سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لبنان در جست‌وجوی رسیدن به ساحل ثبات و آرامش/ پشت‌پرده ادامه موج اتهام‌زنی به حزب‌الله

کشتی لبنان همچنان به‌سبب اصرار برخی طرفها بر رویکرد تنش‌آمیز خود و جلوگیری از تشکیل دولت جدید با حضور گروه تأثیرگذاری چون حزب‌الله و تلاش برای حذف معادله کارامد "ارتش، ملت و مقاومت"به ساحل ثبات و آرامش نرسیده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، یک تشکل موسوم به جماعت اسلامی لبنان هشدار داده است شکاف شدید سیاسی که لبنان با آن روبه‌رو است، خطری است که ثبات لبنان را همواره تهدید می‌کند.

این تشکل اعلام کرد همه باید به‌خاطر کشور امتیاز بدهند، توافق بر سر گفت‌وگو با حضور همه گروه‌های سیاسی لبنان به‌ریاست میشل سلیمان برای مقابله با فتنه، ضروری است که این توافق، به تسهیل تشکیل دولت بر اساس چارچوب‌های قانون اساسی کمک کند تا این دولت به مسائل شهروندان و اجرای مفاد بیانیه بعبدا و در رأس آن دور نگه داشتن لبنان از حوادث میدانی در سوریه توجه کند.

مشکل دیگری که لبنان با آن روبه‌رو است، حضور دهها هزار آواره سوری است که به‌سبب تهدیدهای مستمر گروه‌های مسلح از خانه و کاشانه خود آواره و مجبور شده‌اند به لبنان بیایند. تشکیل نشدن دولت لبنان و وجود مشکلات فزاینده این کشور در زمینه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی، بر اوضاع نابسامان و پیچیده بیش از 700 هزار آواره سوری هم تأثیر منفی گذاشته است. این در حالی است که موضوع آوارگان سوری مورد بهره‌برداری تبلیغاتی و سیاسی برخی گروه‌های لبنانی مخالف نظام سوریه هم قرار گرفته است و آنها از این مسئله برای پیشبرد اهداف سیاسی خاص خود بدون توجه به بعد انسانی یا جست‌وجوی طرحهایی برای حل این معضل سوء استفاده می‌کنند.

ادامه دخالت‌های غربی‌ها در امور داخلی لبنان

غربی‌ها که به‌سبب وجود گروه‌های همسو با خود همیشه در مسائل داخلی لبنان دخالت می‌کنند، یکی از  عوامل اصلی ادامه بحران سیاسی در لبنان به‌سبب تشکیل نشدن دولت جدید به شمار می‌روند.

البته حامیان غربی جریان 14 مارس، مهمترین هدف خود را حذف حزب‌الله از صحنه سیاسی و تصمیم گیری‌ها در لبنان قرار داده‌اند، جنبشی که به مهمترین عامل بازدارندگی و حفظ لبنان در برابر رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. غربی‌ها که در جریان جنگ سی و سه روزه علیه لبنان با حمایت‌های همه‌جانبه خود از رژیم صهیونیستی تمام توان خود را برای شکست حزب‌الله و حذف مهمترین عامل بازدارندگی و سوپاپ اطمینان لبنان به کار گرفته بودند و البته در این راه ناکام ماندند، هنوز هم از اجرای سیاست‌های خصمانه خود علیه مقاومت لبنان دست برنداشته‌اند و متأسفانه وجود برخی گروه‌ها که منافع غرب را به منافع ملی لبنان ترجیح می‌دهند، به غربی‌ها برای ادامه دخالت‌های خود در امور لبنان جسارت بخشیده است.

عجیب آنکه غربی‌ها برای سرپوش گذاشتن بر دخالت‌های ویرانگر خود در امور کشورهای منطقه به‌ویژه لبنان ژست دلسوزی برای مردم و منافع ملی این کشورها را به خود می‌گیرند.

در این زمینه تام فلیشر سفیر انگلیس در لبنان گفته است: امیدوارم حزب‌الله بر منافع لبنان تکیه کند.

این دیپلمات انگلیسی با این اظهارات مداخله‌جویانه خود در حقیقت همان حرفها و اتهاماتی را بیان می‌کند که قبلاً بارها از زبان رهبران جریان غرب‌گرای چهارده مارس به‌ویژه سمیر جعجع و سعد حریری علیه حزب‌الله تکرار شده است.

