سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران:

برگزاری جشنواره جهانی هنر مقاومت توجه افکار عمومی جامعه جهانی را در پی دارد

مجید سرسنگی گفت: جشنواره جهانی هنر مقاومت در سومین سال فعالیت خود به خوبی توانسته است ضمن درکی صحیح و عمیق از اهمیت موضوع مقاومت، جامعه جهانی را نیز درگیر آن کند‎.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سومين جشنواره جهاني هنر مقاومت؛‌ "مجید سرسنگی" مدیر عامل خانه هنرمندان ایران؛ سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت هنر را یکی از بارزترین جلوه های اسرار آمیز فرهنگ و تمدن انسانی دانست که همواره بر حیات انسانی سایه افکنده است و در ادامه افزود: در تاریخ فرهنگ و هنر انسانی‏، معنای هنر با نوعی الهام و اشراق همراه بوده است، که گاهی عقل و ادراک انسانی از درک سِر آن عاجز است.
 
وی ادامه داد: این موضوع نمایانگر این نکته است که هنر بیشتر با جان پاک هنرمند و یا سبک بیان او پیوند دارد، نه با صورت های ذهنی و خیالی وی.
 
سرسنگی با اشاره به تعریفی که تولستوی از هنر ارائه می کند ”هنر وسیله کسب لذت نیست بلکه وسیله ارتباط با انسان ها جهت سیر به سوی سعادت فرد و جامعه انسانی است” ، اظهار کرد: از مقاومت نیز تعبیر پاسداری آگاهانه و منطقی همراه با برخورد هوشیارانه و هوشمندانه می شود. بنابراین هنر مقاومت، هنری است که با نگاه هوشمندانه و در عین حال هوشیارانه در پی کشف و معرفی راه های رسیدن به سعادت فرد و جامعه انسانی به دور از هر گونه زشتی و پلیدی باشد . در واقع هنر مقاومت هنر نمایش عزت و کمال انسانیت انسان در مقابل رذالت ها ست.
 
 
 
برگزاری جشنواره جهانی هنر مقاومت توجه افکار عمومی جامعه جهانی را در پی دارد
 
وی در پاسخ به این سوال که جشنواره هنر مقاومت چقدر توانسته در ایجاد خلاقیت و فعالیت هر چه بیشتر هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی تاثیرگذار باشد، گفت: فلسفه اصلی هر جشنواره ای ایجاد فضای لازم ، خلق آثار و توجه به مسئولان و افکار عمومی جامعه به موضوع جشنواره است. وقتی این جشنواره در حوزه هنر و در گستره جهانی برگزار می شود بیش از هر چیز توجه افکار عمومی جامعه جهانی را در پی دارد .
 
مدیر عامل خانه هنرمندان ایران همچنین خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی جشنواره جهانی هنر مقاومت نیز زنده و پویا نگه داشتن یاد و خاطره رزمندگان و شهدای 8 سال دفاع مقدس است که بازتاب های آن در عرصه بین المللی روشن است.
 
وی افزود: شاید بتوان گفت نقش هنرهای تجسمی در این حوزه و در چنین سطحی می تواند بهترین و بیشترین اثر و در برگیری را در جامعه جهانی داشته باشد و با استفاده از این زبان مشترک – رشته های مختلف هنرهای تجسمی- به شکلی راحت تر و شیواتر بتوان ضمن بروز خلاقیت، پیام مورد نظر را در بهترین شکل و کوتاه ترین زمان ممکن به جهانیان منتقل کرد.
 
سرسنگی با بیان اینکه جشنواره هنر مقاومت در سومین سال فعالیت خود به خوبی توانسته است ضمن درکی صحیح و عمیق از اهمیت موضوع، جامعه جهانی را نیز درگیر آن کند‎، تصریح کرد: هر چند که نباید به آن قانع بود و در همین حد توقف نمود، بلکه لازم است برنامه ریزان، دست اندرکاران و سیاست گذاران این جشنواره در هر دوره ضمن ارزیابی فعالیت ها و دریافت بازخوردهای آن در حوزه داخلی و بین المللی ، ضمن آسیب شناسی فعالیت ها در جهت رفع راه بست ها گام بردارند.
 
