سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتقاد كارگردان "گورداله و عمه غوله" از بنياد فارابي

نادره تركماني گفت: بنياد فارابي به عنوان برگزاركننده اين جشنواره، در سال هاي اخير آثار ارائه شده برای کودکان را مورد بي مهري قرار داده و فيلم هاي رفقا و آشنايان خود را مورد حمايت قرار مي دهد.

نادره تركماني كارگردان در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، گفت: به طور اساسي شكل دهندگان جشنواره كودك تصور درستي از جشنواره كودك و سینمای کودک ندارند و بنياد فارابي به عنوان برگزاركننده اين جشنواره، در سال هاي اخير آثار ارائه شده برای کودکان را مورد بي مهري قرار داده و فيلم هاي رفقا و آشنايان خود را فارغ از اينكه اين آثار محتواي مناسبي براي كودكان داشته باشند را مورد حمايت قرار مي دهد. 


وي افزود: من به عنوان داور بخش جلوه‌گاه امید به نمایندگی از طرف انجمن صنفی شرکتها و مؤسسات فیلمسازی کلیه آثار ارائه شده به جشنواره كودك امسال را در تهران دیدم و شاهد بودم كه نود درصد آثار برای کودکان ساخته نشده و حتی برخی آثار برای کودکان نامناسب نیز می‌باشد.

تركماني عنوان كرد: برگزار كنندگان جشنواره بدون هيچ درک و شناختي از سينماي كودك و مخاطب سينماي كودك، آثار بي ارتباط به آنها را به جشنواره كودك مي فرستند، آثاری که مخاطبینش کودکان نیستند. شاید فقط به خاطر اینکه آمار فیلم‌های ارائه شده در جشنواره را بالا ببرند. این عمل نه تنها ریاکارانه است بلکه تضییع حقوق کودکانی است که به همراه خانواده هایشان بلیط تهیه و برای دیدن فیلم به سینما می‌آیند.  

اين كارگردان ادامه داد: بايد ضمن تحليل و بازنگري در سينماي كودك به انديشه و نوآوری و برنامه ريزي در اين خصوص پرداخت، زيرا در غير اين صورت همين فضا حاكم خواهد بود. 

تركماني بيان كرد: پيشنهادی را در قالب طرح ساماندهی سینمای کودک در این چند ماه اخیر برای بهبود اين اوضاع عنوان نمودم، منظورم شکل گیری "بنياد سينماي كودك و نوجوان "است، زيرا با شكل گيري اين بنياد، ضمن ايجاد فضايی براي هم انديشي فعالان اين حوزه، به راهكارهاي اساسي خواهيم رسيد. 

وي تصريح كرد: به شخصه شاهد اين موضوع بودم كه در ماه هاي اخير و در سكوت خبري فيلمنامه اي براي ساخت در بنياد فارابي براي حضور در جشنواره به تصويب رسيد كه هيچ ارتباطي با كودكان نداشت. 

براي جلوگيري از اين مسائل بايد به يك راهكار اساسي رسيد، زيرا در حال حاضر بسياري از كارگردانان اين حوزه از شرايط جشنواره و فيلم هاي كودك گله مند و ناراضي هستند. 

وي عنوان كرد: تقاضاي من از ریاست سازمان سينمايي (آقاي ايوبي) در دستور كار قراردادن طرح "بنياد سينماي كودك و نوجوان" به عنوان گام هاي اوليه براي بهبود این اوضاع است، زيرا در سال هاي اخير بنياد فارابي به معناي واقعي كلمه براي سینمای كودك و نوجوان كاري نكرده که هیچ صدمات جبران ناپذیری را هم بر بدنه نحیف سینمای کودک وارد آورده.

وی تاکید کرد:امیدوارم جشنواره کودک در سال‌های آینده به مفهوم واقعی و نه با شعارزدگی ، واقعاً برای کودکان و نوجوانان برگزار گردد و امیدوام کودکان سهم خود را از سینما دریافت کرده و با دیدن آثار مناسب سن‌شان هلهله و شادی را به سالن‌های سینما به ارمغان آورند.

گفتني است، "گورداله و عمه غوله" اثر همين كارگردان سال گذشته موفق به دريافت 8 جايزه از جشنواره فيلم كودك شد./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.