سفیر انگلیس در حالی حزب‌الله را نصیحت می‌کند که منافع لبنان را بر منافع ایران یا سوریه به‌زعم خود ترجیح دهد که حزب‌الله از زمان شکل‌گیری تاکنون نشان داده است همواره در راستای حفظ لبنان و منافع ملی و ثروت‌های آن در مقابل تهدیدهای فزاینده و مستمر رژیم صهیونیستی گام برداشته است و بنا به تأکید رهبران این جنبش، تمام اقداماتی که تاکنون حتی در سوریه انجام داده در همین راستا یعنی حفظ امنیت و ثبات لبنان انجام شده است.

اما اینکه سفیر انگلیس در بیروت در چه جایگاهی قرار دارد که مردمی‌ترین جنبش و گروه لبنانی را نصیحت کند که به‌زعم وی، منافع ملی لبنان را بر منافع ایران و سوریه ترجیح دهد، پرسشی است که غربی‌ها تاکنون برای دخالت‌های مستمر خود در امور کشورهای خاورمیانه حاضر به پاسخ دادن نیستند.

فلیشر از حزب‌الله لبنان خواسته است رویکرد خود را تغییر دهد و به‌زعم وی اولویت را به‌جای منافع ایران یا سوریه به منافع لبنان بدهد.

وی گفته است به‌دقت سخنان سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان را دنبال می‌کند.

البته این دیپلمات انگلیسی به‌خوبی می‌داند محور مقاومت یعنی ایران، سوریه، حزب‌الله و مقاومت فلسطین مهمترین مانع در برابر سیاست‌های توسعه طلبانه غربی‌ها و صهیونیس‌ها به شمار می‌رود و به همین سبب از حزب‌الله خواسته است از این محور جدا شود و به‌زعم وی، منافع لبنان را بر منافع ایران و سوریه ترجیح دهد در حالی که همه لبنانی‌ها و ملتهای منطقه که طرفدار مقاومت هستند، به نقش مهم ایران و سوریه در حمایت از مقاومت بر ضد توسعه طلبی رژیم صهیونیستی و حمایت‌های بی‌دریغ آنها از لبنان در جریان جنگ سی و سه روزه و همچنین حمایت از مردم غزه در جنگ بیست و دو روزه واقف هستند.

فلیشر در مصاحبه‌ای که وزارت خارجه انگلیس هفته آینده در پایگاه اینترنتی خود قرار خواهد داد، مدعی شده است: ما متعهد هستیم به همسایگان سوریه از جمله لبنان برای دور ماندن از تأثیرات بحران سوریه کمک کنیم و این کار را از طریق آموزش ارتش لبنان و تجهیز آن برای تعامل با ناآرامی‌های امنیتی انجام می‌دهیم.

این دیپلمات انگلیسی در خصوص حزب‌الله به تکرار اتهامات علیه این جنبش در خصوص ماجرای حمله بورگاس بلغارستان می‌پردازد و مدعی می‌شود ما از قرار گرفتن شاخه نظامی حزب‌الله در فهرست تروریسم به‌سبب دست داشتن در حمله بورگاس در بلغارستان حمایت می‌کنیم.

اتحادیه اروپا در حمایت از رژیم صهیونیستی و بدون هرگونه دلیل و مدرکی با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس تل‌آویو، شاخه نظامی حزب‌الله را در فهرست به‌اصطلاح تروریسم خود در ماه جولای قرار داده بود.

این دیپلمات انگلیسی در عین حال نمی‌تواند جایگاه مهم حزب‌الله در لبنان را نادیده بگیرد و در این زمینه می‌گوید: ما مشکلی با مشارکت شاخه سیاسی حزب‌الله در دولت لبنان نداریم که این شاخه نقش سیاسی و اجتماعی مشروع و قانونی در لبنان ایفا می‌کند.

این دیپلمات انگلیسی در حالی حزب‌الله لبنان را به ترجیح دادن منافع ایران و سوریه بر منافع لبنان متهم می‌کند که رویکرد این جنبش خلاف این ادعا را نشان می‌دهد که آخرین  نمونه آن تحویل کنترل امنیتی جنوب بیروت به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان است تا دروغ بودن ادعاهای برخی طیفهای لبنانی و حامیانشان مبنی بر اینکه حزب‌الله یک دولت کوچک تشکیل  داده است، بیش از پیش اثبات شود.

