سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتقاد جان بولتون از اعطای جایزه نوبل به سازمان منع تسليحات شيميايي

سفير پيشين آمريکا در سازمان ملل متحد و کارشناس فاکس نيوز گفت اگر به جاي کميته ي صلح نوبل بود به سازمان منع تسليحات شيميايي جايزه اعطا نمي کرد.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه ي تلويزيوني فاکس نيوز ؛ جان بولتون در گفتگو با اين شبکه ي تلويزيوني در واکنش به اعطاي جايزه ي صلح نوبل به سازمان منع تسليحات شيميايي گفت: قصد و نيت اوليه آلفرد نوبل اين بود که جايزه ي صلح نوبل به کسي اعطا شود که کمک بسيار زيادي به صلح جهاني کرده باشد مثل تئودور روزولت در سال هزار و نهصد و شش که در مورد پيمان پورتس موث مذاکره کرده بود. اگر من جاي موسسه نوبل بودم جايزه ي صلح امسال را به سازمان منع تسليحات شيميايي نمي دادم. شايد امسال سالي بود که نبايد جايزه ي صلح نوبل به هيچ کس اعطا مي شد.
وي در پاسخ به اين پرسش که سازمان منع تسليحات شيميايي پنج هزار بازرسي انجام داد و هشتاد درصد تسليحات شيميايي دنيا را از بين برد، گفت :
مضحک است. دولت هايي که عضو معاهده ي تسليحات شيميايي هستند به خصوص آمريکا و روسيه ، عملا نابودي ذخاير تسليحات شيميايي اعلام شده خود را انجام دادند. ببينيد من به سازمان منع تسليحات شيميايي علاقه دارم و زماني که در وزارت خارجه آمريکا بودم، تلاش کردم مشکلات موجود در مورد تسليحات را حل کنم. سازمان منع تسليحات شيميايي تنها همان کاري را انجام مي دهد که کشورهاي عضو از آن مي خواهند. در مورد سازمان منع تسليحات شيميايي بايد بگويم که روسيه معاهده ي تسليحات شيميايي را از زماني که اين معاهده به اجرا گذاشته شد نقض کرده  ولي سازمان منع تسليحات شيميايي کاري نکرده است. اينکه اين سازمان در سوريه چه عملکردي داشته باشد هنوز پاسخ آن معلوم نيست.
جان بولتون گفت: سازمان منع تسليحات شيميايي  پيشرفت هايي  در زمينه ي تسليحات شيميايي سوريه انجام داد. به نظر من برخي تسليحات شيميايي سوريه نابود خاهند شد چون به نظر من روسيه و سوريه بر اين باورند که رخ دادن اين مسئله به نفع آنها است. پرسش واقعي در ادامه ي مسير اين است که آيا سازمان منع تسليحات شيميايي مي تواند کل ذخاير تسليحات شيميايي رژيم اسد را شناسايي کند؟
وي افزود:در تقريبا بيست سال گذشته آنها اين کار را درباره ي روسيه نکردند و اکنون اين باور وجود ندارد که در بحبوحه ي يک جنگ بتوانند در سوريه موفق شوند. به هرحال اعطاي جايزه صلح نوبل به سازمان منع تسليحات شيميايي همانند آن است که جايزه ي صلح نوبل درسال دوهزار و نه به باراک اوباما رسيد درحاليکه وي تازه دولت را در دست گرفته بود. مردم اکنون مثل گذشته به جايزه ي صلح نوبل توجه نمي کنند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.