سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی پرونده ای که سرانجام مختومه شد:

سرانجام داستان 14میلیارد توماني که به حساب مشترکین بازگردانده شد

سرانجام هر دو اپراتور تلفن همراه تصميم گرفتنند تا مبلغ اضافه دريافت آهنگ هاي انتظار را به مشتركان برگردانند.

به گزارش خبرنگار جامعه اطلاعاتي باشگاه خبرنگاران تیر ماه امسال بود که بعد از گذشت بیش از یک سال از جایگزینی آهنگ ها به جای بوق،رگولاتوری به این نتیجه رسید که هر دو اپراتور تلفن همراه به جای دریافت 300 تومان از مشترکانشان 500 تومان بابت فعال سازی این سرویس هزینه دریافت کرده اند .
بر اساس این گزارش تخلف همراه اول و ايرانسل در تبعيت از مصوبه سال گذشته سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويی (شهريورماه ۹۱) موجب شد که ۱۴‌ميليارد تومان پول اضافی از جيب مردم به حساب اپراتورهای اول و دوم واريز شود؛ رقمی که طبق گفته حسن رضوانی- معاون نظارت رگولاتوری- هشت‌‌ميلياردش متعلق به آوای انتظار همراه اول و شش‌ميليارد تومان آن نيز در ارتباط با آهنگ پيشواز ايرانسل است.
 رگولاتوری در مصوبه سال گذشته‌اش عنوان کرده بود که تعرفه آهنگ‌های پيشواز درنهايت ۳۰۰ تومان است و شرايطی را نظير تغيير آهنگ به شکل رايگان در اين مصوبه ديده بود که درنهايت بعد از تاخير چهار و ۹ماهه توسط اپراتورهای ايرانسل و همراه اول از ۵۰۰ به ۳۰۰تومان رسيد.
 
حال اگر رقم ۱۴‌ميلياردتومانی را که اضافه به جيب اپراتورها واريز شده بر مابه‌التفاوت ۲۰۰تومانی تقسيم کنيم، ميزان آهنگ‌های فعال‌شده در بازه زمانی حداکثر ۹ماهه به دست می‌آيد.
 
بر اين اساس، اپراتورها ۷۰‌ميليون آهنگ پيشواز را از سال گذشته و بعد از مصوبه شهريورماه رگولاتوری فعال کرده‌اند که سهم همراه اول از اين ميزان، فعال‌سازی ۴۰‌ميليون آوای انتظار خارج از تعرفه و ايرانسل نيز فعال‌سازی ۳۰‌ميليون آهنگ پيشواز ۵۰۰تومانی بوده است.
 
به نظر می‌رسد هر دو اپراتور با تاکيدات رگولاتوری در نظر دارند که اين اضافه دريافتی‌ها را به مشترکان خود بازگردانند. شيوه بازگرداندن اضافه دريافتی‌ها نيز بعد از بررسی ميزان حق مشترکان از اين سرويس مشخص می‌شود که به گفته مديرعامل همراه اول قطعا پرداخت‌ها به شکل نقدی نيست و به مشترکان اجازه استفاده از آوای انتظار رايگان داده می‌شود.
 
اما معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويی از ارائه گزارش تخلف دو اپراتور تلفن همراه به سازمان تعزيرات حکومتی مبنی بر اضافه دريافت از مشترکان بابت سرويس «آهنگ پيشواز» خبر می‌دهد.
حسن رضوانی در اين خصوص گفت: اين اضافه دريافت‌ها بايد به مشترکان بازگردانده شود. درواقع براساس نامه و دستور سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويی اين مبالغ بايد به مشترکان برگردانده شود. او ادامه داد: در اين‌باره طی مذاکرات صورت‌گرفته با اپراتور ايرانسل، اين اپراتور متعهد شده است که اين مبلغ را بازگرداند و اپراتور همراه اول نيز تاکنون تضمينی در اين زمينه ارائه نکرده است. به همين دليل گزارش اين تخلف به سازمان تعزيرات حکومتی ارسال شده است.
کميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات در تاريخ ۵/۶/۱۳۹۱ مصوبه‌ای داشت که براساس آن سقف تعرفه خريد هر آوای پيشواز با مدت اعتبار ۳۰ روز ۳۰۰ تومان تعيين شده است. اما همراه اول هر آوای انتظار خود را با مدت اعتبار ۳۰ روزه، ۵۰۰ تومان ارائه می‌کند که برخلاف دستورالعمل رگولاتوری و بيشتر از سقف مصوب است.
 
