سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

بقعه خواجه تاج الدین روستای نشلج کاشان مرمت شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری کاشان از مرمت بقعه خواجه تاج الدین روستای نشلج از توابع شهرستان کاشان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، حسین یزدانمهر گفت: این بقعه با اعتباری بالغ بر 150 میلیون ريال در روستای هدف گردشگری نشلج مرمت شد.

وی ادامه داد: امامزاده اسحـاق(ع) ملقب به تاج الدين از فرزندان حضرت امام سجاد (ع) مي باشند. شيوه معماري قدمت اين بنا به دوران صفويه باز مي گردد و در ميان اهالي روستاي تاريخي نشلج به زيارت امامزاده تاج الدين (ع) معروف گرديده است.

یزدانمهر، تراشيدن اندود گچ و خاک روي سطوح عمودي خشتي همراه با اندود روي آن، اجرای اندود گچ و خاک روی سطوح عمودی ، سفیدکاری روی سطوح قائم،اجرای ثقت پوش بام ، اجرای گاشی گنبد، اجراي رخ بام يك رديفه با آجر سنتي، اجراي عايق کاري دولايه روي سطوح تخت، و اجراي پلاستر با ملات ماسه سيمان، اجراي کف فرش با آجر سنتي، اجراي بند کشي با ملات سيمان و شن شسته الک شده در کف و بام، را از اقدامات عملیاتی بقعه خواجه تاج الدین روستای نشلج عنوان کرد.

وی،نشلج را بزرگترین روستای شهرستان کاشان و از جمله روستاهای هدف گردشگری کشور عنوان کرد و اذعان داشت: این روستا از توابع بخش نیاسر در فاصله 43 کیلومتری جنوب غربی شهرستان کاشان و بر سر راه کاشان با دلیجان واقع شده است. قرار گرفتن این روستا در شیب شمالی، موقعیت آب و هوایی معتدل،زمستان های پر برف و تابستان‌های خنک را به این روستا هدیه کرده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: نشلج به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی علاوه بر داشتن آب و هوای خوب و فرح بخش ، جاذبه های طبیعی، شاخسارها و چشمه سارهای زیبا،از ظرفیت های گردشگری مناسبی نیز برخورداری است.

وجود اشعار به جا مانده از "بهرام نشلجی" که قدمت آن به 700 سال قبل باز می گردد، همچنین اماکن متبرکه امامزادگان بی بی رقیه خاتون بنت امام حسن مجتبی (ع) و همچنین خدیجه سلطان و شاهزاده اسحاق فرزند امام سجاد (ع) و شاهزاده طاهر بن امام سجاد (ع)بیانگر قدمت و اصالت این روستاست.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری کاشان ادامه داد:یکی از افتخارات اهالی نشلج، پشتیبانی اجدادشان از حضرت سلطانعلی ابن امام محمد باقر(ع) در واقعه خونین اردهال است، بطوریکه در این رزم نابرابر که از آن به عنوان واقعه کربلای ایران نام برده می شود، چند تن از جوانان این روستا نیز در جوار آن حضرت بشهادت رسیده اند.

یادآور می شود بقعه تاج الدین در تاریخ 28/12/1385 به شماره 18769 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.