سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ورلد سوسياليست:

نتيجه مذاکرات ژنو درباره ايران تاثيري بر اهداف امپرياليستي آمريکا نخواهد داشت

پايگاه اينترنتي ورلد سوسياليست در گزارشي نوشت: مذاکرات بين المللي بين ايران و گروه 1+5 درباره برنامه هسته‌اي تهران امروز در حالي در ژنو برگزار مي شود که آمريکا پيشتر اعلام کرده است انتظار دارد ايران به منظور کمک به پيشبرد مذاکرات، امتيازهاي قابل توجهي ارائه کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين پايگاه خبري نوشت: اظهارات ماه گذشته حسن روحاني رئيس جمهور ايران در نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد ، اميدها را در مورد پيشرفت در اين مذاکرات افزايش داد.

جان کري وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه هرگونه توافقي را که در آن درخواست هاي آمريکا برآورده نشده باشد رد کرد.

کري اين اظهارات را در نطقي خطاب به نشست کميته امور عمومي آمريکا و اسرائيل موسوم به ايپک بيان کرد .

وي در نطق خود براي ايپک افزود: در حال حاضر دريچه ديپلماسي در حال باز شدن است. اما من مي خواهم به شما بگويم چشمان ما کاملا باز است. اگرچه ما به دنبال راه حلي مسالمت آميز براي برنامه هسته اي ايران هستيم اما حرف ها بايد با عمل همراه شود.

آمريکا طي بيش از يک دهه گذشته پيوسته ادعاهايي بي پايه و اساس را مبني بر تلاش ايران براي دستيابي به توانايي ساخت تسليحات هسته اي مطرح و از آن به عنوان بهانه اي براي منزوي کردن اين کشور به لحاظ ديپلماتيک و اقتصادي استفاده کرده است. آمريکا همچنين ايران را به حمله نظامي برسر برنامه هسته اي اين کشور تهديد کرده است.

اين گزارش مي افزايد: تحريم هاي تحت رهبري آمريکا عليه ايران در دوره رياست جمهوري باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا صادرات نفت ايران را به نصف کاهش داده است. مقامات ايران پيوسته ادعاهاي مطرح شده را در مورد تلاش اين کشور براي ساخت تسليحات هسته اي رد کرده اند.

مطبوعات غرب نيز گزارش هايي را شبيه اظهارات کري در ايپک منتشر کردند. روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت پيش از لغو تحريم ها عليه ايران ، تعهد اين کشور بايد محک زده شود.

ده سناتور دموکرات و جمهوريخواه آمريکا نيز در نامه اي به اوباما نوشتند مذاکره کنندگان بايد توافق "تعليق در برابر تعليق" را بررسي کنند که براساس آن ايران غني سازي اورانيوم خود را به حال تعليق در آورد و آمريکا نيز در ازاي اين اقدام ، همه تحريم ها عليه ايران را به حال تعليق در نمي آورد ، بلکه فقط مجازات هاي جديد تحت بررسي در کنگره را معلق مي کند.

اين سناتورها همچنين تاکيد کردند آمريکا بايد تهديد نظامي معتبر خود را در خصوص حمله نظامي عليه ايران حفظ کند.

دولت اوباما پيشتر بار مسئوليت را به دوش ايران نهاده است تا در مذاکرات ژنو پيشنهادهاي خود را به منظور پايان دادن به بن بست موجود برسر برنامه هسته اي تهران ارائه کند. آنچه آمريکا و متحدانش خواستار آن هستند پيشتر در مذاکرات اخير ايران و گروه پنج به اضافه يک در شهر آلماتي قزاقستان مطرح شده است. آنها از ايران خواسته اند به عنوان يک اقدام اعتماد ساز غني سازي اورانيوم 20 درصد را به حال تعليق درآورد ، ذخاير اورانيوم غني شده 20 درصد موجود خود را به خارج از اين کشور منتقل و تاسيسات غني سازي زيرزميني فردو را نيز تعطيل کند. آمريکا اين پيشنهاد را تنها يک اقدام موقت در جهت تعطيلي همه مراکز غني سازي اورانيوم ايران، تعطيلي راکتور آب سنگين اراک و موافقت تهران با بازرسي هاي سرزده بيشتر از برنامه هسته اي ايران مي داند.

