سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازگشت "پرستويي" به روزهاي اوج/ تغيير سبك "رخشان بني اعتماد" در فيلم‌سازي/پيش‌بيني "كمال تبريزي" از جوايز فجر آينده

با تغيير دولت هر روز خبرهاي خوشي از سينما مي‌آيد و اين بهبود را بايد حاصل تدبير اميدوارانه‌ي مردمي دانست كه با همدلي و مشاركت توانستند به خلق يك حماسه‌ي سياسي ماندگار دست بزنند.

باشگاه خبرنگاران؛با تغيير دولت هر روز خبرهاي خوشي از سينما مي‌آيد و اين بهبود را بايد حاصل تدبير اميدوارانه‌ي مردمي دانست كه با همدلي و مشاركت توانستند به خلق يك حماسه‌ي سياسي ماندگار دست بزنند.

البته هنوز فيلم‌هايي كه روي پرده هستند و تا چند ماه ديگر بايد امثال آنها را تحمل كرد، بوي روزهاي بد سينماي ايران را مي‌دهد اما اخباري كه از كليد خوردن پي در پي پروژه‌هاي اميدواركننده مي‌رسد و همين طور آثار شاخصي كه قرار است از محاق توقيف بيرون بيايند، نويد جشنواره‌ي پر و پيماني را براي جشنواره‌ي امسال ما مي‌دهند، به علاوه مي‌توان به اكران‌هاي سال 93 خيلي اميدوار بود.

اول از فيلم‌هاي توقيفي بگوييم مثل "زندگي مشترك آقا و خانم كمالي"(روح الله حجازي) يا "همه چيز براي فروش"(امير ثقفي) كه جوان‌هاي ديدني جشنواره‌ي فجر خواهند بود.

البته "ماهي و گربه"(شهرام مكري) را هم بايد به اين فهرست اضافه كرد، گرچه اين فيلم به مسئله‌ي توقيف برنخورد يا مديران قبلي فرصت اين كار را پيدا نكردند.

فيلم "حجازي" مي‌تواند در گيشه‌ هم به موفقيت‌هايي دست يابد اما "ثقفي" و "مكري" حداقل سوژه‌ي بحث عمده‌اي از منتقدان خواهند بود.
احتمال اينكه "رخشان بني اعتماد" با "قصه‌ها" و "كيانوش عياري" با "خانه پدري" در فجر آينده حاضر باشند هم خيلي بالاست.

فيلم "بني اعتماد" نقبي به شخصيت‌هايي مي‌زند كه در تمام فيلم‌هاي گذشته او حضور داشتند.

او در ميزگردي كه نشريه‌ي "سينما-ادبيات" به همراه او و "عليرضا داوودنژاد"، "فريدون جيراني" و همين طور "جواد طوسي" ترتيب داده بود از دوره‌ي جديد فيلم‌سازي‌اش خبر داد و گفت.

فيلم‌نامه‌هاي زيادي در اين چند سال اخير نوشته اما ديگر نمي‌خواهد آنها را بسازد چون اين سناريوها در فضايي تلخ نوشته شده بودند و او حالا در اين دوره‌ي جديد مي‌خواد آثاري اميدبخش را توليد كند.

"كيانوش عياري" هم بعد از مشكلات به وجود آمده براي "خانه پدري" كم‌حرف و گوشه‌گير شده اما شايد اكران اين فيلم بتواند او را دوباره به ميدان باز گرداند.

"محمد(ص)"(مجيد مجيدي) و "چمران"(ابراهيم حاتمي كيا) هم به فجر امسال خواهند رسيد و "روز رستاخيز"(محمدرضا درويش) كه از مدت‌ها پيش آماده‌ي نمايش است اما به خواست سازنده‌اش اكران نشده در جشنواره‌ي سي و دوم ديده خواهد شد.

"بهرام توكلي" هم فيلمي مي‌سازد به نام "يك داستان خانوادگي".

"اينجا بدون من" اثري از اين فيلم‌ساز بود كه توجه خيلي‌ها را جلب كرد اما "آسمان زرد كم عمق" كه در فجر سي و يكم نمايش داده شد، مخالفت‌هاي زيادي را برانگيخت.

بايد ديد فيلم جديد او به كدام يك از دو اثر اخيرش شبيه است، البته با توجه به موضوع فيلم مي‌شود اميدوار بود كه توكلي اثري نزديك به "اينجا بدون من" يا حتي جذاب‌تر از آن بسازد.
"مهدي عسگرپور" هم كه اين چند وقته با حواشي خانه سينما نامش خيلي سر زبان‌ها افتاده بود فيلمي ساخته با عنوان "مهمان داريم".
در اين فيلم "پرويز پرستويي" و "آهو خردمند" پدر و مادر پير يك جانباز هستند كه نقش آن جانباز را "بهروز شعيبي" بازي مي‌كند.
 
دو بازيگر معروف هم با فيلم‌هايي كه كارگرداني كرده‌اند در فجر بعد حاضر خواهند شد.

