سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سي ان ان گزارش داد:

پشت پردۀ رد عضويت عربستان در شوراي امنيت و ارتباط آن با ايران چيست؟

شبکه تلويزيوني سي‌ان‌ان آمريکا در گزارشي به دلايل رد عضويت عربستان در شوراي امنيت با وجود تلاش‌هاي گسترده‌اي که براي کسب اين کرسي به عمل آورده بود، پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سي ان ان؛ "محمد جمجوم" خبرنگار سي ان ان در بيروت درباره علت رد عضويت عربستان در شوراي امنيت با وجود تلاش‌هاي گسترده‌اي که براي کسب اين کرسي به عمل آورده بود گفت سعودي‌ها دلايل بسياري براي اين مساله طرح مي‌کنند؛ يکي از دلايلي که سعودي‌ها مطرح مي‌کنند ناتواني شوراي امنيت در عاري کردن خاورميانه از تسليحات کشتار جمعي است. همچنين آنان مي‌گويند اين حقيقت شوراي امنيت نتوانست مانع از حمله شيميايي سوريه شود نشان مي‌دهد شوراي امنيت در وظايف خود کوتاهي کرده و نتوانسته است آن را به جا بياورد.

جمجوم گفت همچنين سعودي‌ها به مساله فلسطين اشاره مي‌کنند؛ در خبري که در خبرگزاري رسمي عربستان سعودي آمده است، حل نشدن موضوع فلسطين بعد از شصت و پنج سال نشان مي‌دهد شوراي امنيت سازمان ملل نمي‌تواند به وظايف تعريف شده خود عمل کند. نکته جالب و دور از انتظار و البته بي‌سابقه نيز در اينجاست که يک روز پيش از تصميم دولت سعودي به رد پذيرش کرسي شوراي امنيت، "عبدالله المعلمي" سفير اين کشور در شوراي امنيت از انتخاب شدن کشورش ابراز خرسندي و از آن استقبال کرده بود.

المعلمي گفته بود از ديدگاه ما موضوع فلسطين نيز به اندازه سوريه اهميت دارد زيرا باور ما اين است که مساله فلسطين موضوعي محوري در مشکلات خاورميانه به شمار مي‌آيد.

جمجموم گفت اين چندمين بار است که به نظر مي‌رسد سعودي‌ها از سازمان ملل ناراضي باشند. سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان قرار بود در نشست مجمع عمومي سازمان ملل سخنراني کند و با لغو سخنراني، حتي نسخه سخنراني وي نيز تحويل داده نشد. من با بسياري از مقامات سعودي صحبت کردم تا واکنش‌هاي بسيار ديگري را از آنان بگيرم ولي آنان مرا به بيانيه خود ارجاع دادند.

شبکه سي ان ان نزديک شدن روابط ايران و غرب و توجه بي‌سابقه به هيئت ايراني در سازمان ملل را يکي از دلايل احتمالي ناخرسندي عربستان از اين سازمان و کشورهاي غربي و رد عضويت در شوراي امنيت دانست.

خبرنگار سي‌ان‌ان درباره تاثير نزديک شدن ايران و غرب بر تصميم سعودي‌ها گفت شکي نيست که سعودي‌ها از اين مساله که شکلي از نزديک شدن بين غرب و ايران وجود دارد و اين موضوع که رئيس جمهور ايران توجهات را در مجمع عمومي سازمان ملل به خود جلب کرد، اينکه نوعي از گرمي در روابط ايران و آمريکا راضي نيستند. ايران يکي ديگر از نقش آفرينان عمده در خاورميانه به شمار مي‌آيد. اين کشوري است که مهم‌ترين رقيب عربستان به شمار مي‌آيد. سعودي‌ها از اين مساله که ايرانيان در روابط خود با غرب پيشرفت‌هايي به دست آورده است، راضي نيستند.

وي تصريح کرد همچنين به نظر مي‌رسد اين مساله نيز در نارضايتي شديد آنان از شوراي امنيت داشته باشد. با اين حال بسياري از مقامات سعودي از ابراز نظر درباره بيانيه‌اي که امروز منتشر شد، خودداري کردند.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱
امید
۰۰:۴۲ ۲۸ مهر ۱۳۹۲
سعودیهاجنایات بی شما ری رادرحق مسلمانان ومخصوصاشیعیان انجام داده اند.حمایت از صدام معدوم در8 سال دفاع مقدس.اختلاف افکنی بین فرق اسلامی.شهادت حجاج بی گناه ایرانی.نوکری آمریکا ورژیم صهیونیستی.تسلیح گروهک های تکفیری.وارونه جلوه دادن حقایق مسلم تاریخی همچون خلیج همیشه فارس و...
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۸ مهر ۱۳۹۲
دمتون گرم که غیرت اسلامی وایرانیتون درمقابل دیکتاتور سعودی به جوش میاد.
اریو برزن
۲۲:۴۳ ۲۷ مهر ۱۳۹۲
تا چشم این عربهای وهابی سعودی در بیاید هر که نتواند عزت ایران را ببیند.
محسن
۱۱:۵۵ ۲۷ مهر ۱۳۹۲
باسلام از بس اینها بی عرضه هستن وبی لیاقت //
جاسم داغری
۱۱:۲۴ ۲۷ مهر ۱۳۹۲
گرگ بیهوده حرکت نمی کند!!! اینها یک حیله ای در کار دارند! انشاء الله شرِّی برای منطقه خاورمیانه طراحی نکرده باشند. چون اینها با صهیونستها دو طرف یک سکه هستند.
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۷ مهر ۱۳۹۲
وای به روزی که جنایتکار دیگری مثل آل سعود به شورای امنیت اضافه شود
PERSIAN GULF
۱۰:۱۳ ۲۷ مهر ۱۳۹۲
بروند بميرند اين....
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۷ مهر ۱۳۹۲
سوریه وفلسطین بهانه هستش .دیدن خوشحالی ایرانی ها دارن دیوانه می شن از این کارها می کنند برای ما که بهتر شد
سید
۰۹:۳۹ ۲۷ مهر ۱۳۹۲
این نشونه بی ثبای سیاسی عربستانه.

حتی مرکز تحقیقات استراتژیک آمریکا هم احتمال فروپاشی سیاسی عربستان رو مطرح کرده
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۷ مهر ۱۳۹۲
مارمولک تر از این سعودیها خودشونن!!!
حقیقت بین
۰۹:۰۳ ۲۷ مهر ۱۳۹۲
عربستان بزرگترین وخائن ترین دشمن ایران زمین هست.