سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز/

پرونده ثبت جهاني محوطه باستاني شوش در يونسكو بررسي مي‌شود

مدير پايگاه ميراث فرهنگي و گردشگري شوش گفت: پرونده ثبت جهاني محوطه باستاني شوش در سازمان يونسكو در سال ۲۰۱۴ بررسي مي‌‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ غلامعلي باغبان كوچك افزود : از سال ۱۳۸۸ پرونده ثبت جهاني محوطه باستاني شوش تهيه و به سازمان ميراث فرهنگي ارائه شد.

وي افزود:محوطه باستاني تاريخي شوش با حدود ۸۰۰ هكتار وسعت در درون محدوده شهر شوش واقع شده كه تلاش مي شود با ثبت جهاني آن به عنوان اثري جهاني اقدامات مرمتي و ساماندهي آن نيز انجام شود.

مدير پايگاه ميراث فرهنگي و گردشگري شوش در خصوص اقدامات مرمتي ، ساماندهي ، احيا و فضاسازي محوطه باستاني شوش نيز گفت: اين اقدامات از سالهاي گذشته آغاز شده و ادامه دارد.

باغبانزاده گفت:مرمت قلعه باستاني شوش ،مرمت و ساماندهي كاخ آپادانا و كاخ شائور (كاخ اردشير دوم هخامنشي) نيز آغاز شده و در سال جاري نيز ادامه دارد ضمن اينكه مرمت وساماندهي شهر پانزدهم و مسجد دوره اسلامي نيز در دستور كار قرار گرفته و امسال نيز دنبال مي شود.

باغبانزاده افزود:توسعه و ساماندهي موزه وباغ موزه شوش نيز در حال انجام است و كل محوطه باستاني به سيستم دوربين مدار بسته مجهز شده است.

مدير پايگاه ميراث فرهنگي وگردشگري شوش اظهار داشت:در اين راستا برنامه هاي پژوهشي نيز در اين محوطه باستاني در حال انجام است و با تهيه كتابچه وكارت پستال در جهت معرفي هرچه بهتر اين محوطه باستاني به گردشگران اقدام شده است.
وي گفت:تلاش مي شود پس از تكميل عمليات مرمت و ساماندهي محوطه باستاني شوش از كارشناسان وكاوشگران با تجربه كشور براي

كاوش هاي باستان شناسي دعوت تا نسبت به شناخت دوره هاي تاريخي و فرهنگي شوش باستان اقدام كنند.
مرمت و ساماندهي محوطه باستاني شوش ، هفت تپه و چغازنبيل از سال ۱۳۶۶ در قالب يك پروژه ملي آغاز و در سال ۱۳۸۲ با مجزا شدن هر يك از آنها در قالب سه پروژه ملي شوش ، هفت تپه و چغازنبيل مستقل و عمليات مرمت ،محوطه سازي و ديگر فعاليت هاي ميراث فرهنگي به صورت جداگانه در اين سه مكان آغاز شد.

شهر باستاني شوش يكي از معروف ترين شهرهاي دنياي كهن است كه زماني پايتخت حكومت ايلام و همچنين پايتخت زمستاني پادشاهي هخامنشي بوده است.

شوش با وجود آثار باستاني منحصر بفرد و اثر جهاني چغازنبيل در هفت تپه در تمام ايام سال پذيراي جهانگردان خارجي از سراسر جهان مي باشد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: ثبت ، شوش ، یونسکو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.