سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اولويت بندي پروژه‌های نفتي با هدف استفاده بهینه از منابع سرمایه ای

اولویت بندی طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌ای شرکت ملی نفت ایران با هدف استفاده بهینه از منابع سرمایه گذاری موجود و جلوگیری از تصویب و اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها، بدون توجیه فنی و اقتصادی یا بدون اولویت اجرایی و عملیاتی، از سال گذشته تاکنون در حال فعالیت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، بر اساس اعلام مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، کارگروه اولویت بندی و غربالگری طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه ای شرکت ملی نفت ایران در مدیریت برنامه ریزی تلفیقی تشکیل شده است.
برهمين اساس این کارگروه با هدف استفاده بهینه از منابع سرمایه گذاری موجود و جلوگیری از تصویب و اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها، بدون توجیه فنی و اقتصادی یا بدون اولویت اجرایی و عملیاتی، از سال گذشته تاکنون در حال فعالیت است.
 
با اولویت بندی طرح‌ها، با صرف کم‌ترین زمان و منابع، طرح ها  قابل بهره برداری خواهند بود بنابراین هزینه ناشی از تاخیر تکمیل پروژه کاهش می‌یابد.
 
ضمن آنکه باید تلاش شود منابع موجود صرف طرح‌هایی شود که در زمان کوتاه بازگشت سرمایه دارد، در این شرایط آغاز پروژه های صفر و جدید به صلاح نیست از این رو منابع باید به سمت پروژه‌هایی که به فاز بهره برداری نزدیک است، هدایت شود.
 
بر پایه این گزارش، همزمان با آغاز فعالیت مهندس زنگنه در وزارت نفت از مرداد امسال، برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت، توسعه فازهای میدان مشترک پارس جنوبی و میدان های نفتی و گازی در بخش خشکی و دریا از اولویت ها ی مهم توسعه طرح های صنعت نفت معرفی شد.
 
هم اکنون توسعه پر شتاب سه طرح بزرگ گازی فازهای ١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ میدان مشترک پارس جنوبی، توسعه میدان های غرب کارون، میدان های منطقه ایلام و خلیج فارس از طرح های اولویت دار صنعت نفت است و اجرای این پروژه ها در اولویت نخست تخصیص منابع سرمایه ای قرار دارد.
 
بیژن زنگنه، وزیر نفت درباره توسعه فازهای میدان مشترک پارس جنوبی گفته بود: "باید نخست تکلیف پروژه‌های قدیمی را روشن کنیم و مطمئن شویم به موقع می آیند و بعد روی فازهای ٣٥ ماهه تمرکز کنیم، نمی گویم آنها را تعطیل کنیم، اما هم اکنون تمرکز بر ٥ فاز قدیمی پارس جنوبی است."
 
بر اساس اعلام وزارت نفت این پنج فاز در مدت زمان بسیار کوتاه تر به تولید نزدیک و می توانند روزانه ٢٠٠ میلیون متر مکعب گاز و ٣٠٠ هزار بشکه میعانات گازی تولید کنند که این مهم برای مردم کشور امید زیادی ایجاد می کند و مسایل شبکه انتقال گاز نیز حل خواهد شد. ظرف یک سال و نیم آینده با بهره برداری از چهار فاز پارس جنوبی و جایگزینی گاز تولیدی آن با سوخت مایع ٢٧ میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت که از طریق آن در نظام اقتصادی کشور موازنه ایجاد می شود.
 
بر اساس اعلام وزیر نفت، توسعه فازهای دیگر پارس جنوبی از جمله ١٩، ١٤، ٢١ تا ٢٣  یک ماه تا یک ماه و نیم بعد، پس از حل مشکلات جدی سه طرح گازی یاد شده (١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨) همچنین بررسی وضعیت توسعه میدان های مشترکی که از دهه ٨٠ کشف شدند نیز از دیگر برنامه های مهم وزیر نفت است که به گفته زنگنه، مطابق برنامه ریزی در مهر ماه امسال به وضعیت اکتشاف نیز رسیدگی لازم خواهد شد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: پروژه ، نفت ، سرمایه ، اولویت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.