سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش مجمع عمومی اتحادیه جهانی کوهنوردی ۲۰۱۳

فدراسیون کوه نوردی آلمان (DAV) بیش از یک ملیون نفر و فدراسیون کوهنوردی اتریش (VAVO) که در سال ۱۹۴۹ تاسیس شده است بیش از ۶۰۰۰۰۰ نفر عضو دارند.

 به گزارش گروه ورزشي باشگاه خبرنگاران، همانند مجمع عمومی اتحادیه کوه نوردی آسیا، مجمع عمومی اتحادیه جهانی کوه نوردی نیز با یک دقیقه سکوت به احترام جان باختگان حادثه تروریستی نانگاپاربات آغاز شد.
 
از نکات مهم این نشست، رای گیری برای پیوستن مجدد فدراسیون های آلمان و اتریش به اتحادیه جهانی کوه نوردی بود. فدراسیون کوه نوردی آلمان (DAV) که در سال ۱۸۶۹ تاسیس شده است بیش از یک ملیون نفر و فدراسیون کوه نوردی اتریش (VAVO) که در سال ۱۹۴۹ تاسیس شده است بیش از ۶۰۰۰۰۰ نفر عضو دارند. فدراسیون کوهنوردی روسیه هم از عضو ناظر به عضو عادی تغییر یافت. 

کشورهای ترکیه، شیلی، قبرس، مجارستان، هند، کوزوو، پرو، مغولستان و ایران به علت عدم پرداخت حق عضویت حق رای نداشتند و در صورتیکه تا پایان سال حق عضویت خود را پرداخت نکنند، عضویت آنان لغو خواهد شد.
 

در گزارش بودجه سال ۲۰۱۳ عنوان شد که ۴۱ درصد درآمد اتحادیه جهانی کوه نوردی از محل پرداخت حق عضویت و ۳۹ درصد آن از سوی حامیان مالی تامین شده است.

"پیتر فارکاس"، نایب رییس هیات مدیره اتحادیه جهانی، در سخنان خود روشن ساخت که برنامه استراتژیک و به ویژه مولفه ی "استانداردسازی آموزش" از اولویت های کنونی اتحادیه جهانی است.  
به همراه برنامه استراتژیک، حفاظت کوهستان هم از مباحث محوری و دغدغه جدی مجمع عمومی اتحادیه جهانی کوه نوردی بود. یک روز پیش از نشست مجمع عمومی، سمیناری تحت عنوان "تغییرات آب و هوا" برگزار شد که محور آن حفظ محیط کوهستان بود. ابتدا "لیندا مک میلان"، رییس کمیته حفاظت از کوهستان اتحادیه جهانی، گزارشی کوتاه از مباحث مطرح شده در سمینار روز گذشته ارایه کرد. پس ازاو، در همین خصوص یکی از سخنرانان "انگ تسرینگ شرپا"، عضو افتخاری اتحادیه جهانی کوه نوردی بود که در بخشی از سخنان خود گفت: "در کشورهای مرفه و پیشرفته، کوه نوردی تفریح و سرگرمی مردم و برای لذت بردن هست، اما در کشورهای کم درآمد و توسعه نیافته، کوه نوردی آب و نان مردم هست." وی با اشاره به انتقادهای فراوانی که نسبت به ایمنی و امنیت منطقه هیمالیا شده بود افزود: "حوادث اخیر اورست و نانگاپاربات بسیار تاسف برانگیز است. شکی در آن نیست. ولی نباید این دو حادثه باعث شوند که سابقه طولانی و همه ی فداکاری و تلاش شرپاها، باربر ها و مسؤلان منطقه هیمالیا را زیر سوال ببرند."
 
منظور حسین، رییس فدراسیون کوه نوردی پاکستان، سخنران دیگری بود که جهت توضیح در مورد حادثه نانگاپاربات پشت تریبون قرارگرفت. وی با اظهار تاسف از این حادثه نتایج بررسی های پلیس و نحوه ی وقوع این جنایت را برای حضار شرح داد. منظور حسین گفت که عاملان جنایت ابتدا از کوه نوردان خواستند تا همه پول هایشان را به آنها بدهند. اما بعد، از کوه نوردان خواستند تا زانو بزنند وسپس از پشت سر آنها را به گلوله بستند. وی گفت، هدف از این جنایت ایجاد رعب و وحشت در کوه نوردان بین المللی است تا بدین وسیله مانع ورود آنها به پاکستان شوند. آنها با دولت مشکل دارند و با ارتکاب این جنایت می خواستند حرفشان شنیده شود. وی با اشاره به افزایش اقدامات امنیتی در مناطق کوه نوردی پس از این حادثه خواستار تداوم حمایت اتحادیه جهانی و جامعه کوه نوردی برای تشویق و حضور کوه نوردان در پاکستان شد.
 
خوان مارتین، رییس کمیته "دسترسی و اکسپدیشن" (َAccess and Expedition) در مورد فعالیت ها و جلسات این کمیته سخن گفت. وی اظهار داشت که این کمیته در حال راه اندازی شبکه اینترنتی مشابه "ویکی پدیا" است، به گونه ای که تمامی کشورهای عضو و دارای مجوز ورود اطلاعات بتوانند وارد سایت شوند و اطلاعات مربوط به دسترسی و معرفی ظرفیت های کوه نوردی کشور خود را در اختیار سایر اعضا قرار دهند.
 
