سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاثير نوسانات نرخ ارز بر توليد

نوسانات نرخ ارز، زمينه ساز نااطميناني بر بخش هاي مختلف توليد است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران نرخ واقعي ارز در هر كشوري از شاخص‌هاي اساسي و بنيادي در تعيين درجه رقابت بين‌المللي و تبيين شرايط داخلي حاكم بر اقتصاد آن كشور به‌شمار مي‌رود. آشفتگي و نوسان در عملكرد اين شاخص از يكسو مبين عدم تعادل در اقتصاد است و از سوي ديگر دليل بي‌ثباتي بيشتر محسوب مي‌شود. اقتصاد ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست و نرخ ارز يكي از عوامل تعيين­ کننده توليد و رشد اقتصادي كشور به‌شمار مي‌رود كه از مسيرهاي متفاوت اثرات متضادي بر توليد مي­گذارد. اثر خالص تغيير نرخ واقعي ارز بر توليد از برآيند اين اثرات به دست مي­آيد. در يک نگاه کلي اثر خالص تغيير نرخ ارز بر توليد را مي­توان از دو کانال زير بررسي کرد:

1. بهره ­گيري از ظرفيت توليدي موجود در اقتصاد و

2. امکان ايجاد ظرفيت­هاي جديد بواسطه سرمايه­ گذاري.

در ارتباط با کانال اول، کاهش نرخ واقعي ارز از يکسو قيمت کالاهاي صادراتي در بازارهاي خارجي را افزايش و از سوي ديگر قيمت کالاهاي وارداتي در بازارهاي داخلي را کاهش مي­دهد که ماحصل آن انتقال تقاضاي کل به سمت تقاضاي کالاها و خدمات خارجي و عدم استفاده کامل از تمامي ظرفيت­هاي موجود در اقتصاد مي­باشد (عکس اين مطلب در مورد افزايش نرخ ارز نيز صادق است).

پيرامون کانال دوم نيز بايد گفت با توجه به آنکه سرمايه­گذاري بخش خصوصي تابعي از بازدهي سرمايه­گذاري و انتظارات فعالان اقتصادي از بازدهي آينده است تغييرات نرخ ارز با تغيير قيمت­هاي بازار داخلي و خارجي (کالاهاي صادراتي و کالاهاي واسطه­اي و سرمايه­اي وارداتي) دو اثر متضاد بر سرمايه­گذاري بخش خصوصي دارد. کاهش نرخ ارز از يکسو با افزايش قيمت کالاهاي صادراتي با کاهش قدرت رقابتي توليدکنندگان داخلي در برابر رقباي خارجي در بازارهاي داخلي و خارجي اثر منفي بر درآمد و بازدهي سرمايه­گذاري در داخل دارد. از سوي ديگر با کاهش قيمت کالاهاي سرمايه­اي و واسطه­اي وارداتي مستقيما هزينه­هاي سرمايه­گذاري را کاهش و درآمد سرمايه­گذاري را افزايش مي­دهد. اثر خالص تغييرات نرخ ارز بر سرمايه­گذاري از برآيند اين دو اثر به دست مي­آيد.

اما نکته مهم نااطميناني­هاي نرخ ارز و اثرات آن بر ساختار اقتصاد کشور مي­باشد. نوسانات گسترده و وسيع نرخ ارز اثرات منفي و مثبت بسياري بر پيکره اقتصاد دارد که يکي از آنها بروز تورم­هاي بسيار شديد و افسارگسيخته مي­باشد. تورم به نوبه خود مي­تواند منجر به تغيير بافت­هاي توليدي و سرمايه­گذاري، تغيير وضعيت بازارهاي داخلي و خارجي، متأثر کردن بخش تجارت خارجي (صادرات و واردات) شود. مهمترين اثرات نوسان نرخ ارز بر بخش­هاي توليدي به­شرح زير است:

1.افزايش هزينه­ هاي توليد (کاهش حاشيه سود) و کاهش توان رقابتي صنايع به ­دليل عدم امکان پيش­بيني نرخ ارز؛

2.کمبود سرمايه در گردش بنگاه­ها: در شرايطي که ارز به يک دارايي تبديل مي­شود، تمامي فعالان اقتصادي درصدد نگهداري ثروت خود بر حسب پول خارجي بر مي­آيند و بنابراين، بخشي از پس‌اندازها به‌جاي آنکه در بانک­ها سپرده­گذاري شوند و سپس در اختيار بنگاه­ها قرار گيرند، به ارز تبديل مي­شوند که اين امر با جايگزين کردن فعاليت­هاي سوداگرانه با فعاليت­هاي مولد سبب کاهش افق سرمايه­گذاري مي­شود؛

3.اختلال در سيستم خريدها و معاملات اقتصادي. در صورت نوسان نرخ ارز (به‌دليل نامشخص بودن نرخ ارز حتي در کوتاه­مدت) تمامي معاملات به­صورت نقدي انجام مي­شوند. در چنين شرايطي، توليدکنندگان نيز ملزم به خريد نقدي مواد اوليه هستند که به­دليل حجم بالاي نياز آنها با مشکل مواجه مي­شوند.

يادداشت از: دكتر احمد تشكيني استاديار موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني


برچسب ها: ارز ، نوسان ، تولید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.