سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل /

ضرورت بازتعریف نقش رسانه ها در مدیریت بحران/ بی توجهی به نشریات اردبیل

به عقیده کارشناسان مطبوعاتی اردبیل با وجود کارکرد برجسته مطبوعات در مدیریت بحران، رکن چهارم دموکراسی به عنوان بازوی ستاد مدیریت بحران مورد استفاده قرار نمی گیرد.



به گزارشگروه استانها باشگاه خبرنگاران استان اردبیل در دو سال اخیر بلایای طبیعی از جمله زلزله در مشگین شهر، سیل در مشگین شهر و خشکسالی در بیشتر شهرستان ها را تجربه کرده است. تجربه ای که نحوه پرداخت رسانه ها، انعکاس اخبار و پیگیری مطالبات عمومی جایگاه فعالان خبر را برجسته کرده و ضرورت بازتعریف آن را تشدید می کند.

این در حالی است که رسانه در قبل، حین و بعد از حادثه می تواند علاوه بر اطلاع رسانی در حجم وسیع به صورت لحظه ای، با انعکاس نقاط قوت و ضعف امداد رسانی خواسته های حادثه دیدگان را به گوش شهروندان دیگر و نهادهای مسئول برساند.

با این وجود کارشناسان مطبوعات معتقدند بر خلاف رسم متداول در بیشتر نقاط دنیا، توان رسانه در هنگام وقوع بحران به کار گرفته نمی شود و در برخی مواقع حواشی حضور رسانه داغ تر از متن اصلی است.

عدم مطالعه میدانی از عملکرد رسانه ها در مدیریت بحران

به منظور بررسی کارکرد رسانه های جمعی اردبیل در زمان وقوع حوادث طبیعی ذکر شده به سراغ مسئولان و اصحاب قلم رفتیم تا نتایج ارزیابی عملکرد رسانه های استان در هنگام وقوع این حوادث مورد بازبینی قرار گیرد.

معاون مطبوعاتی اداره ارشاد اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه این بررسی نیازمند مطالعات میدانی دوره ای از عملکرد رسانه ها است، تاکید کرد: تاکنون چنین بررسی از کارکرد مطبوعات استان صورت نگرفته است.

توحید بلور ساز تصریح کرد: بیشترین نقش مطبوعات بعد از وقوع حادثه است و با این وجود اینکه مطبوعات اردبیل در زمان زلزله آذربایجان شرقی و وقوع مکرر سیل در مشگین شهر تا چه حد پایبند رسالت خطیر خود بودند نیازمند مطالعه است./ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.