در زمان مطرح شدن اين موضوع مسئولان دولتی سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويی و مديران خصوصی همراه اول هر يک توجيهاتی برای خود داشتند. آن‌ها برای تعيين تکليف اين موضوع منتظر يکديگر بودند و اين انتظار آن‌قدر طولانی شد که سرانجام با ورود ديوان محاسبات کشور، کار برای مسئولان رگولاتوری و مديران همراه اول بسيار ‌گران تمام شد. روابط عمومی ديوان محاسبات کشور، نيز براساس گزارش به‌دست‌آمده اقدام شرکت همراه اول در افزايش تعرفه آوای پيشواز از مبلغ سه‌هزار ريال به پنج‌هزار ريال را برخلاف مصوبه ۱۴۷ تاريخ پنج شهريور ۱۳۹۱ کميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات دانست و پرونده گران‌فروشی ۱۰ماهه را بست. نکته قابل توجه اين بود که ديوان محاسبات مسئولان سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويی را به کوتاهی در انجام وظيفه متهم و پرونده آن را به دادسرای ديوان ارسال کرد.
 
با جدی شدن موضوع صدوقی مدیرعامل همراه اول اعلام کرده که قصد بازگرداندن این اضافه دریافت به مشترکان را دارند.
صدوقی با اعلام توضیحاتی در خصوص اینکه معتقد است قضیه اضافه دریافت نبوده است، گفت: همراه اول پس از ابلاغ رگولاتوری تعرفه را به 300 تومان کاهش داد و برای بازپرداخت مابه‌التفاوت تعرفه 500 و 300 تومانی مقرر شده که کسانی که در طول یک سال گذشته از آوای انتظار همراه اول استفاده کرده‌اند این مبلغ را بستانکار شوند و بتوانند در یک سال آینده از این سرویس استفاده کنند.
اما رضوانی در خصوص این گفته صدوقی، تاکید کرد که حتی این نحوه بازپرداخت مورد پذیرش نخواهد بود. شاید برخی مشترکان فعلا نخواهند آوای انتظار را فعال کند، در این صورت تا چه زمانی این مبالغ باید دست اپراتور بماند؟  
 
*3میلیارد تومان اضافه دریافتی به حساب مشترکین برگردانده شد
 
در همین راستا اپراتور دوم زودتر از رقیب برای حل این موضوع چاره اندیشی و اعلام کرد: مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات برای کاهش از قیمت از 500تومان به 300 تومان در مهر ماه سال 91 تصویب و ابلاغ شد در همان زمان برای ماههای مهر، آبان و آذر تمام تعرفه های پیشواز ایرانسل نه تنها 300 تومان بلکه کمتر از تعرفه مصوب به مبلغ 250 تومان بود و ایرانسل به عنوان اولین اپراتوری است که این مصوبه را اجرا کرد.
 
اضافه دریافتی ایرانسل از مشترکان فقط در فصل زمستان بود و تمامی مشترکین که در آن زمان، اضافه دریافت از آنها صورت گرفته ما به التفاوت به حساب آنها برگشت داده شده است.
 
از طریق SMS تمامی مشترکین که از آنها اضافه دریافتی صورت گرفته اطلاع رسانی شده و این اضافه دریافتی برای سیم کارت های اعتباری شارژ و سیم کارت دائمی بستانکاری در قبض مهر ماه صادر خواهد شد.
درست بعد از این اعلام رضوانی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هفته گذشته به خبرنگار باشگاه خبرنگاران اعلام کرد:  اپراتور اول تنها یک هفته برای بازگرداندن پول به مشترکانش فرصت دارد در غیر اینصورت موضوع با جدیت بیشتری در مراجع قضایی دنبال خواهد شد .
در همین راستا همراه اول هم سرانجام از بازگرداندن این پول خبر داد و اعلام کرد : ما به التفاوت پرداختی سرویس آوای انتظار مشترکین همراه اول بازگردانده می شود .
 
ما به التفاوت پرداختی مشترکین همراه اول درخصوص سرویس آوای انتظار، به ایشان بازگردانده می شود.
اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیارایران اعلام کرد: بدنبال مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات با موضوع کاهش تعرفه سرویس آوای انتظار اپراتورها از ۵۰۰۰ ریال به ۳۰۰۰ ریال، همراه اول مبالغ دریافتی ما به التفاوت این دو نرخ در بازه زمانی ۱۶ آبان ۹۱ تا ۱۹ تیر ۹۲ را به مشترکین خود باز می گرداند.
براساس این گزارش، مبالغ مابه التفاوت ازابتدای آبانماه سال جاری برای مشترکین اعتباری بصورت شارژ بستانکاری و برای مشترکین دائمی بصورت اعمال بستانکاری در دوره چهارم صورتحساب امسال اعمال می شود.
همچنین این موضوع از طریق پیامک به اطلاع مشترکین شامل طرح خواهد رسید. /
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.