 
 
فعالیت های جشنواره پس از برگزاری هر دوره به شکلی علمی مورد پژوهش قرار گیرد
 
وی در این خصوص که آیا این جشنواره  این توانسته مفهموم مقاومت را به مخاطبان القا کند، اذعان کرد:  قبل از هر چیز باید بگویم که مسئولان برگزاری جشنواره باید به جای القای مفهوم مقاومت در پی تبیین ، تعمیق و نهادینه کردن این مفهوم باشند. با توجه به اینکه شاهد حضور نسل سوم انقلاب در عرصه های مختلف اجتماعی هستیم ، انتقال ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در قالب هنر به این نسل پویا و پرسشگر اهمیت ویژه ای دارد.
 
سرسنگی همچنین یادآور شد: گمان می کنم هنوز قضاوت کردن دراین مورد و اینکه چقدر این جشنواره در این مهم موفق بوده است یا خواهد بود، کمی زود باشد و لازم است که فعالیت های این جشنواره پس از برگزاری هر دوره به شکلی علمی مورد پژوهش قرار گیرد تا با رویکردی علمی بتوان میزان این موفقیت را مورد سنجش قرار داد.
 
استفاده از پتانسیل های بخش خصوصی در جهت ارتقای سطح برگزاری جشنواره موثر است
 
وی سپس برای هر چه بهتر برگزار شدن جشنواره هنر مقاومت در دوره های آتی پیشنهاد کرد: بهره گیری از استعدادهای بالقوه جوانان در حوزه های مختلف پژوهشی و اجرایی و همچنین استفاده از پتانسیل های بخش خصوصی می تواند در جهت ارتقای سطح برگزاری جشنواره بسیار ارزشمند باشد.
 
مدیر عامل خانه هنرمندان ایران در ادامه افزود: در این خصوص هر چه تلاش شود که گستره بیشتری از جامعه را در قالب NGO ها و سازمان های مردم نهاد با این موضوع در اجرا درگیر کرد، مفید خواهد بود. علاوه بر این برگزار کردن نمایشگاه های این جشنواره به صورت دوره ای در سطح استان ها و شهرستان های مختلف کشور و همچنین برپایی نمایشگاه در کشورهای مختلف می تواند این جشنواره را به اهداف خود نزدیک تر سازد.
 
روند برگزاری این جشنواره روبه رشد و تکامل است
 
وی با اشاره به بررسی آثار دو جشنواره گذشته عنوان کرد: روند برگزاری این جشنواره روبه رشد و تکامل بوده است، اما باید توجه داشت که این رشد نباید موجب توقف در یک نقطه شده بلکه باید برعکس همواره در پی ترسیم نقطه مطلوب بود و از یک سو بسترهای لازم را برای این مهم فراهم ساخته و از سوی دیگر فرصت های بیشتری را برای حضور جوانان در کنار تجربیات اساتید و فرهیختگان عرصه هنر پی ریزی نماید ، چرا که این جوانان هستند که به حق آینده هنر جامعه را رقم خواهند زد.
 
سرسنگی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که این روند رو به رشد همواره ادامه داشته باشد و هر سال شاهد پویایی و رشد همه جانبه این جشنواره باشیم.
 
گفتنی است، سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت با ریاست جواد جباری و دبیر کلی حبیب ا... صادقی ، آذر ماه امسال به ابتکار بنیاد فرهنگی روایت و انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس در 12 رشته گوناگون شامل نقاشی، طراحی و چاپ دستی، نگارگری، خط-نقاشی، تصویرسازی، پوستر، عکاسی، کاریکاتور، طرح‌های حجمی، انیمیشن، هنرهای جدید و مفهومی برگزار می‌شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: ه ، ه ، ه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.