سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بندرعباس /

ثبت كشاورزي قشم در ميراث جهاني كشاورزي

مديرميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري منطقه آزاد قشم گفت: كشاورزي قشم در ميراث جهاني كشاورزي ثبت مي شود.

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بندرعباس حميد اميني افزود: اين اقدام با تهيه پرونده ميراث كشاورزي قشم برای ارسال به جياس(سيستم هاي مهم ميراث جهاني كشاورزي) از ابتداي پاييز امسال اغاز شده ودر دو فاز اجرا مي شود.
وي تصريح كرد: درفاز اول داده ها و اطلاعات پيرامون كشاورزي قشم گردآوري و دسته بندي شده و پرونده اي كامل براي ثبت به هيئت ژوري جياس ارسال مي شود.
امینی افزود: انجام اصلاحات و تهيه فرم ها و توضيحات تكميلي و پيگيري ودفاع از اين پرونده درفاز دوم قابل انجام خواهد بود.
مديرميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري منطقه آزاد قشم گفت: به گواه تاريخ وشنيده هاي بازماندگان نسل هاي قبل، زماني نه چندان پيش، قشم سرزميني سرسبز و خرم بوده وبرخي محصولات كشاورزي دست كم نواحي همجوار خود را تامين مي كرده است.
وي توان كشاورزي قشم را فراتر از اين موارد دانست و گفت: كشاورزي شاخه هاي متعددي مانند شيلات و تكثير و پرورش آبزيان دارد و قشم به سبب موقعيت كم نظير خود در خليج فارس از مراكز مهم صيد آبزيان به شمار مي رود.
اميني افزود: شيوه هاي جمع آوري، هدايت، نگاهداشت و توزيع آب در سراسر سال، سبك ها و روش هاي صيد ماهي و ميگو، خوراكي ها و غذاهاي حاصل از زمين ودريا، همگي از عقبه فرهنگي برخوردارند و قابليت آن را دارند تا به عنوان سبك ها وشيوه هاي خاص اين منطقه، معرفي و ثبت شوند.
وي سازه هاي آبي متعدد از جمله چاه هاي آب، سدها و بندهاي تاريخي وآب انبار(بركه) هاي بسياردر قشم را نشان از يك سيستم و نظام نيرومند و استوار در جمع آوري، حفظ و توزيع آب در سراسر جزيره دانست.
فائو(FAO )سازمان بين المللي خواروبارجهان به كمك يونسكو سيستمي را راه اندازي كرده كه به شناسايي، احياء و حمايت از سيستم هاي كشاورزي منحصربه فرد در همه كشورهاي جهان مي پردازد./س

برچسب ها: پبت ، کشاورزی ، قشم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.