سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"كامران فاني" در مراسم نقد و بررسي كتاب "شرح شوق":

"شرح شوق" بيانگر استحكام بين اجزاي هنري اشعار حافظ است

سرپرست بخش ايران‌شناسي كتابخانه ملي و حافظ شناس معاصر "شرح شوق" را كتابي جامع و بيانگر استحكام بين اجزاي هنري اشعار حافظ عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران حاضر درمراسم نقد و بررسي كتاب "شرح شوق" كه شرحي بزرگ بر  اشعار حافظ  و برگزيده كتاب فصل اثر دكتر سعيد حميديان واقع در محل برگزاري  دانشكده ادبيات دانشگاه علامه طباطبايي و با حضور دكتر سعيد حميديان و كامران فاني و محمد امير جلالي برگزار شد.

"سعيد حميديان" نويسنده  كتاب "شرح شوق" گفت: كتاب "شرح شوق" توفيق خدمتگزاري كوچكي بود به ساحت حافظ و دوستداران اين بزرگوار.

وي ادامه داد: روزي كه اين كار را آغاز كردم به اين فكر مي‌كردم كه آيا مي‌شود روزي اين كتاب را به نيمه برسانم و هم اكنون بعد از 25 سال يادداشت برداري اين توفيق نصيبم شد.

وي ادامه داد: آن چيزي كه در كتاب "شرح شوق" است مبتني بر يك تفكر خاص در خصوص يك اثر هنري است.

حميديان با اشاره به اين سوال كه آيا يك اثر هنري مي‌تواند از يك اجزاي پراكنده  تشكيل شود عنوان كرد: چنين چيزي امكان ندارد در غرل هاي حافظ شايد تنوع موضوعي و محتوايي وجود داشته باشد ولي بايد اين تنوع را با رساندن به پيوندي درك كرد تا بتوان شرح خوبي و كامل بر آن نوشت و بايد بدانيم كه اين كار ساده‌اي نيست.

اين نويسنده بيان كرد: با  توجه به نظر بعضي دوستان كه مي‌گويند شعرهاي حافظ 90 درصد منسجم است ولي به نظر من 45 درصد از غزل‌هاي حافظ داراي تنوع است و بايد با توجه به استقلال ابيات انسجامي را در بين ابيات ايجاد كنيم تا بتوانيم شرحي مناسب بر آن بنويسيم.

وي در خصوص تناقض در ابيات حافظ عنوان كرد: خوب نيست كه به خاطر خصيصه تنوع ابيات اشعار حافظ ابيات را بريده و از هم جدا بدانيم.
در يك اثر هنري مانند شعر تناقض و تضاد روا نيست چرا كه از بريدگي انديشه حكايت مي‌كند و مگر ما از جامعيت انديشه حافظ تعريف نمي‌كنيم پس اين تناقض هاي موجود در ابيات از بريدگي صحبت نمي كند بلكه به خاطر ايجاد تنوعي در ابيات است و اگر كمي تامل كنيم به اين پيوستگي خواهيم رسيد.

در ادامه كامران فاني سرپرست بخش ايران شناسي كتابخانه ملي و كارشناس علوم كتابداري در اين خصوص عنوان كرد: حافظ محبوب ترين انديشمند و هنرمند ايراني است به طوريكه مخاطب گسترده اشعار او نمايانگر محبوبيت اوست.

وي ادامه داد: براي اينكه شرحي بر حافظ نوشته شود بايد متكي بر شناخت وي باشد و با توجه به نسخه هاي موجود از حافظ كه حدود 2000 نسخه خطي شناخته شده در دنيا از وي وجود دارد كه يك سوم در ايران و بيش از يك سوم در شبه قاره است؛ مصحح اين نسخه ها بايد صحت و دقت داشته باشد تا بتواند شرح خوبي را  ارائه دهد.

فاني اظهار داشت: "شرح شوق" نوعي گفتگو با حافظ پژوهان است و مفصل‌ترين و جامع ترين شرحي است كه تا به حال نوشته شده است.

وي با ذكر چند دليل بر جامع بودن "شرح شوق" عنوان كرد: با توجه به اينكه شرح يكي از سنت‌هاي رايج در جهان اسلام بوده ولي نبايد آنرا با تك نگاري مشتبه كرد كه "شرح شوق" چنين خصوصيتي را در خود دارد.

دومين وجه تمايز اين شرح با ديگر شرح‌ها دو بخشي بودن اين كتاب است به طوريكه در بخش اول بينش و انديشه حافظ و شيوه تكامل و بيان وي را آورده و در بخش‌هاي بعدي تمام غزل‌هاي وي را از آغاز تا پايان نوشته است. بنابراين اين شرح دو بخشي باعث شده كه اين كتاب مستقل خوانده شود به نوعي خواننده وارد دنياي حافظ شود.

وجه تمايز بعدي اين شرح اين است كه علاوه بر غزليات ، قصايد ، مثنويات و رباعيات نيز در اين كتاب شرح شده بنابراين مفصل‌ترين كتاب در اين راستا مي‌باشد و شرح هاي ديگر به اين گستردگي نبودند.

فاني با اشاره به وجه تمايز ديگر اين شرح بيان كرد: در اين كتاب بعد از شرح و عنوان  كل غزل و مشكلات موجود در آخر نيز يك نگاه كلي به تمامي غزل دارد كه من در هيچ شرحي كه در خصوص حافظ صورت گرفته چنان موضوعي را نديدم.

وي در پايان عنوان كرد: در يك اثر هنري جامعيت و استحكام بين اجزاي هنري نقش والايي دارد كه سعيد حميديان چنين شرايطي را ايجاد كرده به طوريكه كه نگاه هنرمندانه حافظ را به جهان نشان داده و اين امكان را به خوانندگان داده تا با كل جهان بيني حافظ آشنا شوند.
گفتني است بهاء الدين خرمشاهي يكي از بزرگان و وارستگان عرصه ادبيات و حافظ شناسي نيز به دليل كسالت در اين مراسم شركت نكردند.

شايان ذكر است كتاب "شرح شوق" در 5 مجلد و 4400 صفحه از سوي انتشارات قطره به چاپ رسيده است و هم اكنون طي شش ماه چاپ اول آن به پايان رسيده و  امروز چاپ دوم آن به بازار  ارائه شده است./ص

انتهاي پيام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.