سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

ساخت مساجد جديد آذربايجان شرقي با الگوي معماري مساجد تاريخي رواج يابد

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي اظهار داشت: لازم است با مشاركت نهادهاي مرتبط، ساخت مساجد جديد استان با الگوي معماري مساجد تاريخي رواج يابد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدي در جلسه شوراي اقامه نماز اين اداره كل با رئيس ستاد اقامه نماز استان، افزود: از ستاد اقامه نماز انتظار داريم به نوعي به رواج و تبليغ ساخت مساجد جديد با الگوي معماري مساجد تاريخي بپردازند تا روح عرفاني اين ابنيه مذهبي در مساجد جديد نيز تبلور يابد.

محمدي با بيان اينكه جايگاه مذهبي و اعتقادي آذربايجان شرقي با توجه به وجود تعداد زيادي مسجد و امامزاده تاريخي از دوره هاي مختلف در كشور متفاوت و ممتاز است، اظهار داشت: از 155 مسجد و امامزاده تاريخي ثبت ملي شده استان، مرمت 130 مورد به اتمام رسيده و هم اكنون اقامه نماز جماعت در آنها برپاست.

وي با اشاره به مرمت مساجد تاريخي در دوردست ترين روستاهاي آذربايجان شرقي، تصريح كرد: در بين راه هاي استان نيز طي پنج سال اخير 240 واحد نمازخانه مردانه و زنانه به همراه بوفه و سرويس هاي بهداشتي جهت رفاه حال گردشگران راه اندازي شده است.

اين مقام مسئول با اشاره به توجه به مقوله نماز در تمامي تاسيسات و واحدهاي گردشگري استان خاطرنشان كرد: تاسيسات جديد را ملزم به تعيين نمازخانه در نقشه هايشان و واحدهاي قديمي را مجاب به در اختيار دادن فضايي براي نمازخانه كرده ايم.

محمدي وجود نمازخانه را از جمله موارد درجه بندي و استانداردسازي واحدها و تاسيسات گردشگري همچون هتل ها و مجتمع هاي رفاهي بين راهي خواند و گفت: اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان نسبت به تجهيز و مفروش ساختن نمازخانه هاي واحدهاي گردشگري همكاري كرده و اين نكته را بازرسان در نظارت هاي دائمي مدنظر قرار مي دهند.

وي همچنين برپايي نماز جماعت در مسجد كبود تبريز، تهيه بسته هاي آموزشي نماز براي كودكان، و اقدامات تشويقي از جمله ارتقاي درجه براي مراكز اقامتي و خدماتي گردشگري را از جمله فعاليت هاي فرهنگي و ترويجي در حوزه اداي فريضه نماز از سوي اين اداره كل خواند.

همچنين در اين جلسه، مشاور استاندار و رئيس ستاد اقامه نماز استان آذربايجان شرقي نيز وجود تعداد قابل توجهي مسجد تاريخي در استان را نشانه اي مستند از متدين بودن مردم اين خطه خواند و گفت: همانقدر كه نهادهاي فرهنگي در بعد نرم افزاري توسعه نماز موظفند، دستگاه هايي مانند ميراث فرهنگي نيز با نگهداري و مرمت اين مساجد تاريخي و نيز ساخت نمازخانه ها در بين راهي ها و واحدهاي گردشگري در بخش سخت افزاري ترويج نماز در جامعه مي كوشند.

اسدالله ضيايي از اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كه با ساخت نمازخانه ها در گوشه و كنار اين استان و مرمت و نگهداري مساجد تاريخي توانسته به خوبي فرهنگ نمازخواني را در جامعه تقويت كند تقدير كرد.

وي خاطرنشان كرد: اين اداره كل علاوه بر اينكه با نگهداري و مرمت مساجد تاريخي از آنچه كه در گذشته داشتيم و نشان دهنده اعتقاد ديني پر سبقه ماست با ساخت و توسعه نمازخانه در مكان هايي كه فاقد اين فضا بودند اين فريضه مهم را ارج نهاده است.

رئيس ستاد اقامه نماز استان با بيان اينكه قرآن كريم در كنار عبارت اقامه نماز در چندين مورد به حفظ نماز نيز توصيه كرده است، افزود: چيزي نياز به حفظ دارد كه مورد تهاجم دشمن باشد، از اين عبارات معلوم است كه گاهي نماز نيز مورد تهاجم بيگانگان و دشمنان قرار گرفته و مي گيرد.

ضيايي تشريح كرد: حملات و ضربه هايي كه امروز برخي از تجديدنظر طلبان با عنوان قرائت هاي جديد به دين اسلام وارد مي كنند كه تنها با برپايي نماز جمعه و جماعت مي توان از آن جلوگيري كرد.

وي با تاكيد بر اينكه نماز پرچم و خيمه دين ماست، اظهار داشت: وقتي دشمن نمازهاي جمعه را خلوت مي بيند مي گويد اين آهويي زخمي است كه مي توان به آن حمله كرد اما با پرشور برگزار شدن اين نمازهاي جماعت دشمن مثل هميشه عقب مي كشد./ز

برچسب ها: ساخت ، مساجد ، جدید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.