سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"سرطان" در كمين دهان شما

"سرطان دهان" از جمله سرطان هايي است كه هشتاد درصد مبتلايان به آن سيگاري هستند.

اشرف الملوك نجفي، متخصص بيماري هاي دهان و دندان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بيماران مبتلا به "سرطان دهان" در مراحل اوليه فاقد درد است و بيشترين مناطق درگير دهان شامل كف دهان سطوح خلفي طرفي زبان و نواحي خلفي دهان و حلق است دقيقا همان سطوحي كه براي بررسي و معاينه خيلي دردسترس نيستند.

وي گفت:‌اصولا بيماري در مراحل پيشرفته تشخيص داده مي شود و درمان هاي انجام شده براي بيماري ديگر خيلي موثر نبوده و يا عمل عوارض درمان هاي انجام شده براي بيماري را غير ممكن مي سازد.

وي افزود: به افراد توصيه مي شود هرگونه زخم يا ضايعه اي را كه بيش از دو هفته درمان باقي بماند را جدي بگيرند.

وي ادامه داد: مهمترين و شناخته شده ترين عامل مرتبط با سرطان دهان مصرف همزمان سيگار و الكل است و بررسي هاي اپيوميولوژيك نشان داده است كه هشتاد درصد بيماران مبتلا به سرطان دهان سيگاري بود و يا سابقه مصرف آن را در طول زندگي داشته اند.

وي گفت:‌بيشترين محل درگيري سرطان دهان در بيماران سيگاري كف دهان است كه ميزان گسترش و دست اندازي به بافت هاي زيرين آن از زبان، شايعترين محل درگيري سرطان در افراد غير سيگاري بيشتري است .

وي در پايان گفت:‌ميزان عود پس از درمان در بيماران سيگاري سي درصد در مقايسه با هجده درصد در افراد غير سيگاري است كه خود تاكيدي بر نقش سرطانزايي سيگار در مخاط دهان است./ح

برچسب ها: سرطان ، دهان ، سیگار ، درمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.