سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج/

حمایت و برنامه ریزی دولت تضمین کننده سود گندم کاران

با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، خدماتی که دولت به کشاورزان ارایه می داد، قطع شد، اما نرخ پایین خرید تضمینی گندم از سوی دولت، گلایه گندم کاران کردستان را در بدنبال داشت.

 

به گزارش  خبر نگار باشگاه خبر نگاران ،گرچه گندم کاران از کمی نرخ تعیین شده خرید تضمینی گندم با وجود افزایش قیمت نهادهای کشاورزی ناراضی هستند، اما پرداخت به موقع بهای گندم خریداری شده از کشاورزان و مابه التفاوت افزایش قیمت آنها در دولت تدبیر و امید، رضایت آنها را بدنبال داشت.

مدیرکل غله و بازرگانی کردستان می گوید: کردستان تنها استانی است که توانست 100 درصد رقمی را که برای خرید گندم از کشاورزان پیش بینی کرده بود، خریداری کند.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی کردستان در رابطه با عملکرد پایین تولید گندم در هر هکتار، توپ را به زمین کشاورزان می اندازد و نبود مدیریت درست آنها را عامل به صرفه نبودن تولید گندم در استان می داند.

به گفته وی اگر کشاورزان احساس مسوولیت کنند و با کشت به موقع، رعایت اصول عملیات زراعی، استفاده از بذر مناسب، رعایت زمان کود دهی و سم پاشی، مدیریت لازم را داشته باشند، بهره وری افزایش می یابد.

اما رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کردستان در این باره می گوید: باید از شیوه های دیگری برای آموزش استفاده شود و بجای صدا و سیما، جهاد کشاورزی یک همایش در این زمینه با دعوت از نمایندگان کشاورزان برگزار کند، و سپس از طریق جزوه ، آموزش های لازم را در روستاها توزیع کند،چرا که بسیاری از کشاورزان وقت کمی را به تماشای تلویزیون اختصاص می دهند.

برخی کارشناسان بر این باورند هر چه قیمت خرید گندم افزایش یابد، هزینه سایر بخش ها نیز افزایش ، و هزینه تولید گندم را افزایش می دهد، بنابراین ضروری است که قیمت سایر بخش ها که بر روی هزینه تولید گندم تاثیر دارند نیز کنترل شوند.

قیمت جدید خرید گندم توسط دولت 10هزار و 500ریال برای هر کیلوگرم تعیین شده، که کشاورزان این مبلغ را کم می دانند./س

برچسب ها: احساس ، بازرگانی ، گندم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.