سفیر انگلیس در بیروت، وعده کمک ناچیز 120 میلیون دلاری به لبنان را گامی در راستای حمایت از ثبات این کشور قلمداد می‌کند.

فلیشر در حالی ادعا می‌کند انگلیس از ارتش لبنان به‌گونه‌ای که متناسب با میزان شجاعتش باشد، حمایت می‌کند که مقامات لبنانی بارها از سنگ‌اندازی غربی‌ها در برابر تقویت ارتش لبنان انتقاد کرده‌اند و حتی در برابر تلاش جمهوری اسلامی ایران برای تقویت ارتش لبنان هم سنگ‌اندازی کرده‌اند.

اتهامات عجیب المستقبل به حزب‌الله در خصوص نفت/ حزب‌الله زیر بمباران تبلیغاتی 14 مارس

اتهام‌زنی جریان المستقبل وابسته به عربستان به حزب‌الله لبنان ادامه دارد و در تازه‌ترین اتهامات، احمد فتفت از  اعضای این جریان مدعی شده است حزب‌الله برای عقد قراردادهای سری در خصوص نفت لبنان تلاش می‌کند.

احمد فتفت ادعا کرده است که علت توجه جریان هشتم مارس (به‌رهبری حزب‌الله)، فرار از رویارویی با حقیقت است و آنها خواهان نهادهای دولتی در کشور نیستند.

وی مدعی شده است که حزب‌الله تلاش خود را بر این قرار داده است تا دولتی در لبنان وجود نداشته باشد و آنها هر بار برای تحمیل شروط جدید تلاش می‌کنند.

ادعای فتفت مبنی بر اینکه حزب‌الله خواهان تشکیل دولت نیست و برای تشکیل دولت هم تلاش می‌کند شروط خود را تحمیل کند در حالی است که رهبر جریان متبوع فتفت یعنی سعدالحریری همچنان در عربستان به سر می‌برد و به‌نوعی سیاست‌های جریان المستقبل را متناسب با خواسته‌های سعودی‌ها در لبنان تنظیم و هماهنگ می‌کند و با وجود همکاری نزدیک و گسترده المستقبل با سعودی، اتهام دنباله‌روی از خارج را به حزب‌الله نسبت می‌دهند.

اتهامات شخصیت‌های مختلف وابسته به جریان چهارده مارس هر از چندگاهی علیه حزب‌الله تکرار می‌شود و به‌ویژه هجمه تمام‌عیاری پس از ورود رزمندگان حزب‌الله به القصیر سوریه با هدف نجات مردم این منطقه از تروریست‌های مسلح از سوی جریان چهارده مارس به‌ویژه طیف سعدالحریری علیه حزب‌الله به راه افتاد تا وجهه این جنبش مقاوم مردمی را خدشه‌دار کنند.

موج اتهام‌زنی جریان المستقبل از مهمترین طیفهای 14 مارس علیه حزب‌الله از سوی رسانه‌های این جریان هم ادامه دارد.

در این زمینه روزنامه النهار به‌نقل از منابعی در جریان المستقبل مدعی شده است حزب‌الله برای برنده شدن شرکت‌های ایرانی در کسب امتیازهای نفت لبنان تلاش می‌کند.

این روزنامه ادعا کرد: جریان هشتم مارس به‌رهبری حزب‌الله، امور پیچیده و شروطی را در برابر تلاش‌ها برای تشکیل دولت جدید به‌منظور احیای دولت مستعفی فعلی تحمیل می‌کند.

اتهامات نفتی المستقبل به حزب‌الله در حالی است که روزنامه السفیر لبنان به‌نقل از منابع آگاه خود از تحرکات آمریکایی‌ها و دیگر کشورهای غربی و تماس آنها با برخی طرفهای لبنانی در خصوص منابع نفتی لبنان و تأکید آنها بر لزوم استفاده از نفت پرده برداشت تا نشان دهد به‌خلاف ادعای جریان 14 مارس و اتهاماتش علیه حزب‌الله، طرفی که برای بهره برداری از ثروت‌های نفتی لبنان و امتیازات آن تلاش می‌کند، جریان 14 مارس است که افشای تماس‌های رهبران این جریان با آمریکایی‌ها این مسئله را اثبات می‌کند.

