سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

جشنواره انگوراستان مركزي در روستاي هزاوه اراك گشايش يافت

جشنواره سالانه انگوراستان مركزي طی آیینی در روستاي هزاوه اراك در جواربارگاه اممزاده سلطان سید احمد (ع) گشايش يافت .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، در اين جشنواره علاوه بر برپايي هفت غرفه فروش محصولات باغي ، مسابقات قوي ترين مردان، برگزاري موسيقي و بازي هاي محلي و مراحل آماده سازي و تهيه شيره انگور و باسلق اجرا شد.
دراين جشنواره همچنين از سه باغدار ركورددار توليد انگور روستاي هزاوه سيد احمد ميراحمدي ، ناصر حسينخاني و مجيد اسماعيلي به ترتيب براي پرورش خوشه انگور يك كيلو و ۶۵۰ گرمي، يك كيلو و ۴۰۰ گرم و يك كيلو و ۳۵۰ گرم تقدير شد.
در قالب اين جشنواره كه هرسال با آغاز فصل پاييز و برداشت انگور در استان مركزي بر پا و سه روز ادامه خواهد داشت ،كشاورزان منطقه بويژه، ساكنان هزاوه انواع محصولات دامي و باغي خود را بطور مستقيم به خريداران عرضه مي كنند.
همزمان با اين جشنواره، روند فعاليت دسته جمعي ساكنان روستاي هزاوه براي توليد و پخت انواع فراوردهاي انگور به شكل سنتي آن آغاز مي شود.
مردم هزاوه هرساله به رسم پيشنيان خود ،همزمان با برداشت انگور، در اقدامي همگاني و مشاركتي با ابزار سنتي اين ميوه را به فراودهاي مختلف از جمله سركه، شيره انگور، كشمش، شيره شيره، باسلق و مويز، ترخينه(نوعي شيريني)، رب انگور(نوعي نوشيدني) تبديل مي كنند تا از تبعات عرضه فراوان انگور و سقوط فصلي قيمت اين ميوه در امان بمانند .
از مهمترين فرازهاي اين جشنواره ، همجواري آن با بارگاه امامزاده سلطان سيد احمد (ع) جد رهبرمعظم انقلاب و توفيق زيارت اين امامزاده است .
در مراسم آغازين جشنواره انگور هزاوه ،فرماندار شهرستان اراك گفت: هزاوه يكي از قطب هاي توليد انگور اين شهرستان است كه سالانه بيش از پنج هزار تن از اين محصول در ۲۰ رقم متنوع توليد و عرضه مي شود.
مسلم پورقاسميان افزود: توجه به ظرفيت توليد انگور و محصولات وابسته به آن به عنوان يكي از منابع قوي درامدزايي و جذب گردشگر در منطقه خوش آب و هوا است كه بايد با كيفي سازي جشنواره انگور از اين ظرفيت به خوبي بهره گرفته شود.
بخشدار مركزي اراك نيز در اين جشنواره گفت: روستاي هزاوه با قدمت بيش از يكهزار سال و برخورداري از مزيت هاي گردشگري مذهبي و، تاريخي و طبيعي بايد به يكي از مناطق برجسته در جذب گردشگر تبديل شود.
مهدي ميهن دوست افزود: تاكنون سه جشنواره انگور در روستاي هزاوه برگزار شده كه بايد با استاني كردن سطح اين جشنواره زمينه تبليغات بيشتر براي معرفي داشته هاي فرهنگي هزاوه انجام شود.
معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان مركزي نيز بيان كرد: روستاي هزاوه به عنوان روستاي هدف گردشگري و منطقه نمونه گردشگري استان مركزي مصوب شده و با توجه به قابليت هاي كشت ، برداشت و محصولات جانبي ومشاغل انگور، پيگيري ثبت ملي جشنواره انگور در اين روستا در دست انجام است.
روستاي هزاوه با آب و هواي كوهستاني و چشم اندازهاي بكر طبيعي و بناهاي دلنشين در هيجده كيلومتري غرب شهرستان اراك واقع شده و از كاركردهاي كم نظيري در مقياس ملي و استاني برخوردار است .
معماري خاص، خرده فرهنگ جذاب و غني ، بهره مندي از جلوه هاي خاص تاريخي ، فرهنگي ، مذهبي و سياسي بويژه بارگاه حضرت امامزاده سلطان سيد احمد(ع)جد مقام معظم رهبري، وجود خانه قديمي و زادگاه اميركبير و قابليتهاي كشاورزي از جمله تاكستانهاي وسيع به اين منظقه منزلتي خاص بخشيده است./س
برچسب ها: جشنواره ، انگور ، هزاوه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.