سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برنامه گفتگوی ویژه خبری؛

بروجردی: آمریکایی‌ها بارها ثابت کرده‌اند که غیرقابل اعتمادند/ فلاحت‌پیشه: ایران حق دارد نسبت به غربی‌ها بی اعتماد باشد + صوت

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها بارها ثابت کرده‌اند که غیرقابل اعتمادند، بنابراین باید گام‌ها را با احتیاط برای آینده برداریم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "علاءالدین بروجردی" شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به روند مثبت دور تازه گفتگوهای هسته‌ای ایران با گروه 1+5 گفت: برخورد غربی‌ها با هیئت ایرانی در نشست اخیر در ژنو، نشان از رویکرد و فضای جدید این گفتگوهاست.

"رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی" ادامه داد: نباید از سیاست‌های غیرقابل اعتماد آمریکایی‌ها، غافل شد، زیرا سابقه آن‌ها در گذشته نشان داده است که در مقابلشان باید گام‌ها را با احتیاط و در عین حال هوشمندانه برداشت.

"بروجردی" تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به ایستادگی ملت، بر اساس معاهده منع تولید و گسترش سلاح‌های هسته ای (ان.پی.تی)، تا آخر در برابر حقوق خود خواهد ایستاد.

"حشمت‌الله فلاحت‌پیشه" دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی ایران نیز با بیان اینکه هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در ژنو با سیاست عاقلانه مانع از بهانه‌جویی غرب شد، گفت: ایران طبق مقررات و معاهدات بین‌المللی از حقوق قانونی خود عقب‌نشینی نمی‌کند و در این مهم مصمم است.

"فلاحت‌پیشه" افزود: ایران با دیپلماسی جدید، ضمن تنش‌زدایی درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود، در عرصه جهانی نشان داد که به دنبال سیاست برد _ برد است.

این نماینده مجلس، دیپلماسی جدید ایران را برگرفته از برخی نقاط قوت در داخل کشور دانست و گفت: مردم ایران با حفظ همه حقوقشان رویکرد تازه‌ای را انتخاب کردند.

وی شکل‌گیری طرح ارائه شده ایران را در قالبی معقول برشمرد و با اشاره به دفاع رهبر انقلاب و 230 نماینده مجلس از اقدامات دیپلماتیک دولت تصریح کرد: در داخل ایران نوعی اجماع در دفاع از دیپلماسی دولت شکل گرفت.

"فلاحت‌پیشه" با بیان اینکه طرح ایران ضمن تضمین پاک بودن برنامه هسته‌ای کشورمان بر کوتاه نیامدن ما از حقوقمان نیز تأکید دارد، اظهار داشت: منطق حاکم بر طرح دیپلماتیک ایران باعث شد که عملاً مخالفتی با آن نشود و کلیات با آن پیش برود.

"بروجردی" در ادامه این برنامه درباره علت استقبال غرب از طرح جدید ایران و دیپلماسی نوین کشورمان گفت: فضای فعلی یک فضای جدید است، هم در زمینه عکس‌العمل طرف‌های مذاکره، هم در زمینه رویکردی که آن‌ها در قبال سیاست‌های اعلام شده دولت جدید در پیش از مذاکره داشتند و هم استمرار مذاکرات بدون نتیجه و بی حاصل که آنها هم هیچ سودی نبردند؛ این هم از عواملی بود که در کنار سیاست‌های مقتدرانه نظام، مواضع قاطع مقام معظم رهبری و ملت ایران این فضای جدید را رقم زد و عکس‌العمل کشورهای غربی و به ویژه آمریکا هم مواضع مثبت‌تری نسبت به گذشته بود.

وی ادامه داد: البته همه این نکات باعث نمی‌شود که ما از این اصل اساسی غافل شویم که آمریکایی‌ها بارها ثابت کرده‌اند که غیرقابل اعتمادند، بنابراین برای آینده باید گام‌ها را با احتیاط برداریم.

"فلاحت‌پیشه" در پاسخ به این سؤال که اعتمادسازی در حوزه هسته‌ای چگونه باید شکل بگیرد، گفت: در دهه 1960 و 1970 می‌بینیم که خود کشورهای غربی مشوق اصلی ایرانی‌ها برای رسیدن به فناوری هسته‌ای هستند؛ مثلاً تأسیسات هسته‌ای دارخوین را فرانسوی‌ها، تأسیسات امیرآباد تهران را آمریکایی‌ها و تأسیسات بوشهر را آلمان‌ها راه اندازی کردند، اما با شکل‌گیری انقلاب ما سیاست هسته‌ای در قبال ایران تغییر می‌کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در دنیا هیچ کشوری به اندازه ایران بازرس در زمینه هسته‌ای خودش نپذیرفته و اقدامات داوطلبانه اعتمادساز انجام نداده است، افزود: حدود 10 سال پیش که "دکتر روحانی" با طرف‌های غربی در زمینه هسته‌ای مذاکره می‌کرد طرف ایرانی می‌گفت که ما معدودی سانتریفیوژ مثلاً 20 سانتریفیوژ را در دانشگاه‌ها داشته باشیم که علم هسته‌ای در ایران از بین نرود اما غربی‌ها با این امر مخالفت کردند.