ايران تاکيد دارد براساس پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي موسوم به ان پي تي، حق دارد از چرخه کامل سوخت هسته اي براي اهداف صلح آميز برخوردار باشد. ايران از مرکز غني سازي اورانيوم نطنز براي توليد اورانيوم غني شده سه و نيم درصد استفاده مي کند که مناسب براي توليد سوخت مورد نياز رئاکتور توليد برق موجود در شهر بوشهر و نيروگاه هاي برق هسته اي آينده است. بيش از نيمي از اورانيوم غني شده 20 درصد ايران به صفحات سوخت براي رئاکتور تحقيقاتي تهران تبديل شده است که از آن براي توليد ايزوتوپ هاي پزشکي استفاده مي شود.

بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي که به طور منظم از تاسيسات هسته اي ايران بازديد مي کنند تاييد کرده اند ايران هيچگونه اورانيوم غني شده 90 درصد که سطح مورد نياز براي ساخت تسليحات هسته اي است ، در اختيار ندارد.

گري سامور از مقامات سابق شوراي امنيت ملي آمريکا در مصاحبه با روزنامه نيويورک تايمز گفت: آمريکا به دنبال توافقي است که در ازاي کاهش قابل توجه تحريم ها عليه ايران ، غني سازي اورانيوم ايران را محدود کند و در آن تعداد و نوع سانتريفوژهايي که ايران مي تواند در اختيار داشته باشد و همچنين ميزان ذخاير اورانيوم کمتر غني شده اين کشور مشخص شده باشد.

عباس عراقچي مذاکره کننده هسته اي ايران روز يکشنبه گفت کشورش از حق خود در زمينه غني سازي اورانيوم دست نخواهد کشيد و با ارسال ذخاير اورانيوم غني شده به خارج از اين کشور موافقت نخواهد کرد.

وي افزود : غني سازي و انتقال اورانيوم غني شده به خارج خط قرمزهاي ماست. ما هرگز از حقوق خود که در پيمان هاي بين المللي نيز بر آنها تاکيد شده است عقب نشيني نخواهيم کرد.

vوحاني بين سال 2003 تا 2005 يعني زماني که ايران غني سازي اورانيوم خود را به حال تعليق درآورد و با بازرسي هاي سرزده بيشتر آژانس بين المللي انرژي اتمي موافقت کرد ، مذاکره کننده هسته اي ارشد ايران بود که با سه کشور اروپايي انگليس ، فرانسه و آلمان مذاکره مي کرد. زماني که بسته پيشنهادهاي اروپا ارائه مي شد در حقيقت دربر گيرنده چيزي جز وعده هاي نامشخص در ازاي تعطيلي تاسيسات هسته اي ايران نبود. يک مذاکره کننده ايراني اين پيشنهاد را آنقدر مسخره توصيف کرد که نمي توان آن را پيشنهاد ناميد.

سرنوشت آن مذاکرات تاکيدي بر اين واقعيت است که آمريکا تلاش کرده است از برنامه هسته اي ايران به عنوان دستاويزي آسان براي دنبال کردن هدف خود در زمينه تغيير نظام در ايران بهره برداري کند.

نتيجه مذاکرات دو روزه ژنو بين ايران و قدرت هاي جهان هر چه که باشد ، امپرياليسم آمريکا به تلاش بيرحمانه خود سلطه بر منطقه سرشار از انرژي خاورميانه ادامه خواهد داد. همين يک ماه قبل ، دولت اوباما در آستانه حمله هوايي ويرانگر عليه سوريه متحد ايران قرار داشت و بدون شک شامل برنامه هاي احتمالي براي مقابله با ايران در صورت مداخله اين کشور در اين حمله نظامي آمريکا بود.

اين مسئله را نيز بايد تاکيد کرد ، در حالي که مذاکرات دنبال مي شود آمريکا همچنان « تهديد نظامي معتبر » خود را عليه هر دو کشور حفظ کرده است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.