سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

40 درصد از منابع آبي بخش كشاوزي خمين با افت شديد مواجه است

مدير جهاد كشاورزي خمين گفت: 40 درصد از منابع آبي بخش كشاوزي خمين با افت شديد مواجه است

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، جعفري افزود: ميزان دبي منابع آبي اين شهرستان هم اكنون يك تا ۱۰ ليتر در ثانيه است و بر اثر خشكسالي هاي سالهاي اخير ۳۵ درصد از منابع آبي اين شهرستان در بخش كشاورزي به كلي خشك و از چرخه مصرف كشاورزي خارج شده است. مدير جهاد كشاورزي خمين افزود: در اثر پديده خشكسالي طي چند سال متوالي ، از مجموع يك هزار و ۴۷۱ منبع آبي موجود اين شهرستان، ۱۷۵حلقه چاه عميق و نيمه عميق ،۱۲۷رشته قنات ،۵۶دهنه چشمه ،۳۸رشته روآب و۱۱ باب سد خاكي بطور كامل خشك و فاقد آبدهي شده است .
وي اظهاركرد: اين تعداد منابع متعلق به ۱۲۳ روستاي اين شهرستان است و كشاورزان اين شهرستان با كمبود آب مواجه هستند و در صورت عدم بارندگي مناسب احتمال خشك شدن بسياري از منابع آبي كم آب نيز دور از انتظار نيست.
وي افزود: نخستين تاثير اين بحران كم آبي،كاهش سطح زير كشت و يا رها سازي اراضي زراعي است بطوري كه در سالهاي گذشته سطح زير كشت محصولات زراعي آبي اين شهرستان كاهش اما كشت ديم در حال افزايش است.
مدير جهاد كشاورزي خمين بيان كرد: سطح زير كشت گندم آبي اين منطقه نسبت به دو سال گذشته يك هزار و۵۰۰هكتار كاهش يافته است.
وي افزود: سطح زيركشت محصولات چغندرقند، سيب زميني و ذرت علوفه اي به ترتيب نسبت به پارسال به ترتيب از ۶۱ هكتار به ۱۲،۱۹۵به ۱۵۰و۳۵۰ به ۲۰۶هكتار كاهش يافته اما سطح زير كشت لوبيا در مقايسه با پارسال از يك هزار و ۸۲۰ به دو هزار و ۹۵ هكتار افزايش يافته و اين درحاليست كه به دليل خشكسالي و تغييرات اقليمي عملكرد باردهي اين محصول در هر هكتار ۷۰۰كيلوگرم كاهش يافته است.
۵۲درصد از جمعيت ۱۱۰هزار نفري خمين كشاورز هستند./س
برچسب ها: منایع آبی ، کشاورزی ، افت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.