سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

متخصص داروسازی بالینی :

بیشترین عوارض دارویی ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها هستند

یک متخصص داروسازی بالینی گفت : بیشترین گزارشات عوارض ناخواسته دارویی ناشی از آنتی بیوتیک ها مانند پنی سیلین ها و... است .

دکترمنصور رستگارپناه، متخصص داروسازی بالینی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه عوارض ناخواسته دارویی از جمله مشکلاتی است که با مصرف داروها پدید می آید گفت: بیشترین گزارشات عوارض ناخواسته دارویی ناشی از آنتی بیوتیک ها مانند پنی سیلین ها، سفتریاکسون، كوتريموكسازول، و سایر داروها مانند آمپول دیکلوفناک و پیروکسیکام می باشند.

وی با اشاره به اینکه با افزایش سن، مصرف داروها نیز افزایش می یابد اظهار کرد: به همین دلیل بروز عوارض ناخواسته داروها در این گروه سنی از اهمیت خاصی برخوردار است.

این متخصص داروسازی بالینی با بیان اینکه ايران در مرحله انتقال ساختار جمعيت از جواني به سالخوردگي است یادآور شد: با اينكه در حال حاضر جمعيت سالمند 7/3 درصد از جمعيت كشور را به خود اختصاص داده است اما سرعت رشد جمعيت سالمند در مقايسه با رشد جمعيت كل كشور و افزايش تعداد و سهم سالخوردگان (جمعيت 60 سال و بالاتر) در سالهاي آتي و مصرف داروها دراین قشر، بروز عوارض دارویی در اين گروه از جمعيت بیشت دیده خواهد شد.

وی تصریح کرد : شروع قرن پانزدهم هجري شمسي سرآغاز روند رو به افزايش جمعيت سالخورده در ايران می باشد.

دکتر رستگار پناه در پایان با بیان اینکه بیشترین داروهای مصرفی در این گروه سنی شامل داروهای ضد درد، داروهای قلبی، داروهای دیورتیک، داروهای ضد انعقاد خون و داروهای ضد اضطراب و بی خوابی می باشند خاطرنشان کرد:عوارض ناشی از این داروها در این گروه سنی شامل تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، سرگیجه، یبوست، بی حالی و... می باشد./ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
مهسا
۱۷:۵۶ ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
زیاد جالب نبود