 
سپس "داگ اسکات" مسؤل بخش اکسپدیشن این کمیته پشت تریبون قرار گرفت. وی با ذکر داستانی از اولین صعود اورست، کوه نوردی و صعود عاقلانه را مهمترین مسأله دانست (با توجه به اهمیت موضوع، از داگ اسکات خواستم که به طور اختصصاصی بار دیگر داستان را بازگو کند. این مصاحبه و ترجمه آن را در سایت فدراسیون مشاهده خواهید کرد). وی در ادامه، با نمایش عکس هایی از "هیلاری استپز" به مقایسه پوشش برفی و تعداد کوه نوردان در این نقطه ی خاص پرداخت و به کوه نوردان هشدار داد که حتما در صعودهای خود افزایش زمان ناشی از ازدحام جمعیت و تغییرات پوشش زمین را هم در نظر داشته باشند و مهمتر از همه، مسأله فرود در صحت و سلامت را همواره سرلوحه خود قرار دهند.  
 
 
"پیتر هامبلت"، رییس کمیته کوه نوردی اتحادیه جهانی، با ارایه گزارشی از فعالیت های این کمیته، شاخص ترین هدف این کمیته را استاندارد سازی آموزش دانست و گفت اتحادیه جهانی به هر عضوی که درخواست کمک و مشاوره کند، خدمات ارایه خواهد داد. وی گفت در حال حاضر درخواست های متعددی روی میز قرار دارند و در دست اقدام هستند. او همچنین به مشارکت بنیاد "پتزل" در چند پروژه اشاره  و از آن قدردانی کرد. از آن جمله می توان به سرمایه گذاری مشترک در نپال و هند و همچنین پروژه ای با دانشگاه های فرانسوی نظیر "لیون" و "نیس" در خصوص حوادث کوه نوردی اشاره کرد. پیتر هامبلت در ادامه گزارش خود از توجه این کمیته به هیمالیانوردی از منظر ژئو مورفولوژی، اخلاق کوه نوردی (دیدگاه های مثبت و منفی)، تهدیدهای اقتصادی، ارزشهای سنتی کوه نوردی سخن گفت. وی همچنین درباره فعالیت گروه کاری حقوقی در این کمیته اطلاع رسانی کرد و گفت که این گروه کاری در حال حاضر مشغول بررسی و تبیین مسایل حقوقی ناشی از حوادث کوه نوردی هستند تا بتوان بدین وسیله از کوه نوردان دفاع کرد. در پایان او با نمایش عکس از صعود از ستون های بازالت با بیش از یکصد متر ارتفاع در ارمنستان از اعضا درخواست کرد در این گونه صعودها، حفاظت از صخره های طبیعی باید اولویت نخست باشد تا جامعه کوه نوردی را از لذت اینگونه صعودها محروم نکنیم. به دلیل خساراتی که به این ستون های بازالت در ارمنستان وارد شد، صعود از این دیواره برای همیشه از سوی دولت ارمنستان ممنوع اعلام شد.
 
 
سپس "پیتر فارکاس" از طرف کمیته "ایمنی" از نتایج نشست ماه "می" این کمیته گزارش داد شامل: آزمایش مقاومت "بولت" ها در برابر خوردگی و شکنندگی در شرایط خاص آب وهوایی، روش هایی برای اندازه گیری میزان جذب انرژی توسط طناب در سقوط هایی که طناب با لبه های سنگی تیز در تماس است، روشهایی برای اندازه گیری میزان کارآمدی مقاومت طناب در برابر نفوذ آب، آزمایش هارنس و نگهدارندگی آن در هنگام سقوط با سر، شوک های پلاستیکی، عملکرد بیلچه های برف روب بهمن (برای اسکی کوهستان)، اسلینگ های حمایت دینامیک.
 
 
سخنرانان بعدی هم "اسرافیل آشورلی" رییس کمیته جوانان و "اورس اشتوکر" رییس کمیته یخ نوردی بودند که به تشریح فعالیتهای خود در سال گذشته پرداختند.
 
 
از بخش های پایانی این مجمع انتخاب "کلود اکهارت" فرانسوی به عنوان عضو افتخاری اتحادیه جهانی بود. وی از سال ۱۹۹۶ در هیات اجرایی و سایر کمیته های این اتحادیه عضو فعال بوده است و هم اکنون از مشاوران اتحادیه جهانی می باشد.
 

پایان بخش مجمع عمومی سال ۲۰۱۳، اعلام "فلگ ستاف" آریزونای امریکا به عنوان میزبان مجمع عمومی سال ۲۰۱۴  و "سئول" کره جنوبی به عنوان میزبان مجمع عمومی سال ۲۰۱۵ بود. (پیش از این در مجمع سال گذشته شیلی به عنوان میزبان مجمع عمومی سال ۲۰۱۴ اعلام شده بود که ماه گذشته انصراف خود را اعلام کرد).
برچسب ها: ستاف ، فدراسیون ، عمومی ، جهانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.