سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان/

چشم پنج هزار روشندل همدان به بهبود معابر شهری/ مسئولان مشکلات نابینایان را ببینند

روز عصای سفید شاید تنها روزی باشد که بتوان در آن تلنگری به مسئولان زد که نابینایان و کم بینایان همدان که قشری پنج هزار نفری را تشکیل داده اند، نیازمند توجه و شنیده شدن درد دل هاشان و در راستای رفع مشکلات این قشر نیز برنامه ریزی کنند.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران همه اقشار جامعه به نوبه خود سهم یکسانی در زمینه برخورداری از امکانات شهری دارند و در این راستا نیز باید مدیریت شهری نگاهی همسان به تمامی اقشار اعم از معلولان، نابینایان و اقشار عادی جامعه داشته باشد چرا که همگان باید به صورت همسان و در استفاده کامل امکانات شهری در جامعه تردد کنند اما در این بین شاهد آن هستیم روشندلان عصا بدست جامعه دردودل های بسیاری از نبود چنین نگاه جامع و واحدی در شهر دارند .

در همین راستا مسئول هیئت مدیره انجمن روشندلان استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه جامعه هدف روشندلان از خواهران و برادران نا بینا و کم بینا تشکیل شده است، گفت:  حدود 450 تا 500 نابینا و کم بینا در شهرستان همدان با انجمن روشندلان در ارتباط هستند و خدماتی را در زمینه های مختلف از این انجمن دریافت می کنند.

احمد زارعی با بیان اینکه روشندلان خدماتی که در اساسنامه قید شده در رابطه با اشتغال، ازدواج و اقتصاد را از انجمن روشندلان استان همدان دریافت نمی کنند، اظهار داشت: به حدی همکاری دولت با انجمن روشندلان کم است که در واقع خدماتی که انجمن به روشندلان ارائه می دهد یک چیز سلیقه ای و ناچیز است و جامعه هدف از خدمات ما راضی نیستند.

پنج هزار نابینا و کم بینا در استان همدان زندگی می کنند

وی با اشاره به اینکه آخرین آمار نابینایان استان همدان متعلق به سال 75 است، ادامه داد: در استان همدان حدود پنج هزار نفر نابینا و کم بینا زندگی می کنند

مسئول هیئت مدیره انجمن روشندلان استان همدان با بیان اینکه حدود یک میلیون نفر از نابینایان و کم بینایان استان همدان مشکلات اقتصادی دارند، ابراز داشت: مشکل اقتصادی روشندلان شامل اشتغال و سایر مسائل معیشتی مورد نیاز زندگی می شود.

زارعی با بیان اینکه حدود دو و نیم میلیون روشندلان مشکل ازدواج دارند، اظهار داشت: مشکل ازدواج روشندلان به دلیل ضعف مالی و یا به دلیل نوع معلولیت آنها است که موجب مشکلات زیادی در زمینه ازدواج آنها شده است.

وی با بیان اینکه تعدادی از نابینایان و کم بینایان استان نیز در مسائل فرهنگی و ورزشی مشکل دارند، عنوان کرد: مساعدت لازم برای نابینایان علاقمند به فعالیت در رشته ورزشی خاصی انجام نمی شود.

مسئول هیئت مدیره انجمن روشندلان استان همدان با بیان اینکه مساعدت لازم از طرف مسئولان استان انجام نمی شود، ابراز داشت: شاهد هستیم که موضوع های خوبی در قانون پیش بینی شده است اما مسئولان به غیر از مسئولان بهزیستی در استان با انجمن روشندلان همکاری خوبی ندارند این را به صراحت می گویم و انتقاد شدیدی هم به این موضوع دارم.

احمد زارعی به خدماتی که از سوی انجمن به روشندلان ارائه می شود اشاره کرد و اظهار داشت: با بانک های استان همدان هماهنگ شده است و ماهیانه حدود 14 یا 15 روشندل برای دریافت وام های دو میلیون تومانی قرض الحسنه با سود چهار درصد به بانک ها معرفی می شوند.

وی ادامه داد: همچنین صندوق قرض الحسنه ای را در انجمن تاسیس کرده ایم و افراد عضو انجمن ماهیانه 10 هزار تومان به صندوق پرداخت می کنند و وام 500 هزار و یک میلیون تومانی دریافت می کنند.

انجمن روشندلان همدان تجهیزات توانخشی بین نابینایان توزیع می کند

مسئول هیئت مدیره انجمن روشندلان استان همدان ادامه داد: انجمن روشندلان تجهیزات توانبخشی همچون عصا و ساعت را با کمک گرفتن از جامعه خیر استان از دولت خریداری و بین نابینایان توزیع می کند.