"رضا عطاران" با "رد كارپت" و "شهاب حسيني" با "ساكن طبقه‌ي وسط" كه هر دو اثر تقريبا طنز هستند.

البته "عطاران" يك فيلم سينمايي ديگر هم ساخته بود اما "رد كارپت" تجربه‌ي عجيب و خلاقانه‌اي از اين بازيگر است كه تجربه‌هاي متعددي در كارگرداني براي تلويزيون هم دارد.

"بهروز افخمي" هم قرار است يك فيلم پربازيگر را جلوي دوربين ببرد كه فيلم‌نامه‌ي آن توسط همسرش "مرجان  شيرمحمدي" به رشته‌ي تحرير در آمده.

نقش اول اين فيلم را "عليرضا خمسه" بازي مي‌كند.

يك فيلم‌ساز ديگر كه به سختي مي‌توان پيش‌بيني كرد فيلمي كه قرار است بسازد چه كيفيتي خواهد داشت "فرزاد مؤتمن" است.
او پروژه‌اي را در دست دارد به نام "سايه روشن" كه نام آن كنايه‌ي واضحي به فيلم طلايي و تحسين‌برانگيز اين مرد مي‌زند يعني "شب‌هاي روشن".

اما "مؤتمن" اگر چه آثاري مثل "شب‌هاي روشن" يا "صداها" را ساخته، از او فيلم‌هايي مثل "پوپك و مش ماشاالله" ديده‌ايم و همين كار را براي هر نوع پيش‌بيني درباره‌ي او سخت مي‌كند.

يك عده از قديمي‌هاي سينما هم قرار است با آثارشان در فستيوال آينده حاضر باشند كه البته ظاهرا نمي‌توان به هيچ‌كدام از آنها اميدوار بود.
"مهرجويي"، "كيميايي"، "فرمان آرا" و "پوراحمد" به ترتيب با "اشباح"، "متروپل"، ... و "شناسايي" دوباره در رقابت‌ها شركت مي‌كنند كه فيلم "پوراحمد" اثري دفاع‌مقدسي است و به اين لحاظ كمي با آثار هم‌نسل‌هايش تفاوت دارد اما در كل اميد كمي به اين افراد وجود دارد.

"فريدون جيراني" هم كه فيلمي طنز به نام "خواب‌زده‌ها" ساخته بود و به دليل دلسردي از جشنواره نمي‌خواست كارش را در فجر نمايش دهد تصميمش را تغيير داده و به جمع حاضرين در رقابت سي و دوم خواهد پيوست.

و اما "كمال تبريزي" كه بعد از "مارمولك" دوباره با "پيمان قاسم خواني" همكاري كرده و "طبقه‌ي حساس" را مي‌سازد.

"تبريزي" چندي پيش در گفتگو با خبرنگار ما گفته بود كه رقابت در فجر سي و دوم به دليل حضور تعداد بالايي از آثار شاخص، خيلي مشكل است و او توقع دريافت جايزه را ندارد اما ما مي‌توانيم حدس بزنيم كه حضور او سواي بخش جوايز يكي از جذابيت‌هاي فجر آينده خواهد بود و به علاوه اثر اين فيلم‌ساز شناخته شده يكي از اكران‌هاي درخشان سال 93 است.

"آرايش غليظ" هم به فجر سي و دوم مي‌رسد.

آخرين اخبار حكايت از حضور "حميد نعمت الله" با فيلم "آرايش غليظ" در فجر سي و دوم دارد.

بازي "ليلا حاتمي" و "حبيب رضايي" در اين پروژه‌ي پربازيگر قطعي شده و مابقي هنرپيشه‌ها به مرور به كار خواهند پيوست.

"حميد نعمت الله" فيلم‌ساز شاخصي است كه شايد بتوان گفت كار بد به چشم نمي‌خورد و همه‌ي ما منتظريم تا با فيلم جديدش باز هم ذوق‌زده شويم.

و اما در آخر بگوييم از "سيد رضا ميركريمي" با فيلم آخرش يعني "امروز".

"ميركريمي" از يك جايي به بعد در جشنواره‌ي فجر حاضر نشد مگر اينكه مهمترين جوايز آن را متعلق به فيلمش كرد اما "يه حبه قند" او در فجر بيست و نهم دچار بعضي حواشي شد كه از دستور كار هيئت داوران خارجش كرد.

حالا او فيلمي مي‌سازد كه "پرويز پرستويي" نقش اول آن را بازي كرده.

"ميركريمي" هنوز در روزهاي اوج كاري‌اش به سر مي‌برد و به قول فوتبالي‌ها(روي فرم است).

او با فيلمش را با كمترين حواشي خبري جلوي دوربين برد و از نظر رسانه‌اي خيلي بي سر و صدا كارش را آغاز كرد اما آنها كه اين فيلم‌ساز نابغه را مي‌سازند از اثر آخرش توقع بالايي دارند، شايد اين اثر بتواند "پرويز پرستويي" را هم به روزهاي اوج باز گرداند.

يادداشت از : ميلاد جليل زاده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.