وی ادامه داد: ایران نهایت اعتمادسازی را انجام داد و آخرین باری که اعتمادسازی ما تکمیل شد چهار سال پیش بود که به ابهامات مطرح شده در مدالیته شش گام پاسخ داده شد و البرادعی گفت که دیگر ابهامی در زمینه مسائل هسته‌ای ایران نیست.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه طرف‌های غربی دنبال بهانه هستند تا مانع از توسعه ایران شوند، تصریح کرد: بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی این ایران است که حق دارد نسبت به غربی‌ها بی اعتماد باشد.

"بروجردی" نحوه رفتار غربی‌ها در آینده را چنین ارزیابی کرد: علی‌رغم مخالفت جدی و مکرر آمریکایی‌ها و تیم غربی درباره غنی‌سازی ایران، ما عملاً از صفر تا 100 بر این دانش در بعد صلح‌آمیز مسلط هستیم، بنابراین دست گدایی به سوی آمریکایی‌ها و غربی‌ها دراز نمی‌کنیم، چرا که این حق را عهدنامه ان. پی. تی به ما داده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه غربی‌ها و آمریکا راهی جز پذیرفتن واقعیت‌ها ندارند، بیان کرد: ما نیز به دنبال راه حل منطقی و ایجاد تفاهم هستیم.

"فلاحت‌پیشه" در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا رژیم صهیونیستی نسبت به موضوع هسته ایران اینقدر حساس است، گفت: هر وقت که صهیونیست‌ها و برخی سلفی‌های منطقه دچار آشفتگی می‌شوند نباید نسبت به سیاست‌های ما شک کرد.

وی با بیان اینکه نتانیاهو با ادعای رسالت جنگ علیه ایران بر سر کار آمد و الان اوج آشفتگی صهیونیست‌ها در منطقه است، افزود: در اوج بحران امنیت اسرائیل، در ایران انتخاباتی با حضور 73 درصد مردم برگزار شد و دولتی بر سر کار آمد که پیشینه مقاومت مردم و پیشرفت هسته‌ای را به عنوان نقطه اقتدار خودش در اختیار گرفت و موضوع تنش‌زدایی را مطرح کرد؛ در این شرایط نخستین حملات به نتانیاهو در دل سرزمین‌های اشغالی شکل گرفت.

این نماینده مجلس، موجودیت رژیم صهیونیستی را بر پایه جنگ‌افروزی دانست و تصریح کرد: صهیونیست ها در هر دهه یک جنگ را به منطقه تحمیل کردند، لذا ما وقتی دیپلماسی از موضع اقتدار را مطرح کنیم و زمینه برای جنگ کاهش یابد این رژیم دچار آشفتگی خواهد شد.

"بروجردی" در ادامه برنامه اظهار داشت: قطعاً آنچه که در این دو روز اتفاق افتاد یک گام به پیش بوده و در مجموع نشانه‌ها مثبت است، اما نباید فراموش کنیم که در سه هفته آینده عوامل مخرب از جمله صهیونیست‌ها بدون تردید فعال خواهند بود.

وی افزود: ما هوشمندانه، با احتیاط و با درک این نکته که در مقابل ما آمریکایی است که بارها ثابت کرده غیرقابل اعتماد است باید پیش برویم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: زمینه برای ایجاد فضای مثبت‌تر در مذاکره سه هفته آینده فراهم است و می‌توان نسبت به کاهش و سپس رفع تحریم‌ها که محوری اساسی است خوش‌بین بود.

"فلاحت‌پیشه" در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه «الان آمریکایی‌ها بالاجبار دغدغه ایران را به حاشیه می‌برند»؛ به تعطیلی 20 روزه دولت آمریکا اشاره کرد و افزود: اگر ایران در موقعیت ضعیف قرار داشت، غربی‌ها به هیچ وجه وارد بازی برد- برد با ایران نمی‌شدند.

وی تأکید کرد: ملت و دولت ما در این مدت خود را به عنوان یک قدرت تحمیل کردند و ملت ایران به حقانیت هسته‌ای خویش پی برده است.

بروجردی در پاسخ به این سؤال که مجلس برای ادامه روند حمایت از تیم‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور چه برنامه‌ای دارد، اظهار داشت: نقش مجلس در طول 10 سال گذشته درباره موضوع هسته‌ای، نقشی کلیدی بوده است؛ ما در هر مقطعی بر اساس منافع ملی و دفاع از حقوق ملت ایران آمادگی داریم مصوبه بگذرانیم و اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی "غنی‌سازی" را یک اصل تغییرناپذیر دانست و افزود: همه متفق‌النظر هستند که باید از دانش هسته‌ای خود دفاع کنیم، لذا ما این کار  را عملیاتی کردیم و با رعایت اصل قانونی "پدافند غیر عامل" در شرایطی ما غنی‌سازی تحت نظارت آژانس را انجام می‌دهیم که قابل بمباران هم نیست، بنابراین در عمل از این دانش دفاع شده است.


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.