زارعی با بیان اینکه انجمن روشندلان همایش هایی را در مناسبت های مختلف برگزار می کند، اضافه کرد: همچنین در سال چند مرحله اردو برای روشندلان به مقصد مشهد مقدس برگزار می شود و همچنین اردوهای درون استانی به مقصد غار علیصدر و دیگر نقاط دیدنی استان همدان داریم.

وی با بیان اینکه هزینه هایی اردوها که از افراد گرفته می شود با اختصاص یارانه است، ابراز داشت: به طور مثال اگر خرج و مخارج هر فرد در اردو 150 هزار تومان باشد 75 هزار تومان را از خود فرد می گیریم و 75 هزار تومان را مشارکت های مردمی تقبل می کند و در کل می توان گفت انجمن روشندلان استان در زمینه های فرهنگی بیشتر از برنامه های دیگر فعالیت دارد.

مسئول هیئت مدیره انجمن روشندلان استان همدان ضمن انتقاد از وضعیت مناسب سازی معابر در همدان گفت: باید معابر شهر طوری باشد که افراد ویلچری و افراد نابینا بتوانند با عصا به راحتی راه بروند.

وضعیت مناسب سازی معابر در استان همدان صفر است

احمد زارعی با بیان اینکه وضعیت مناسب سازی معابر در استان همدان صفر است، عنوان کرد: اعتباراتی برای مناسب سازی شهر اختصاص داده شده اما هم اکنون اوضاع پیاده رو ها بسیار خراب است و با وجود اینکه این همه دم از مناسب سازی معابر زده می شود وضعیت پیاده رو های همدان فاجعه است.

وی همچنین به مسکن مهر اشاره کرد و اظهار داشت: قرار بود با همکاری سازمان بهزیستی به تعدادی نابینا و کم بینا مسکن مهر داده شود و برخی از این نابینایان و کم بینایان با هزاران قرض توانستند مبلغ مورد نیاز برای مسکن مهر را تهیه و به حساب واریز کنند ولی تا کنون مسکنی به این افراد داده نشده است.

مسئول هیئت مدیره انجمن روشندلان استان همدان با بیان اینکه تعدادی از نابینایان و کم بینایان استان نیمی از پول مورد نیاز مسکن مهر را واریز کردند، ادامه داد: به طور مثال اگر گفته بودند که 15 میلیون تومان برای مسکن مهر واریز کنید این افراد معلول با تمام توان نیمی از این مبلغ را آمده و به حساب مسکن مهر واریز کردند اما مابقی را ندارند، این افراد باید چکار کنند آیا سازمان بهزیستی نمی تواند به این افراد که تعداد آنها حدود 80 نفراست کمک کند.

زارعی افزود: روشندلانی که نیمی از مبلغ مسکن مهر را واریز کرده اند با توجه به اینکه این پول حدود چهار یا پنج سال در اختیار دولت بوده است اگر بخواهند مبلغ را پس بگیرند که ضرر کرده اند و اگر بخواهند پس نگیرند توانایی واریز باقی پول مسکن مهر را ندارند پس این افراد باید چکار کنند.

یک درصد منابع اطلاعاتی قابلیت استفاده برای نابینایان را دارد

مسئول کتابخانه نابینایان و کم بینایان در استان همدان در ادمه با بیان اینکه یکی از مسائل و مشکلات نابینایان مشکلات فرهنگی است، افزود: اخیرا یونسکو آماری داده که یک درصد از منابع اطلاعاتی خامی که در حال تولید شدن برای افراد سالم است قابلیت استفاده برای نابینایان را دارد.

علی چاردولی با اشاره به اینکه نا بینایان از چند طریق می توانند به منابع اطلاعاتی دسترسی داشته باشند، عنوان کرد: نخستین منبع کتاب های بریل هستند که می توان گفت کتاب های بریل منبع اطلاعاتی سنتی هستند و منبع دیگری که مقداری از بریل جدیدتر است کتاب های صوتی است.

وی ادامه داد: کتاب های صوتی به این صورت هستند که گوینده متن کتاب را قرائت کرده و ضبط شده و اکنون در فایل های صوتی وجود دارد و نابینایان به راحتی از این فایل ها استفاده می کنند.

مسئول کتابخانه نابینایان و کم بینایان در استان همدان  اضافه کرد: منبع اطلاعاتی جدید دیگری که اخیرا نابینایان از آن استفاده می کنند و منبعی مشترک بین افراد بینا و افراد نابینا است کتاب های دیجیتالی است. کتابهای دیجیتالی شامل PDF می شود و نرم افزارهای صفحه خوان که بر روی سیستم های کامپیوتری نصب می شوند به راحتی متن کتاب های PDF را برای نابینان می خواند.

