سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تنها چند روز مانده به مذاکرات هسته ای ایران ؛

لایحه جنگ طلبانه جمهوریخواهان آمریکا برای صدور مجوز اقدام نظامی علیه ایران

تنها چند روز پس از آنکه روسای جمهور ایران و آمریکا پس از 3 دهه قطع رابطه با یکدیگر گفتگوی تلفنی برقرار کردند، چند نماینده جمهوریخواه در نظر دارند طرحی را فردا (پنج شنبه 18 مهر) در کنگره مطرح کنند که در آن دست رئیس جمهور این کشور برای اقدام نظامی علیه ایران را باز می‌گذارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازفارن پالیسی ، "ترد‌فرانکز"، نماینده جمهوریخواه ایالت آریزونا تهیه کننده این طرح جنگ افروزانه مدعی شده ایران از سال 1980 به دنبال دستیابی به توانایی  نظامی هسته‌ای بوده است.
به گزارش فارن پالیسی این لایحه جنگ طلبانه تنها یک هفته قبل از نشست مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو مطرح شده است که به اعتقاد برخی ناظران می تواند تاثیر منفی بر مذاکرات داشته باشد.
از سوی دیگر یک عضو کنگره این طرح را یکی از غیر‌سازنده‌ترین اقدامات در روند پیشرفت در موضوع هسته‌ای ایران  خواند، به خصوص زمانی که تهران به میز مذاکرات بازگشته است. به گفته این عضو کنگره طرح استفاده از نیروی قهریه آنقدر از جریان اصلی به دور است که حتی نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز در مقایسه با آن یک صلح طلب محسوب می شود.
با این حال "ترد‌فرانکز" اصرار دارد طرح چنین لایحه‌ای در شرایط فعلی به تیم اوباما کمک می‌کند تا در مذاکرات دست بالا را داشته باشد. وی مدعی است هر گونه مذاکره‌ای باید با تهدید به زور حمایت شود.
از سوی دیگر لیندی گراهام، یک نماینده دیگر کنگره آمریکا نیز مدعی شد تسلیحات شیمیایی سوریه به صورت بالقوه تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا بود در حالی که دستیابی ایران به سلاح هسته ای  تهدیدی جدی و عمیق برای امنیت ملی آمریکا ایجاد خواهد کرد.
با این حال به اعتقاد اکثر اعضای کنگره در فضای جدید ایجاد شده بین تهران و غرب احتمال اینکه چنین طرح هایی مورد توجه نمایندگان قرار گیرد بسیار ضعیف است.
برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، کنگره
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.