سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

10 درصد تخم‌مرغ کشور در آذربايجان‌شرقي توليد مي‌شود

معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهادکشاورزي آذربايجان‌شرقي گفت: اين استان با 80 هزار تن توليد، رتبه دوم کشور را با 10 درصد توليد کشور بعد از استان تهران داراست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، عبداللهي در آستانه 9 اکتبر روز جهاني تخم‌مرغ در نخستين جلسه ستاد استاني ترويج مصرف تخم مرغ با اشاره به اهميت مواد پروتئيني در سبد غذايي خانوارها اظهار کرد: سرانه‌ مصرف تخم‌مرغ در کشورهاي پيشرفته 300 عدد است که اين رقم در ايران تنها 180 عدد است که با اين حساب تقريباً مي‌توان گفت فاصله بيشتري از مصرف استاندارد بين‌المللي داريم.

وي با بيان اينکه تخم‌مرغ يکي از معدود غذاهاي کامل طبيعي است که نيازهاي بدن را به ‌طور متعادل تأمين مي‌کند، افزود: سعي خواهيم کرد از طريق اين ستاد که دبيرخانه آن در اتحاديه مرغداران تخمگذار آذربايجان‌شرقي مستقر مي‌شود در توسعه فرهنگ مصرف تخم‌مرغ قدم‌هاي مؤثري برداريم.

عبداللهي با بيان اينکه امروزه ثابت شده است که مزايا و نقش تخم‌مرغ در سلامتي بدن به قدري است که نبايد آن ‌را از رژيم غذايي حذف کرد، افزود: خوب است بدانيم که عمده چربي تخم‌مرغ از نوع غيراشباع بوده و کلسترول تخم‌مرغ تأثيري در افزايش کلسترول خون ندارد.

معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهادکشاورزي استان با اشاره به باورهاي غلط در مورد کلسترول تخم‌مرغ افزود: تخم‌مرغ در دهه‌هاي گذشته جايگاه مناسبي در سبد غذايي مردم نداشت زيرا تصور مي‌شد که با خوردن آن کلسترول خون افزايش مي يابد ولي امروزه مطالعات بسيار معتبر متعددي که توسط محققان و در طول سال‌هاي متمادي روي افراد بسياري در کشورهاي مختلف صورت گرفته، ثابت کرده که مصرف تخم‌مرغ حتي بيش از يک عدد در روز در بسياري از مردم بدون ارتباط به جنس، سن و نژاد آنها نه ‌تنها باعث افزايش کلسترول خون نشده بلکه براي قلب مي‌تواند مناسب و مفيد هم باشد.

وي با بيان اينکه تخم‌مرغ نه تنها بالاترين منبع پروتئين مطلوب قابل مصرف در مقايسه با ساير مواد پروتئيني است بلکه تقريبا تمام ويتامين‌ها (به‌جز ويتامين C) و مواد معدني ضروري مورد نياز انسان را داراست، ادامه داد: ‌سرانه مصرف تخم‌مرغ در کشور، سالانه حدود 180 عدد است، در حاليکه در بسياري از کشورهاي در حال توسعه و توسعه ‌يافته به ميزاني بالغ بر 300 عدد هم مي‌رسد.

معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهادکشاورزي استان با بيان اينکه در پي فرهنگ‌سازي‌‌هاي صورت گرفته سرانه مصرف تخم‌مرغ طي سه سال گذشته با 30 درصد افزايش به 180 عدد رسيده است، ادامه داد: اميدواريم با توجه به ترويج فرهنگ مصرف تخم مرغ که اصلي‌ترين هدف جشنواره روز جهاني تخم مرغ است شاهد افزايش سرانه مصرف تخم مرغ در کشور باشيم.

عبداللهي با اشاره به اينکه آذربايجان‌شرقي با 80 هزار تن توليد، رتبه دوم کشور را با 10 درصد توليد کشور بعد از استان تهران داراست، افزود: اين استان با 210 واحد فعال و 8 ميليون قطعه مرغ تخمگذار يکي از مناطق تاثيرگذار در توليد تخم مرغ است/س

برچسب ها: تولید ، تخم مرغ ، رتبه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.