شکاف تولید منبع برای نابینایان و افراد عادی خیلی زیاد است

چاردولی با اشاره به اینکه با وجود پیشرفت فناوری و اطلاعات همچنان شکاف تولید منبع برای نابینایان و افراد عادی خیلی زیاد است، اظهار داشت: یک درصد کتاب هایی که تولید می شود قابلیت استفاده برای نابینایان را دارد و این موضوع شامل منابع درسی، غیر درسی، مجلات و روزنامه ها نیز می شود و این آمار بسیار ناراحت کننده است که نابینایان از یک درصد منابع تولیدی می توانند استفاده کنند.

مسئول کتابخانه نابینایان و کم بینایان در استان همدان به ارائه پیشنهاداتی پرداخت و اظهار داشت: به عنوان مسئول کتابخانه نابینایان چند پیشنهاد دارم تجهیزات و امکاناتی که برای تولید کتاب های ویژه نا بینایان وجود دارد در استان افزایش یابد به عنوان نمونه بخش تولید کتاب های صوتی و بخش تولید کتاب های بریل در استان همدان فعال نیست و بخش تولید فناوری نرم افزارها ویژه نا بینایان در همدان تعطیل است یعنی هیچ کاری برای این بخش انجام نمی شود که باید به این مشکلات توجه شود.

علی چاردلی ادامه داد: یک چشم انداز بلند مدت تر و حرفه ای تر این است که از طریق مجلس شورای اسلامی قانونی برای ناشران تصویب شود و ناشری که کتاب تولید می کند موظف شود یک نسخه کتاب صوتی هم تولید کند که قابلیت استفاده برای نابینایان را داشته باشد.

وی با بیان اینکه هم اکنون هشت هزار عنوان کتاب در قالب های مختلف قابلیت استفاده برای نابینایان در استان همدان وجود دارد، ابراز داشت: حدود شش هزار کتاب از این هشت هزار کتاب صوتی هستند و آماده بر روی CD و فلش مموری که نابینایان مراجعه کنند و در اختیار آنها قرار می گیرد و حدود 500 عنوان کتاب به صورت بریل در استان همدان وجود دارد و چیزی حدود چهار یا پنج هزار عنوان کتاب به صورت کتاب های دیجیتالی است و کسانی که به کامپیوتر مسلط هستند به راحتی می توانند از این کتاب ها استفاده کنند.

نابینایان بدون هیچ محدودیتی می توانند با سیستم های کامپیوتری کار کنند

مسئول کتابخانه نابینایان و کم بینایان در استان همدان  با بیان اینکه هم اکنون نابینایان بدون هیچ گونه محدودیتی می توانند با سیستم های کامپیوتری کار کنند، عنوان کرد: برای اینکه نابینایان با کامپیوتر کار کنند نیازی به کامپیوتر ویژه ندارند و با نصب یک نرم افزار صفحه خوان به نام جاز و پارسان متونی که بر روی صفحه نمایش داده می شود به راحتی برای نابینایان می خواند.

علی چاردولی ادامه داد: نابینایان به راحتی می توانند در محیط ویندوز، ورد و اینترنت بدون هیچ محدودیتی با کامپیوتر کار کنند و این قابلیت باعث شده بتوانند به تعداد زیادی از کتاب های PDF  از طریق کامپیوتر دسترسی داشته باشند.

وی با بیان اینکه کتابخانه نابینایان یکی از بخش های کتابخانه های عمومی استان همدان است، اظهار داشت: به منظور دسترسی آسان نابینایان به کتاب ها به مدت سه روز نمایشگاه کتابی را در محل انجمن نابینایان دایر کردیم.

مسئول کتابخانه نابینایان و کم بینایان در استان همدان با بیان اینکه کتابخانه نابینایان و کم بینایان ریز مجموعه نهاد کتابخانه های استان همدان است، اظهار داشت: تاکنون سازمان بهزیستی اقدامی در راستای مجموعه کتابخانه و فرهنگی انجام نداده است در صورتی که یکی از متولیان این امر سازمان بهزیستی است که موظف است در مسئله فرهنگی و کتابخانه و مکان های مطالعاتی مکانی را برای نابینایان دایر کند.

بهزیستی اقدامی در راستای مسائل فرهنگی نابینایان انجام نمی دهد

چاردولی با بیان اینکه سازمان بهزیستی تاکنون در مسائل فرهنگی به طور جدی وارد نشده است، عنوان کرد : تنها اقدام فرهنگی برای نابینایان از طرف نهاد کتابخانه های عمومی انجام شده است که می توان گفت اکنون بخش نوین کتابخانه همدان بزرگترین و مجهزترین کتابخانه غرب کشور است و حتی روشندلان شهرهای کردستان، ایلام، کرمانشاه و تعدادی از شهرهای شمال کشور نیز در کتابخانه نوین همدان عضو هستند و به آنها خدمات ارائه می شود./ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.