تأکید بر اهمیت تشکیل دولت لبنان

میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان ابراز امیدواری کرده است تا گروه‌های سیاسی لبنان با درک اهمیت شرایط موجود، اختلافات را کنار گذاشته برای تشکیل دولت جدید با یکدیگر توافق کنند.

میشل سلیمان ابراز امیدواری کرده است تا به‌گفته وی، گروه‌های لبنانی اهمیت حمایت بین  المللی را که لبنان در نشست‌های مجموعه بین المللی در نیویورک به دست آورد، درک کنند. وی آنها را به تشکیل دولت جدید و بازگشت به میز گفت‌وگوها دعوت کرد.

در بیانیه صادره از سوی کاخ ریاست جمهوری لبنان آمده است میشل سلیمان گروه‌های سیاسی را به تلاش صادقانه برای غنیمت دانستن این فرصت برای تشکیل دولت جدید دعوت کرده است که همه با مسئولیت پذیری در آن مشارکت کنند و همچنین برای اثبات اراده لبنانی‌ها به میز گفت‌وگوها برگردند.

انحصارطلبی 14 مارسی‌ها و سنگ‌اندازی در برابر تشکیل دولت

سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی تهدید کرده است اگر دولتی بر اساس خواسته‌های جریان 14 مارس تشکیل نشود، اعتماد خود را از آن سلب خواهد کرد.

سمیر جعجع تهدید کرده است به دولتی که بر اساس فرمول حزب‌الله و هم‌پیمانانش در جریان هشتم مارس تشکیل شود، رأی اعتماد نخواهد داد.

جعجع گفته است: ما از دولتی که بر اساس فرمول 6-9-9 (یعنی یک‌سوم تضمینی یا ثلث معطل) تشکیل شود، سلب اعتماد خواهیم کرد، این بازی دموکراسی است.

جعجع همچنین از موضع ولید جنبلاط رهبر دروزی‌ها و رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه انتقاد کرده و با وجود مانع‌تراشی جریان متبوعش در برابر تشکیل دولت جدید لبنان، در عین حال گفته است انتظار تشکیل دولت زیان‌بخش است و میشل سلیمان رئیس جمهوری و تمام سلام باید مسئولیت خود را به‌عهده گرفته دولت را تشکیل دهند.

جعجع اظهار داشت: تنها دولتی که می‌تواند تشکیل شود، دولتی خارج از هشت و چهارده مارس است که شخصیت‌های محترمی در آن حضور داشته باشند و هر سناریوی دیگر قابل اجرا نیست، دولتی که بر اساس فرمول 6-9-9 تشکیل شود، قابل قبول نیست چرا که در این صورت هریک از دو جریان هرلحظه که بخواهند می‌توانند این دولت را سرنگون کنند.

نگرانی جعجع از تشکیل دولت بر اساس فرمول 6-9-9 نشان می‌دهد که جریان 14 مارس به‌دنبال تشکیل دولتی هستند که حزب‌الله و متحدانش نقش تأثیرگذار و تعیین کننده‌ای در آن نداشته باشند و این دولت فقط اهداف 14 مارس را دنبال کند.

چرایی اصرار حزب‌الله بر لزوم حفظ معادله سه‌گانه

اما در واکنش به کارشکنی‌ها و همچنین اتهام‌زنی جریان 14 مارس علیه حزب‌الله، محمد رعد رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان تأکید کرده است: اگر تشکیل دولت به‌قیمت حذف معادله ارتش، ملت و مقاومت است، پس باید منتظر بمانند و بدانند چنین کاری امکان ندارد.

اظهارات محمد رعد نشان‌دهنده جدی بودن جریان هشتم مارس به‌رهبری حزب‌الله برای تشکیل دولت جدید بر مبنا و اساس معادله ارتش، ملت و مقاومت است که تنها ضامن و حافظ لبنان در برابر تهدیدهای فزاینده و مستمر رژیم صهیونیستی و ماجراجویی‌های احتمالی این رژیم است.

