMENT داریم که تا حدودی بحث EIA را پوشش می دهد.

وی افزود: ابتدا طرح بررسی اثرات زیست محیطی با قدرت انجام شده اما به مرور زمان اینکار صورت گرفته یا ارزیابی که دارند مناسب نمی باشد.

فرهنگ یعنی سلامت، سلامت یعنی فرهنگ

دکتر تقدیمی ، مدیر کل آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به سوال تعهد بین بخشی برای زمان سیاست گذاری در دستگاه های دیگر برای اندیشة ی سلامت محور اتفاق بیافتد گفت: بحث EIAکه  از سال 76مطرح بوده برای تامین هدف ارزیابی زیست محیطی بود که صرفا تاثیرات موسسات بر محیط زیست ارزیابی می کرد که الان بحث سلامت را باید از رویکردی دیگری نگاه کنیم.

وی افزود: سلامت به معنای قدیمی خود یعنی درمان بیماری ها نیست یا تعیین آب و بهداشت، محیط زیست و مواردی مانند آن بلکه سلامت مفهومی دیگری دارد و همه زندگی ما با سلامت گره خورده است .

وی افزود: فرهنگ یعنی سلامت و سلامت یعنی فرهنگ.

پس با این نگاه سلامت در همه تصمیم گیری ها باید نقش داشته باشد یعنی وقتی  در دنیا صحبت در توسعه پایداری می کنند منظور همان سلامت است.

وی افزود: در آخرین شورای عالی سلامت سندی را داریم مصوب شه که همه وزارت خانه ها و سازمان ها مکلفند در ارتباط با سلامت نه تنها بیاند شند بلکه در جهت اجرایی کردن در تمام تصمیمات کار عملیاتی انجام دهند .

وی ادامه داد: تصمیم هر تصمیم گیرنده های مستقیم و غیر مستقیم بر سلامت  هر فردی در جامعه  تاثیر دارد.

وی در خصوص پیوست سلامت گفت: این پیوست نباید فقط اثرات زیست محیطی  را در نظر گیرد بلکه باید تاثیر آن را بر زندگی مردم دیده  شود.

دکتر تقدیمی گفت: سازمان بهداشت جهانی در 22 تا 24  خرداد ماه در فلاند برگزار گردید و همه  دولتها از جمله دولت ما را موظف کرده تا سلامت را در همه رده های اجتماعی پیاده سازند، در رابطه با نحوی اجرا گفت ارگانها باید اجرا کنند و مصوبه شورای عالی سلامت کلیه وزارتخانه ها  را نسبت به اجرای این پیوست مکلف کرده  است و پاسخ گویی آن به عهده دولت بوده که باید آنرا پایش و دنبال کند.

 بدترین قسمت قانون آن است كه آنرا اجرا نکیم و برای تخلف از آن  جریمه وضع کنیم

دکتر دلاوری رئیس شورای عالی سیاستگذاری وزارت بهداشت در خصوص  عدم رعایت قانون و معرفی طرح های  کوچک کشاورزی  به وزارت  بهداشت به جای طرح های کلام ملی گفت:  اینکه قانون اجرای نشود به عهده سازمان مربوط به پیگیری آن است.

وی ادامه داد: بدترین قسمت آن است که قانونی اجرا نکنیم بعد جرایمی به آن الحاق کنیم شبیه  آنچه در شهرداری اتفاق می افتد که قانون گذاشتن ولی به آن تراکم جریمه می بندند که غلط می باشد اگر به این قانون  هم جریمه ببندیم مثل تراکم شهرداری ها یا طرح ترافیک خواهد شد که یکی از سوالات بنده نیز نظام اجرایی این قانون بوده که اگر قانون اجرا نشود چه کسی باید پیگیری کند.

وی افزود:مجلس به عنوان تصویب  کننده باید پشت اجرای آن بایسته و وزارت بهداشت نیز  طبق قانون باید مداوما طرح ها را پایش و به رئیس جمهور گزارش نمایند.

وی افزود: اعمال قانون مهم بوده  و نکته بعد از آن افزایش جرایم است ما در وزارت بهداشت بحث تغییرات را داریم که انقدر میزان جرایم کم که اگر اعمال قانون شود بی ارزش است.

 امروزه محور توسعه پایدار انسان سالم است

 دکتر قربانی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: امروزه محور توسعه پایدار انسان سالم است که ما خوشحالیم رئیس جمهور و معاون اول قوانین مربوط به پیوست سلامت را ابلاغ کردند.

وی افزود: با توجه  به اینکه قانون وزارت بهداشت را مکلف  به این کار کرده آنرا پشت گوش ننداخته و پشت کار داشته باشد ما انتظار از دولت تدبیر و امید داریم با قاطعیت  پیگیر مصوبات مجلس و قوانین و دستور المعل ها باشد و آنچه که در ایران اسلامی برای متولیان امر مهم نیست سلامت مردم در تمام زمینه ها  است.

بین دستگاه های  اجرایی همدلی برای اجرای پیوست سلامت وجود دارد
دکتر دلاوری در پاسخ به صحبت های دکتر قربانی گفت: وقتی وزیر نفت با تماس با  ما نسبت به مطالعه بر روی بنزین تولیدی است نشان از همدلی دولت مردان می باشد.

وی گفت:  بنده جسارتی به نمایندگان نداشتم بلکه می گویم اگر به قانون  تبصره بزنیم مشکل و تمایل قانونی را از دست خواهد داد ما وظیفه پایش طرح و ارائه گزارش هستیم که به طور دقیق به آن خواهیم پرداخت.

دکتر دلاوری در خصوص نحوه  اجرای پیوست سلامت برای طرحهای ملی که در دهه  فجر قرار است افتتاح شود گفت: تاکنون چیزی ارائه نگردیده و بنده اطلاعی ندارم و اگر طرحی از سوی معاون اول یا رئیس جمهور ارائه گردد  ما به پایش آن اقدام میکنیم.

 برخی ارزیابی های محیط زیست را خودمان قبول نداریم
دکتر متصدی،معاون  انسان سازمان محیط زیست گفت: پیوست سلامت باید تهیه کنیم که قطعا باید التزام دستگاه ها را داشته باشد که یکی از  مشکلات اثرات زیست محیطی  در چند سال گذشته همین بحث بوده است.

وی ادامه داد: در پروژه های ارزیابی زیست محیطی 51 پروژه کلان داریم که زیاد است.

دکتر متصدی گفت: ما هم اکنون در سازمان محیط زیست ارزیابی هایی داریم که قبول نداریم و مناسب نیست و باید قانون توسط قانون گذار که اهرم قانون در اختیار می گذارد به خوبی اجرا شود   این بدان معنا نیست  که چیزی این چنین میشود بلکه باید به بهبود و هر چه بهتر اجرا شدنش کمک گردد و آسیب شناسی شود.

 دکتر تقدیمی افزود: تصمیمات موردی مشکلی از جامعه را حل نخواهد کرد پیوست سلامت سرمایه گذار نه هزینه عدم رعایت یا نگاه سیستمی کردن به آن موارد عواقبی را برای مجموعه به همراه  خواهد داشت که به آن هزینه ها ارزش ندارد.

وی گفت:  این کار باید از اهمیت دولت و در کمیسیون های مختلف اجتماعی ، پزشکی ، اقتصادی و سایر آن بررسی شود تا نگرش ما تغییر پیدا کند./ح

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.