سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طراحي، توليد و پيوند موفقيت آميز نوعي داربست سلولي سه بعدي

پژوهشگران دانشکده مهندسي نساجي دانشگاه صنعتي اميرکبير موفق به توليد نوعي داربست نانوليفي سه بعدي با ساختار پوسته- مغزي با قابليت کاربرد در ترميم ضايعات نخاعي شدند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر :، خانم دکتر فاطمه زماني، پژوهشگر طرح، روند طبيعي ترميم بافت هاي عصبي را كند، دشوار و گاهي غيرقابل ترميم ذكر كرد و گفت: محققان به دنبال راههايي هستند تا بتوانند اين روند را تسريع و تقويت كنند تا در نهايت براي ترميم عصبي در انسان مورد استفاده قرار گيرد.

وي افزود: در اين طرح اثر كاشت نوعي داربست از الياف متخلخل پليمري در ابعاد نانو بر روي رشد سلول هاي عصبي آزمايش و نشان داده شد كه اين داربست مي تواند رشد و تكثير سلول هاي عصبي را تسريع كند.

زماني الكتروريسي يا تبديل پليمر به نخ هايي با قطر نانو با استفاده از ميدانهاي قوي الكتريكي را به عنوان روش توليد اين داربست ذكر كرد و گفت: در اين پژوهش ما علاوه بر تنظيم عوامل موثر در الكتروريسي براي رسيدن به اليافت مناسب تر، با ايجاد شيار و تخلخل هاي نانو مقياس روي سطح الياف، زبري سطح داربست را افزايش داديم كه اين امر هم موجب بهبود رشد و تكثير سلول هاي عصبي روي داربست شد.

پژوهشگر طرح به آزمايش موفقيت آميز اين نوع داربست در موش هاي آزمايشگاهي اشاره كرد و گفت: با همكاري بخش بانك سلولي انستيتو پاستور ايران و جراحي چند قطعه موش، ابتدا به طناب نخاعي موشها آسيب وارد شده و سپس در چند موش داربست سه بعدي کار گذاشته و با گروه شاهد مقايسه شد.

وي افزود: مشاهدات ما نشان داد كه گروه شاهد 8 هفته پس از جراحي، بهبود ناچيز ديده شد در حالي که در گروه مورد با داربست سه بعدي، 40 درصد بهبود قابل توجه در حس و حركت در مقايسه با گروه اول مشاهده شد.

زماني تصريح كرد:البته موشهاي پيوند شده فاصله زيادي تا بهبود كامل دارند ولي با تغيير ويژگي هاي فيزيكي داربست ها و ادامه تحقيقات مي توان نتايج بهتري را انتظار داشت./ح

 

 

برچسب ها: طراحی ، داربست ، سه بعدی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محسن وحدانی
۱۹:۴۶ ۰۶ بهمن ۱۳۹۲
با سلام خدمت خانم دکتر زمانی: اینجانب ضایع نخاعی هستم و تومور در منطقه توراسیک بود و خواهشمندم بعد از نتیجه گرفتن در هر سطحی بنده اعلام آمادگی دارم. تشکر میکنم و آرزوی موفقیت جنابعالی و همکاران محترم را از خداوند متعال دارم. وحدانی...