رعد به خیانت برخی از گروه‌های غرب‌گرای لبنانی به لبنان در جریان جنگ سی و سه روزه از طریق همدستی با رژیم صهیونیستی با مصادره کامیون‌های حامل سلاح برای رزمندگان مقاومت که در حال دفع تجاوز ارتش رژیم متجاوز صهیونیستی بودند، اشاره می‌کند و می‌گوید: برای اینها امتیاز دادن بر سر حاکمیت و کرامت و استقلال لبنان خیلی راحت است، اینها در حالی از حاکمیت ملی و استقلال دم می‌زنند که در جریان جنگ جولای، دستور مصادره کامیون‌های حامل موشک برای رزمندگان مقاومت در جنوب لبنان را صادر می‌کردند.

رعد به نکته مهمی اشاره می‌کند و درباره علت دشمنی برخی رژیم‌های عربی به‌ویژه حکام حاشیه خلیج فارس با مقاومت می‌گوید: هنگامی که ارتش‌های رژیم‌های عربی از مقابله با دشمن و شکست آن ناتوان ماندند، مقاومت، ناتوانی و اشتباهات و کوتاهی آنها را برملا کرد و علت کینه‌توزی آنها نسبت به مقاومت همین است.

به‌گفته محمد رعد، این رژیم‌ها و اربابان آنها هرگز نمی‌توانند خدشه ای به مقاومت برسانند، دغدغه و ترس آنها از تأثیرپذیری ملیت‌های خود از شیوه و رویکرد مقاومت است.

این عضو برجسته حزب‌الله تأکید می‌کند: اگر تشکیل دولت با حذف معادله ارتش، ملت و مقاومت مرتبط باشد، آنها (جریان 14 مارس و حامیانشان) باید خیلی منتظر بمانند و اگر این معادله از هر بیانیه وزارتی هر دولتی در آینده حذف شود، چه‌چیزی از لبنان باقی خواهد ماند، دیگر چه‌چیزی از وحدت ملی باقی خواهد ماند؟!

رعد به سران 14 مارس توصیه می‌کند با تجدید نظر در محاسبات و همچنین شرط‌بندی بر خارج با هشت مارس به‌رهبری حزب‌الله برای تشکیل دولت فراگیر بر اساس وزن و جایگاه هر گروه در پارلمان همکاری کنند.

علی حسن خلیل عضو فراکسیون توسعه و آزادی وابسته به جریان هشتم مارس هم‌پیمان حزب‌الله، هم بر ضرورت تشکیل دولت وحدت ملی فراگیر تأکید می‌کند.

وی با حساس خواندن شرایط لبنان و هشدار درباره پیامدهای  ادامه خلأ سیاسی به‌سبب تشکیل نشدن دولت جدید از همه گروه‌های سیاسی لبنان خواسته است به ابتکار عمل نبیه بری رئیس پارلمان لبنان عمل کنند چرا که هیچ گزینه‌ای در مقابل لبنانی‌ها جز گفت‌وگو وجود ندارد.

وی به جریان غرب‌گرای 14 مارس توصیه می‌کند به بیگانگان تکیه نکنند و از تلاش برای محاصره و منزوی کردن مقاومت دست بردارند و اجازه دهند دولت وحدت ملی فراگیری که بتواند با چالش‌های خطرناک در سطح داخل و خارج مقابله کند، تشکیل شود.

و پرسشی که همچنان مطرح می‌شود این است: آیا گروه‌هایی که خواهان حذف معادله ارتش، ملت و مقاومت و به حاشیه راندن حزب‌الله هستند، چگونه می‌خواهند لبنان را که در شرایط حساس و پیچیده‌ای به سر می‌برد و با توفانی از حوادث و تهدیدها از سوی رژیم صهیونیستی روبه‌رو است، به ساحت آرامش و ثبات برسانند؟ یا اینکه: این گروه‌ها توصیه محمد رعد را برای بازنگری در محاسبات و ترجیح دادن منافع لبنان به منافع برخی کشورها و دست برداشتن از لجبازی و سنگ‌اندازی در مسیر تشکیل دولت لبنان گوش خواهند کرد؟

منبع: تسنیم
برچسب ها: وبگردی ، لبنان ، حزب الله
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.