سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/ با حضور وزير فرهنگ:

رو نمايي از نرم افزار حافظ در فارس

در مراسم ياد روز حافظ و با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از نرم افزار حافظ در شيراز رو نمايي شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، مسئول موسسه نور قم نرم افزار حافظ در حاشيه رونمايي از اين نرم افزار گفت : اين موسسه وابسته به دفتر مقام معظم رهبري است كه طي هفت سال تحقيق و پژوهش موفق به تدوين نرم افزار چند رسانه اي جامع حافظ شد.
حجت الاسلام امير سالاري افزود: بهترين و جامع ترين نسخه با نگاهي به ۳۵نسخه چاپي و ۴۴ نسخه خطي كه برگرفته از تمام نسخ يك نسخه اي در اين نرم افزار آماده شده كه محور آن نسخه ۸۲۷ خلخاني با تصحيح خواندني و نمايش خط نستعليق و فونت كامپيوتري در آن امكانپذير است.
وي بیان کرد: خواندن تمام غزل هاي حافظ به دو شيوه كه براي نخستین بار انجام گرفت يكي زيباخواني و ديگري دقيق و فارسي خواني اشعار كه آنچه مربوط به زيبايي خواني ۱۵ تن از بهترين گويندگان صدا و سيما مانند نوري و آهي در اين نرم افزار كامل قرائت كرده اند.
اين مقام مسوول ادامه داد: در اين نرم افزار ۱۵شرح مكتوب كه بهترين شرح هاي موجود از جمله شرح تحقيقات علامه طباطبايي و ساير بزرگاني كه در اين باب نوشته اند وجود دارد و يك شرح گويا توسط استاد آهي روي هر غزل حداقل ۲۰دقيقه اشاراتي به وزن قافيه و نكات دستوري و مباحثي كه مربوط به شرح آن غزل است براي هر غزل ايراد كرده اند.
وي گفت: براي نخستین بار بيش از ۶۰ نسخه خطي كه در سراسر جهان در كتابخانه هاي متعدد وجود داشته و ما اين نسخه ها را در اختيار نداريم بازسازي هوشمند رايانه اي شده است.
وي افزود: همچنين چند نسخه خطي به صورت ديوان كامل درآمده كه همه اين ديوان ها مربوط به سده نهم و نيمه اول سده نهم و همچنين كاري كه در مركز حافظ شناسي شيراز و مركز ادبيات دانشگاه شيراز بيش از ۲۵ هزار فيش به صورت موضوعي به غزل هاي حافظ مرتبط است در اين نرم افزار آورده ايم./س

برچسب ها: نرم افزار ، حافظ ، وزیر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.