سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رودهن/

ذرت، مسکنی برای دردهای بدن و کلیه

ذرت که به فارسی بلال نیز نامیده می شود، مسکن بسیاری از دردها و بیماری ها به خصوص ناراحتی های کلیوی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن/ ذرت گیاهی است یکساله و یک پایه که ساقه ای راست دارد و ارتفاع آن تا چهارمتر می رسد.

ذرت دارای ارزش غذایی فراوانی است و به علت نداشتن ˈگلوتنˈ (ماده چسب گندم) قابلیت تهیه نان از آن وجود ندارد؛ پس برای تهیه نان ذرت باید آن را با سایر غلات مخلوط کرد.

برگ های ذرت متناوب و دراز است که گل های نر آن به صورت خوشه ای و مرکب از سنبل های قرمز روشن است و گل های ماده آن که از دو تا چهار گل تشکیل شده در کنار برگ های ذرت قرار دارد.

غشایی که روی بلال را می پوشاند، سبز رنگ و مانند برگ است و دانه های کروی شکل ذرت در اطراف محور مرکزی بلال قرار گرفته اند که به رنگ زرد یا قهو ه ای هستند.

در زندگی ماشینی امروز به دلیل کم تحرکی و توجه نکردن به ورزش انسانها مبتلا به برخی از مشکلات جسمی می شوند که آگاهی از خواص گیاهان و نعمت های الهی در جلوگیری از بروز این بیماریها می تواند موثر باشد.

گرچه در دین اسلام بسیاری از نکات به وضوح شرح داده شده و توجه به آن انسان را از ابتلای به بسیاری بیماریها در امان می دارد، لیکن آگاهی از بسیاری داشته های پیرامون زندگی انسانها می تواند سدی موثر در برابر بسیاری بیماریها باشد.

برخی خواص دارویی ذرت

کارشناس تغذیه در باره این گیاه پرخاصیت در گفتگو خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن گفت: ذرت از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است، پماد آن خشک کننده زخم ها است، غذای خوبی برای پیشگیری از سرطان است، استفاده مداوم از آن از کرم خوردگی دندان جلوگیری می کند، روغن ذرت کلسترول خون را پایین می آرود و برای درمان ˈاگزماˈ و بیماریهای پوستی مفید است.

دکتر سید مهدی معززی افزود: روغن ذرت خواصی مانند روغن زیتون دارد، غذای خوبی برای مو و ناخن بوده و از ریزش مو و شکستن آن، ترکیدن ناخن ها جلوگیری می کند، یبوست را درمان کرده، باعث رفع عفونت های مجاری ادرار می شود، برای رفع التهاب، ورم و درد مثانه همچنین برای قلب، انعقاد خون و بیماری ˈنقرسˈ مفید است.

وی گفت: در دانه های بلال، قند انگور، قند سمنو، مواد سفیده ای یک نوع موم و نشاسته موجود است و سرشار از املاح مختلف فلزات به خصوص گوگرد، کلر، فسفر، سیلیس، آهن، کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم است و به همین علت مردم به خصوص خانم ها بطور ناخودآگاه به خوردن آن علاقه زیادی دارند؛ چرا که به علت داشتن گوگرد، سیلیس، آهن و کلسیم غذای خوبی برای مو و ناخن است.

معززی افزود: تنها نقصی که این ماده غذایی دارد، فقدان ویتامین P است که برای جبران آن باید همراه غذای خود سبزی یا میوه تناول شود.

هم اینک بلال در اکثر نقاط جهان کشت شده و زمین زراعتی آن باید دارای فسفر و کلسیم باشد.

خواص کاکل ذرت

کاکل ذرت فواید زیادی برای بدن، بخصوص دستگاه ادراری دارد. آن را قبل از رسیدن کامل میوه یعنی قبل از پژمرده شدن می چینند و به سرعت خشک می کنند که پس از خشک شدن، رنگ قهوه ای پیدا می کند .

برای درست کردن دم کرده کاکل ذرت، مقدار 30 گرم از آن را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت پنج دقیقه دم می کنند.

دم کرده کاکل ذرت ادرار آور است و آرام کننده دستگاه ادراری است، درد و ناراحتی های دستگاه ادراری را تسکین می دهد، سنگ مثانه، التهاب، ورم مثانه و درد مثانه را از بین می برد؛ کاکل ذرت به طور کلی دستگاه ادراری را تمیز می کند.

سایر خواص ذرت

به غیر از کاکل ذرت از برگ و ریشه و ساقه بلال نیز استفاده طبی به عمل می آید، جوشانده ساقه وسط بلال خونریزی بینی را بند می آورد، برای دفع سنگ مثانه از جوشانده برگهای بلال استفاده می کنند، جوشانده ریشه ذرت برای سوزش مجاری ادراری مفید است و جوشانده وسط بلال درد شکم و معده را از بین می برد.

بیشترین اراضی کشت جهان پس از گندم، متعلق به ذرت است./س


برچسب ها: ذرت ، نان ، کلیه ، سرطان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.